Hur långa telemark ska man ha och vilken modell?

JohannesRudolf

Ny medlem
Jag är ganska ny med telemark åkning och har därför lite frågor om val för skidor.
Hur lång ska skidan vara förhållandevis till sin kroppsländ? (189cm)
Spelar de någon roll vilken typ av skida man köper, ska de vara en specifik telemark, eller kan man ha vanliga slalom typ?
vad har ni för tips på skidor?

Tack på förhand

Varför?

Börja med att läsa denna tråd .

Om du därefter fortfarande tror att det finns någon mening i att knäböja eller kanske till och med hoppas på en lustfylld upplevelse ... så OK.

Med höga stabila telemarksskor i plast kan du i princip köra på vilken alpin skida som helst. Tidigare (90 talet) fanns det mängder med telemarksspecifika skidor från i stort sett alla de stora märkena. Numera finns det bara ett fåtal telemarksspecifika modeller och de flesta åkare väljer att köra på en "vanlig" alpin skida. Skidvalet blir då i princip detsamma som för de som är kloka nog att välja en bindning där man kan fästa hälen.

Frågan är då hur duktig du är, vad du väger, hur fort du vill köra och inte minst var du vill åka. Idag ser man knäböj på allt från korta hysteriskt svängvilliga pistskidor till grymt feta lössnöspecifika mjukingar ... så vill du ha ett vettigt råd om skidval måste du berätta lite mer om dig själv och vad du vill, än din längd!

;-) / MM

Senast ändrad:
Instämmer med föregående, så tillvida att du måste tala lite om din åkstil, vad du vill åka, offpist pist, toppturer,osv,,, därefter kan du få svar,

haha asså fatta bra svar jag fick eller! Super tack snälla!
Jag åker mest pistat när jag åker skidor, men gillar åka offpist med!
Det jag behöver är en skida som funkar både i och utanför pisten, förmodligen lite bredare...
Jag brukar åka iväg på skidsemester varje år, ibland Sverige och ibland utomlands!

Ska man skaffa en typ "twintip" skida då eller?
vad säger ni som kan de här :P

Jag har hyrt telemark 2 gånger, jag måste säga att jag åker ganska bra för antalet gånger jag har åkt, så jag är
nog mer intresserad av en skida som man får jobba lite med, gillar utmaningen!

Okey,,, Jag är ju helt insnöad på Extrem,,, så jag säger Extrem Patriot 191, vore ett kanon val för dej,, super i pisten, bra när det är isigt, suverän offpisten, i mitt tycke en av de mest allsidiga skidor man kan tänka sig,, ja nu har jag ju inte åkt på allt, men jag åker ju en del,, ca 100 dagar per säsong

Passar på att låna tråden lite. Är ny både här och på telisar. Hyrde utrustning 2dagar förra året och till i år så monterade jag ett par R8 på mina K2 Seth Pistols (189cm) och köpte scarpa t2. och efter fyra åkdagar i år så är jag helnöjd. Men.. Skulle vilja komplettera med ett par skidor till som funkar lite bättre både i hård pist, och med lite mindre svängradie. vill även kunna köra baklänges och tror att ett par andra skidor skulle kunna underlätta vid inlärningen. Kommer behålla de jag har att åka med i uppkörd pist, lössnö mm men har sneglat på K2 Domain som andraskidor. Vad tror ni om det? (är insnöad på K2, jag vet...) är 178 och 85-90kg.

Fredrik-Z sa:
Passar på att låna tråden lite. Är ny både här och på telisar. Hyrde utrustning 2dagar förra året och till i år så monterade jag ett par R8 på mina K2 Seth Pistols (189cm) och köpte scarpa t2. och efter fyra åkdagar i år så är jag helnöjd. Men.. Skulle vilja komplettera med ett par skidor till som funkar lite bättre både i hård pist, och med lite mindre svängradie. vill även kunna köra baklänges och tror att ett par andra skidor skulle kunna underlätta vid inlärningen. Kommer behålla de jag har att åka med i uppkörd pist, lössnö mm men har sneglat på K2 Domain som andraskidor. Vad tror ni om det? (är insnöad på K2, jag vet...) är 178 och 85-90kg.
Köra baklänges med telemark? Det är ju nästan omöjligt?

charles01 sa:
Fredrik-Z sa:
Inte omöjligt, men man ska vara jäkligt duktig.

toreman sa:
charles01 sa:
Fredrik-Z sa:
Inte omöjligt, men man ska vara jäkligt duktig.
Så duktig att kebabmannen inte ens klarar det...

Sitter och funderar, kommer domain 169 bli för kort? (178cm ca och 85-90kg) har som sagt andra skidor att köra utanför pisten. Kommer inte hoppa så mkt, utan vill mest att skidan ska funka bra på skär i hård pist och även leka lite med baklänges mm.
Tittar både på K2 Domain och Recoil. Fördelar och nackdelar på de båda? Vilken längd bör jag satsa på?

Du har inte funderat på en lite mer pistspecifik skida än domain? Denna är ju mer av en jibbskida. Skulle nog vara än bättre (om du nu är intresserad av att jibba) att köpa domain för detta ändamål och en annan skida för ren piståkning.

Finns ju en hel drös med bra pistlagg som t.ex. Head Supershape (speed och magnum t.ex.) Völkl supersport, Stöckli Laser, Nordica Doberman.

K2 själva har ju dessutom t.ex. Apacheserien som många gillar som allroundskida, ska vara bra i pisten oxå.

Om du nu skulle köpa domain tror jag nog att du ska gå upp i längd, de är ju rätt mjuka och du väger ändå uppemot 85kg som du skriver. 169 kommer nog kännas väldigt svampigt.

Senast ändrad:
Är det kanske så att jag har snöat in på att behålla mina gamla dinosarier? (seth pistol 189) och kanske borde byta ut dem mot ett par liknande som fungerar lite bättre i pist? Borde ju rimligtvis ha hänt en del på 6-7 år på skidfronten.. Råkade ju läsa om Völkl Katana och enl tester så funkar de rätt bra även när det blir lite hårdare. Som telemarksåkare så behöver man ju inte lägga någon större energi på att gå och försöka testköra skidor heller, enklast är väl då att testa skidorna med fast häl och sen försöka känna efter om de har de egenskaper man vill ha kanske?

Völkl har ju fler allroundmodeller som funkar både i och ur pisten. Mantran är ju enligt många en rejäl slitvarg som grejar det mesta. Hendryx har ju en hel uppsjö av olika lagg som enl både herr Luthman själv samt de som kört dem ska vara grymma både för rejäl pistcarving och ute i skogen.
Fundera lite på hur mycket pist/offpist du tänker köra och prioritera därefter.

Tillbaka
Topp