Hur många är det som säsongar i någon form av (hus)bil?

• Trådstartare Trådstartare Micke_Finland
  • Start datum Start datum
M

Micke_Finland

Guest
Jag hittade ingen bra tråd om detta, så jag försöker skapa en här istället.

Ni behöver inte nödvändigtvis ha personlig erfarenhet av det. Har ni till exempel träffat på någon kul typ som bott på detta sätt kan ni berätta om det i denna tråd. Husbil, husvagn, camper, VW-buss, Volvo kombi... det spelar egentligen inte så stor roll, så länge som det handlar om mobilt eller annars avvikande boende.

Själv har jag planer på att köpa en pickup och en camper och dra ner till alperna nästa säsong. Det blir troligtvis Verbier som bas. Just nu är jag dock relativt pank, så det blir att spendera denna vinter i Oslo. Känner mig lite deprimerad över det faktumet, men ni kan pigga upp mig genom att skriva om era erfarenheter och idéer här, så kan jag börja drömma lite!

En sak till, snälla, snälla människor, försök hålla kommentarerna sakliga. Om vi gör det så blir allting så mycket trevligare!

Om man tar en van http://www.blocket.se/view/3648147.htm?caller=nbl_s&l=0&c=1&city=9 och gör en bänk på ena sidan med elspis, och rinnande vatten från en tunna, och övanför elspisen gör man 2 luckor att förvara mat i fast i lite mindre skala, sen på andra sidan gör man en säng, sen kan man ha en nerhissbar säng också, sen köper man en potta! och under sängen har man en utdragbar låda att ha kläder å dylikt i, och under spisen 2 luckor att ha tvättmedel å soper i. sen kan man slänga upp en liten färgtv i nått hörn.

Tror det skulle bli fett grymt!

Campern jag funderar på är svensk faktisk. http://www.skarosser.se

Jag har faktiskt börjat fundera på att ta ett lån och köpa nytt. Det är meningen att man ska lugna ner sig om några år och börja studera igen. Om jag bor i en camper mister jag inte friheten som jag har nu, och omställningen till studieliv går lite bättre kanske.

Dessutom har jag lite andra högtflygande planer(drömmar) också... http://www.backpacking.se/Discussion/ShowPost.asp?PostId=43610&SubMenu=1

Jag åker ner i en hembyggd renault traffic husbil till vintern. Tog spis och diskbänk från en gammal husvagn, byggde 3 sängplatser och håller för tillfället på att isolera den. Det kommer nog bli rätt kallt...
Enda problemet jag ser är att man måste ha ström till värmen men man kan säkert få plugga in sej nånstans om man betalar för det.

Tja,

Har säsongat i en husbil fyra månader i Kanada för ett par år sedan. Har du några frågor, kanske jag kan hjälpa dig med dessa.

Martin, du driver alltså spisen med gasol då? Om du gör det borde det väl gå att fixa till något slags värmesystem som också drivs med gasol, som du kan använda varsomhelst. När du är inpluggad är det väl bara att använda ett vanligt 220 volt element av något slag, eller?

Cool idé förresten, om jag inte hade tummen mitt i handen skulle jag försöka mig på något liknande själv ;)

I fritidsbåtar har man baske mig gasol till allt, bl.a. värme. Du kanske kan hitta nån gammal pråm som inte behöver sin värmare?

Tuff idée!

Vid närmare eftertanke så borde du väl kunna ta värmesystemet från samma husvagn som du tog resten av prylarna? När du är inpluggad passar det säkert bäst med ett element som både kan blåsa värme och värma normalt. Blåsfunktionen är bra när du snabbt vill ha värme, andvänd dock inte den funktionen om du inte är i bilen. En granne brände upp sin sommarstuga på det sättet...

Jorden runt! det lät ju fan långt! Men det blir nog jävligt coolt!

Bilbatteri och el-element?

