Hur Många kalorier bränner kroppen?

David01

Ny medlem
Hur många kalorier bränner kroppen på en vanlig arbetsdag?

Jag har hört att man bränner ca 2500 kalorier på en dag så om man håller sig under det så borde man tappa kilon!

Beror helt på hur mycket man rör sig osv. En stillsittande medelålders bränner väll ungefär 2000-2500 har jag för mig men är man akitv så bränner man mer!

Keep diggin' Watson!

Vad ville trådstartaren säga med tråden? Detta forum e faan som Titanic, osäääänkbart.

Senast ändrad:
Jag jobbar i en rivningsfirma är igång hela dagarna,
och det enda jag äter är 2 bukar tonfisk, 1 burk vita bönor och lite frukt på kvällen!

Det är ca 1000 kcal borde jag inte rasa i vikt?

Mvh David

David01 sa:
Jag jobbar i en rivningsfirma är igång hela dagarna,
och det enda jag äter är 2 bukar tonfisk, 1 burk vita bönor och lite frukt på kvällen!

Det är ca 1000 kcal borde jag inte rasa i vikt?

Mvh David
kroppen ställer in sig på svält, och där med "spar" den på allt du stoppar i dig.
Sen på helger kanske du festar loss och sedan trycker i dig massa saker så som pizza osv..? Och kan därför hålla vikten jämn?

Senast ändrad:
Vet inte om det är möjligt att äta så lite, röra sig så mycket och fortfarande ha koncentrationsnivån och orken hög. Hur som helst borde du rasa i vikt om du nu har lite fett i kroppen

det handlar ju bara om att du äter för lite och kroppen ställer in sig på sparläge, äter du mer och ofta blir du inte bara mättare utan kommer också öka förbränningen.

Det där med viktminskning är ett område som är utsatt för mycket "nyheter" och även mycket kritik idag. Nyheter står inom citationtecken eftersom intet är nytt under solen. Så här mycket kan jag i alla fall säga efter 15 år som instruktör inom gymbranchen:

- Det som kallas förbränningsträning funkar inte. Det går väldigt fort att äta för mycket och det tar oändligt lång tid att förbränna motsvarande kalorimängd. En normal måltid består av 500 till 800 kcal (kilokalorier) vill jag minnas. Det tar 5 till 10 minuter att ta in dom kalorierna, men ska du t ex försöka promenera bort dem tar det dig säkerligen 6 till 8 timmar. Du kan ju själv räkna ut hur mycket enklare det är att helt enkelt äta lite mindre istället för att tvingas promenera motsvarande en normallång arbetsdag. Vem har ens den tiden som krävs?

- Det du ska minska på i kosten är INTE fettet utan kolhydraterna. Man pratar från vissa - klokare - håll om kaloriviktminskning och hormonell viktminskning. En hög mängd kolhydrater i kosten innebär att mycket insulin utsöndras. Detta leder i sin tur till att kroppen får lättare att lagra in fett. Kroppen ställer helt enkelt in sig på fettinlagring. Jämför det med hur björnar gör innan det är dags att gå i ide för vintern. De äter stora mängder blåbär och får därigenom i sig stora mängder fruktsocker (kolhydrat). Detta leder - via den höga insulinutsöndringen - till att deras kroppar lättare tar upp det fett de äter. Öka intaget av fett/protein och minska på kolhydraterna så kommer kroppen tvärtom att börja använda fettet istället för att vara på pigg på att lagra in det. Det är detta som är hormonell viktminskning.

- Komplettera en kostomläggning med tung träning med vikter ett par dagar i veckan för att stimulera kroppens muskeltillväxt. Starka muskler = höjd förbränning dygnet runt. Musklerna är kroppens motor. Ju större och starkare motor du har i bilen ju mer bränsle kräver den. Vila mycket mellan passen så att kroppen får bygga muskelmassa ostört. Räkna med träning två dagar per vecka och vila så mycket du kan övrig tid.

