Hur länge innan man kan åka..

sebastian_p

Ny medlem
jag tänke höra om de e någon som vet hur lång tid det kommer ta innan man kan åka skidor då man tagit av gipset och man har haft bruten ankel ja har kunnat stötta på foten nu de senaste 3 veckorna så vaden känns stark samt resten av benet.

De är väl bara att fråga läkaren som tar av gipset?

men vänta heldre för länge än att hoppa i pjäxorna nästa vecka.. då går det antagligen sönder igen..

skulle gissa på att när du kan gå som vanligt å springa å röra dig som du vill.. då borde du kunna åka skidor utan problem

Är väl personligt men som Jeppenator säger, låt det läa ordentligt annars om du skadar det igen finns det risk för att du kan få bestående skador.

Vänta ett tag med att ta dig ut på skiisen igen.. Precis som Jeppenator skrev..
Eftersom din fot är riktigt svag nu efter en runda med gips så bör du vara extra försiktig i början..
Jag har själv varit med om olika skador kring fotområdet vilket har lett till flera veckor med kryckor.. Muskulaturen kring foten som håller foten stabil har blivit mycket svagare nu när du haft gips på...Om du börjar med skiisen för tidigt och inte känner dig riktigt bra, så kan du råka på samma sak igen, å då är det bara att börja om från noll igen, men risken är ju en förslitnings skada om man skadar samma område flera gånger.. Därför kan det vara bättre att vänta någon extra dag eller vecka med att belasta det för hårt...

Snacka med din läkare om du är osäker på hur länge du bör vänta för att få lite hum om det hela...

Men ett tips är att desto tidigare du börjar med återuppbyggnaden kring fotleden, knäna å vaderna så är du tillbaks ganska snabbt... Träna rörligheten i både vrister och knän så blir du riktigt stabil..
Ett litet tips bara.. för jag vet själv hur mkt man längtar tillbaks, men att man i vissa fall borde vänta någon vecka till..

Pz

Det är alltså helt olika beroende på hur du bröt dig. Det kan skilja ordentligt. Följ därför rådet att lita på din dr precis som bl a jeps skrivit ovan.

Din kropp är så fiffigt konstruerad så att den kommer att tala om för dig vilken nivå av belastning som är okej, det kallas för smärta!(tänk på att det kan ta upp till 48 timmar innan ett längre intag av smärtstillande har lämnat kroppen)
Kort sagt kan man säga att muskler är färskvara och som du säkert har märkt så har din gipsade fot blivit mycket svagare än din andra, ett bra mått på när den är återställd är när du inte längre kan se någon skillnad på dem. Detta är dock inte helt 100%igt då senor behöver betydligt längre tid på sig att mjukna och bli återställda. (därav alla 40åringar som sliter av hälsenan på företagsinnebandyn)
Att träna är ett fantastiskt bra sätt att rehabilitera sig, men man får inte överanstränga muskulatur och senor. I början hade det nog varit bästa att gå en timmes promenad istället för att ut och löpa som en idiot, att cykla är även det en relativt lågbelastningsmotion.
för övrigt ska man aldrig lita på sin doktor!!

Senast ändrad:
inte så bra att börja åka direkt och jibba, du kan ju börja jogga osv... få igång musklerna helt enkelt...

precis...brutet ben å jibbing ävet jag inget om...sj har jag bara brutit armen:( men min brorsa slet av korsbandet i knäet å kunde spela handboll å lilla typ 3-4mån efter det...han körde rehab som fan

Tillbaka
Topp