Värmekälla.
Det finns en värmepanna som används i fiskebåtar o liknande arbetsredskap "Reflex" drivs på diesel. Idiotsäker och inget som pajar. jag tror att den är Dansk.
Den går att använda som strålningsvärme eller kopplad till vattenburna radiatorer då med en cirkulationspump för att få snurr på värmen.

Problemet med husbilscamping på skidort är väl parkeringsplatsen centralt. Många skidorter har ju bilförbud. Eller skyhöga parkeringsavgifter för att avskräcka från biltrafik.
Sen är ju hygienavdelningen ett problem vintertid. För att få ett drägligt liv måste man ju både tvätta sej och skita någon gång ibland. Dom avloppslungorna som sitter i fordonen skall ju tömmas.
Men vart?
Beträffande underliga sätt att bo på, var det en kuf som campade, tält alltså, på parkeringen i La Grave en vinter.

Hade en väldigt kort säsong i en 245. Fäll ned baksätet släng in en halvtaskig sovsäck. Utprovat i en temperatur på -10, då var innetemeraturen ca -10...
Värmekälla: Tre pers inklämda på liten plats.
Svaga punkter i systemet: Låren, som blir extremt kalla när de ligger mot insidan av skärmarna, förbud mot att sova i bil på många ställen. Extrem fuktansamling.

Passa er för aggressiva österrikare, liemannen och för syrebrist. Glöm inte att man måste skrapa rutorna på insidan ordentligt på morgonen, samt att baggagedörren kan vara lite krånglig att få upp innifrån.
Sov med hjälmen, det ger både värme och skydd mot motorvägsrövare.
Humöret briukar vara bra de första 20 minuterna av säsongen. Sen sjunker det fort.
Have fun!

Vi ska till italien i vinter (jan-maj) och har tänkt bo i vår vw caravelle buss. Bussen är med högt tak vilket innebär att sängen är i taket, kan man säga - mkt praktiskt!! (god plats för 2 pers). Vi har köpt ett gasolkök och värmen tänkte vi lösa via en fotogenvärmare (om vi inte har tillgång till el). Troligtvis blir det att vi bor på camping, men det är alltid schysst med ett mobilt hus om man vill se och göra andra saker!
M&O

Testa ventilationen i ordentliga minusgrader innan ni åker!
Ganska svårt att få lufta ut all fukten när väggarna i en caravelle är så kalla.
Bara ett tips. Blir psychokallt med mycket luftning, nämligen... (Logiskt?)

Någon som bott i husbil i Verbier? Jag undrar lite hur nära allting man kan stå. Planen är att förhandla fram en plats där man kan stå största delen av vintern. Borde väl gå att hitta en bakgård att stå på eller någonting, det enda man behöver är ju en strömkabel.

Martin, ett annat alternativ för värme är en Webasto-dieselvärmare. Jag antar att Trafficen är en diesel? Har dock ingen aning vad en Webasto kostar, men det är ett alternativ i alla fall.

Vill ha mera historier om folk som tältar på parkeringar!

Beträffande dieselvärmare.
Har du inte tillgång till ström och du måste köra värmaren oavsett fabrikat på bilbatteriet är det mycket viktigt att du har ett system som inte drar en massa ström. Då är Reflexpannan överlägsen.
Har du sk landström är en elpatron i systemet det som gäller om du har en Webasto, Eberspächer, Ardic eller liknande.

Ja det är gasolspis. Jag tänkte faktiskt ta gasolpannan från husvagnen men problemet är att jag har ont om plats och att jag måste skära hål i taket för skorstenen... ett annat problem med att ha gasol i hemmabyggen är att de ska provtycka systemet vid besiktningen och det kostar massor med tusenlappar + att man måste ha en svensk bruksanvisning till spisen (hur löjligt som hällst).

den där "reflex"- värmaren ska jag nog kika på. Jag har tittat på fotoskenkaminer men dom är så stora och dyra.