Nu är det dags att stänga gymmet för dagen och gå hem.

Mattias, Luleå

usch ja hade sånna där kalori frågor igår på nationella provet i matte-A
ja e expert nu!
man förbränner 7kalorier i minuten när man åker skidor:)

titti720 sa:
ja e expert nu!
Det va väl att gå snabbt som gjorde det ^^

Ät på och träna mycket så går allt bra. Man kan NÄSTAN äta vad som helst bara man tränar eller håller igång mycket utan att gå upp i vikt.
Kanske inte tillför så mkt i tråden...

Davidson sa:
titti720 sa:
ja e expert nu!
Det va väl att gå snabbt som gjorde det ^^

Ät på och träna mycket så går allt bra. Man kan NÄSTAN äta vad som helst bara man tränar eller håller igång mycket utan att gå upp i vikt.
Kanske inte tillför så mkt i tråden...
just de, de va 21 för skidor!
7 för att gå snabbt
1 för att sitta om ja inte minns fel

LuxLuthor sa:
Det där med viktminskning är ett område som är utsatt för mycket "nyheter" och även mycket kritik idag. Nyheter står inom citationtecken eftersom intet är nytt under solen. Så här mycket kan jag i alla fall säga efter 15 år som instruktör inom gymbranchen:

- Det som kallas förbränningsträning funkar inte. Det går väldigt fort att äta för mycket och det tar oändligt lång tid att förbränna motsvarande kalorimängd. En normal måltid består av 500 till 800 kcal (kilokalorier) vill jag minnas. Det tar 5 till 10 minuter att ta in dom kalorierna, men ska du t ex försöka promenera bort dem tar det dig säkerligen 6 till 8 timmar. Du kan ju själv räkna ut hur mycket enklare det är att helt enkelt äta lite mindre istället för att tvingas promenera motsvarande en normallång arbetsdag. Vem har ens den tiden som krävs?

- Det du ska minska på i kosten är INTE fettet utan kolhydraterna. Man pratar från vissa - klokare - håll om kaloriviktminskning och hormonell viktminskning. En hög mängd kolhydrater i kosten innebär att mycket insulin utsöndras. Detta leder i sin tur till att kroppen får lättare att lagra in fett. Kroppen ställer helt enkelt in sig på fettinlagring. Jämför det med hur björnar gör innan det är dags att gå i ide för vintern. De äter stora mängder blåbär och får därigenom i sig stora mängder fruktsocker (kolhydrat). Detta leder - via den höga insulinutsöndringen - till att deras kroppar lättare tar upp det fett de äter. Öka intaget av fett/protein och minska på kolhydraterna så kommer kroppen tvärtom att börja använda fettet istället för att vara på pigg på att lagra in det. Det är detta som är hormonell viktminskning.

- Komplettera en kostomläggning med tung träning med vikter ett par dagar i veckan för att stimulera kroppens muskeltillväxt. Starka muskler = höjd förbränning dygnet runt. Musklerna är kroppens motor. Ju större och starkare motor du har i bilen ju mer bränsle kräver den. Vila mycket mellan passen så att kroppen får bygga muskelmassa ostört. Räkna med träning två dagar per vecka och vila så mycket du kan övrig tid.

Nu är det dags att stänga gymmet för dagen och gå hem.

Mattias, Luleå
Frågan är hur man ska veta hur mycket man bör äta, ska man bli tvungen att använda våg som en weight watcher?

Hej Hallvar

Finns bara en bra fungerande metod: trial and error. Äter man fel eller alternativt för mycket ökar fettmassan på kroppen. OM det nu inte är så att en ökning i fettmassa är vad man eftersöker förstås. Personligen var jag sådan tidigare, men vid 32 års ålder bytte jag plötsligt läger... :)

Vågen är det verktyg som nästan alla människor har tillgång till. Ett ganska dåligt verktyg, men tillgängligt. Det bästa är en våg tillsammans med en fettmätare. De elektroniska fettmätare som finns på marknade varierar kraftigt i funktion och kvalitet, så man ska inte alltid ta så hårt på värdena som de spottar ur sig. Man kan dock mäta och använda siffran som man får fram som en jämförelse över tid. Är målet att tappa fettmassa ska värdet sjunka månad för månad.

