Hur limma Goretexbyxa?

gladpack

Aktiv medlem
Hur limma Goretexbyxa?
I morse då jag drog på mig mina skidbyxor för första gången denna säsong, sade det "ritsch" från ena byxbenet då jag tryckte foten därigenom. Nämnda fot hade då sugit fast i den väl gummerade resåren till snölåset som i sin tur bara är fastsydd i någon form av tejp till själva byxan. –Säkert en lätt och vattentät applikation men ej i detta fall särskilt robust enligt min mening.....

Eftersom jag inte pallar att reklamera byxorna, ett par Norönna Lofoten XCR, tänkte jag höra om någon känner till ett lämpligt lim för att få dit skiten igen? Alltsa ett lim som ger en följsam, vattentålig fog och ej löser upp de material byxan består av.

Någon som vet vad "proffsen" använder för lim?

Tacksam för svar.
/G

Hur limma Goretexbyxa?
Halloj !

TRist det såg ut...

Ingen garanti att detta funkar, men såna här tejpningar görs oftast med värmeaktiverad tejp. Prova att värma fast den igen med ett strykjärn, lägg bakplåtspapper emellan järnet och byxan. OBS låg värme En prick cirka, 15 sek ungefär.

Kan vara värt en chansning, Gneis som jag jobbar åt, använder sig av en del såna lösningar på fickor och dragkedjor mm.

Finns annars värmeaktiverade lagningslappar att köpa någonstans (vet inte var) som sitter som berget. Ring en välsorterad sport/äventyrsbutik så har det kanske bra tips på var det finns sånt.

Jag tror inte på lim...

Lycka till.

/ERics pappa, Jörgen.

Hur limma Goretexbyxa?
Kitefix fiberfix är ett alternativ iom att det är på insidan. Blir superstarkt, men lite fult om man gör det på utsidan. Här spelar det ju ingen roll iom att det ändå inte syns.

Hur limma Goretexbyxa?
-Tackar för era svar!

Värt att testa om det fungerar att återaktivera limmet i tejpen med strykjärnet i första hand. Skulle kanske kunna gå om det inte är av tvåkomponentsbasis med härdare.

Annars blir det att masa sig iväg till "fackhandeln" för lim typ Kitefixen.
Nu är jag bara lite rädd att goretex membranet som är av teflon, om jag inte minns fel, kan vara lite svårare att få fäste på än nylon.

Eller va f-n, får ta fram symaskin och fibertejp i värsta fall....

//G

Tillbaka
Topp