Jag är inne på din ide Micke, att hitta en bakgård el dyl. att stå på och köpa ström av nån.

Martin, du kanske redan vet om det men det finns ett relativt aktivt husbilsforum här. http://mhcs.nu/webforum/index.asp
Det finns flera stycken som håller på att bygga om bussar där. Dom har säkert en massa tips åt dig.

Jag har också hittat ett husvagnsforum som inte bara är för husvagnar. http://www.husvagnsforum.com
Jag tänker engagera mig på detta forum, även om det verkar lite sömnigt. Dom kör phpBB, och jag stöder hellre ett riktigt forum istället för dåliga gästboksvarianter.

Provade husbilen i helgen. åkte upp till idre/fjätervålen och allt funkade bra det var varmt och skönt i bilen, körde med en 2000/1500W kupevärmare och det räckte gott och väl Jag trodde det skulle bli fuktigt men värmaren torkade upp riktigt bra! enda bekymmret är risken att överbelasta propparna. är det nån som vet hur många Ampere dom säkrar med i Frankrike/Schweitz?

Kom gärna med fler erfarenheter!

Har ingen egen erfarenhet av säsongande i husbil, men idén är ju lockande, framförallt med tanke på friheten att röra sig mellan olika orter..... Appropå att köra jorden runt mötte jag ett svenskt par som hade byggt om en Cheva till en stor husbilsvan och höll på med just detta. Jag mötte dem i Peru sommaren 2003... Dessvärre var de märkligt associala och var inte speciellt intresserade av att dela med sig av sina erfarenheter.... Fick i alla fall veta att de varit ute och rest i perioder under de senaste 5 åren med bilen och avverkat världsdel efter världsdel.....

Bilade runt i Europa och nordafrika förra året i en Landrover Defender. Bl.a. åkte jag bräda i alperna i sex veckor.
Min lösning var väldigt enkel: Jag byggde en säng genom att i princip lägga en spånskiva med madrass över passagerarsätena (som var nedfällda). Det funkade utmärkt som sovplats.
Matlagningsplats, dusch, toalett osv löste sig alltid på plats.
Det enda problemet jag hade var kylan (hade då ingen kupévärmare), vilket gjorde att jag tillslut gav upp att sova i bilen.

Jag har nu insett mina ekonomiska begränsningar och satt camper-planerna på hyllan. Istället funderar jag på att köpa en VW-buss. Ju mer jag läser om dom desto mer intresserad blir jag. Hur går det för dig, Martin J?

Vad jag fattar så finns det vintercampingplatser i Alperna. Där finn även duch tolett kök samt tömningsstation för en ev Porta Potti. Har du en Camper så finns det säker elpatron till värmen men även en gasolvärmare till de riktigt kalla nätterna. Jag har själv min husvagn på en vitercamping i fjällen.

Runda tajta svängar.

Vad jag fattar så finns det vintercampingplatser i Alperna. Där finn även duch tolett kök samt tömningsstation för en ev Porta Potti. Har du en Camper så finns det säker elpatron till värmen men även en gasolvärmare till de riktigt kalla nätterna. Jag har själv min husvagn på en vitercamping i fjällen.

Runda tajta svängar.

Runda tajta svängar.

Dags att väcka denhär tråden till liv igen!
Efter mycket om och men köpte jag mig en Gammal Bedford CF som jag bott i några månader nu, medan jag tokjobbat för att få ihop pengar till säsongen.
Åker ner till verbier på tisdag, men har ingenting ordnat där angående plats att ställa bilen på. Tips, någon?

har inte varit i Verbier på ett par år, men sist jag var där så fanns det ju gott om gratis parkeringar utanför bunkern som ligger hyfsat centralt i stan, du kan säkert deala till dig tvättmöjligheter och viss elförbrukning för en rimlig peng av de som driver sportcentret / vandrarhemmet där.

Tillbaka
Topp