Hur långsiktigt köper ni skidgrejer ?

snowtigger

Ny medlem
Jag är lite nyfiken på hur ofta folk byter skidgrejer, kläder, osv.

Jag ska precis byta mitt skidställ som troget tjänat mig de senaste 6 åren. Har kört med samma skidor och snowboard i fyra år.

Antingen kan man ju köpa billigt och ofta eller dyrt och sällan. Hur gör ni ?

byter när det behövs.. annars e det ju inte nödvändigt.
om man inte har cashen så klart.

Jag köper nytt när det gammla inte känns fräscht längre... Och det kan ju betyda allt från ett år till sex. Min tranciver lär ju knappas bytas ut än på ett tag tex.

Jepp, efter behov blir det. Jag har t ex haft mina pjäxor i 3-4 år nu och det börjar bli dags för nya. Ett par skidor brukar vara fräscha i ca. 100 åkdagar sägs det. Jag har haft mina ungefär så länge men än så länge ser jag inget behov av nya, däremot kompletterade jag med ett par off-pistskidor till i år. Skidkläder, jacka och byxor, kan man ha hur länge som helst så länge de håller dig varm och torr och inte är alltför dysfunktionella. (T ex tycker min käre far att hans 20 år gamla Descente-jacka håller än...även om jag har något att invända mot det. ;)

Sedan är det ju en fråga om pengar och prioritering här i livet, men det är ett annat kapitel. Vore jag ekonomiskt oberoende skulle jag köpa nya skidor, pjäxor och kläder till varje säsong. :)

själv är man prylbög och bara suktar efter nya pryler hela tiden=)..

har köpt jacka, goggles med extra lins, nya boots och en ny bräda.. ska även köpa en hjälm och ett ryggskydd..

men får man bättre priser på prylarna kan man ju inte låta bli.. dessutom är det ju bara att sälja vidare sina gamla prylar..

Byter nog allt förutom pjäxor och kallingar varje år,, man köper dyra saker billigt och kan sälja billiga saker dyrt nästa år och köpa dyra saker billigt igen..hehe..peace

Har blivit både ett par nya skidor (omecarve10), nya pjäxor (lange spec. edition) och nu senast förra helgen ett goldwin ställ. Klart man är prylbög! :D

Hej!

Jag satsar på kvalitet. Det blir dyrt vid inköpstillfället men billigt i längden, plus att grejorna fungerar i backen.
Köpte ett mover-goretexställ 1990, det bästa som fanns då.
Köpte nytt nu för 8000:-, och ser detta som en väldigt sund investering. Köpte mitt tredje par formsprurade pjäxor i år.
Dem tidigare paren har hållt i ca 7-8 år. Provade vanliga pjäxor men inget går upp mot formsprutat, trots att priset är högt. Dem två senaste paren har varit Strolz. Nya skidor variear lite mer, mest beroende på om dem gamla har gått sönder.

MVH Ulf

Nu när man slutat växa (lär ku inte bli kängre iaf) så har jag ju det jag behöver.
ska iofs köpa nya teliasar i vinter tänkte jag. men det är ju för att jag inte har några nu.
Annars byre man ju när sakerna slits, ny lins till brillerna när den är slut, lika så med skidorna.

köper nytt varje år! har lite skidor som står nu ;) jag har kontrakt så det blir att man köper nytt varje år

pjäxorna får väl lov att hålla ett par år framåt.. och skidor kan man lägga till med åren. som snow sa så håller kläderna ett antal år.. jag gör som ulu; betalar dyrt en gång så håller det i en längre tid. och formsprutade pjäxor håller längre.
men man köper alltid nått nytt varje år.. lite pryl bög är man :)

-Kläderna kan man ha så länge dom håller en torr och varm
-pjäxorna kan man ha nästan hur länge som helst, så länge dom är sköna, varma och snygga
- goggles kan man ha så länge man vill, behöver ju bara byta glas
-skidorna kör man så länge man vill, men jag åker hellre på ett par gammla trotjänare än ngn modell som jag inte "behärskar" på samma sätt.

Föressten så är grejjerna aldrig bättre än en själv..

Tillbaka
Topp