Många gym har idag sådana här enkla fettmätare (eller i en del fall de mycket bättre fettkaliprarna), så är man kund på ett gym tycker jag att man ska nyttja möjligheten att kolla av sig själv lite med jämna mellanrum. Låt säga någon gång i kvartalet.

De bästa verktygen är också verktyg som ännu fler har tillgång till: spegeln och fingrarna. Trivs man med vad man ser framför sig i spegeln så är det oftast också vettigt. Kläm samtidigt med fingrarna i trakterna av midjan och se hur mycket hud och fett man får tag i med pekfinger och tumme. Några centimeter upp till låt säga fem centimeter är nog ganska lagom. Börjar det vara en decimeter valk man får tag i kan det vara dags att försöka göra något åt saken. Enkelt och kostar inte en krona.

Det senare gäller killar eftersom vi lagrar merparten av vårt fett just i midjetrakten. Det gör inte tjejer. De lagrar det mesta runt höfter och lår, så dom kanske får nypa lite längre ner :)

OBS! Inga överdrifter tack. Nyckelordet här är 'lagom'. Underhudsfett är en livsnödvändighet!

Egentligen är jag emot att ge den här typen av råd textledes. Det finns gott om människor som inte vet vad ordet 'måtta' innebär, men jag valde här att ta risken i alla fall. Får se hur många som ger mig på skallen nu :)

Mattias, Luleå

Senast ändrad:
jag äter snabbmat varje dag minst två gånger! jag väger bara 64 kg och är 182 lång! selar ingen roll hur mycket jag äter och sitter still så går jag ändå inte upp:S om jag gymmar märks det ingen skillnad vare sej synligt i spegel eller på våg! jag känner mej alltid pigg och frisk och har bra blod värden.

kommer jag bli tjock när jag blir 30? eller har jag bara världens bästa ämnesomsättning?

PEACE!

En annan sak angående kolhydrater...det här med GI. Är det inte så att olika typer av kolhydrater stimulerar insulinutsöndringen olika mycket!?

För att ge ett litet svar på den ursprungliga frågan:

Förbränningen varierar från person till person beroende på en rad variabler; storleken på muskulaturen, hur många hudceller man har, ämnesomsättningens hastighet, hormonella balanser eller obalanser och gud vet hur många fler.

En liten maratonlöpartyp till människa bränner lite kalorier i jämförelse med en jättelik Magnus Samuelsson t ex. Det största enskilda organet i kroppen är huden och sådan har Samuelsson massor av. Muskler bränner en massa kalorier. Sådana har Samuelsson också massor av. De energimängder Samuelsson måste ta in via kosten skulle få vem som helst av oss andra att bli kraftigt överviktiga.

Aktivitetsnivån spelar mycket riktigt roll (som Monis påpekade), men den spelar förvånansvärt liten roll faktiskt. Jag har själv en dygnsförbränning på mellan 3000 och 3500 kcal under normalaktivitet (jobb 40-50 timmar i veckan, 1 till 2 träningspass + lite annat). Hade jag varit högaktiv skulle energibehovet troligen ha legat 500 till 1000 kcal högre. Ingen drastisk skillnad alltså.

Loonkan: Är du och jag syskon eller? :) Själv var jag exakt som du förr. Vid 32 års ålder hände dock något. Istället för att som normalt gå ner i vikt under sommaren började jag istället att öka. Så fort höststressen satte igång så brände jag bort det, men det var ändå en stor förändring som ägde rum. Vid 36 års ålder slutade jag tappa det jag lagt på under sommaren. Det är mer bekymmersamt :) Om samma förändring kommer att ske med dig går inte att sia om. En förändring kommer mest troligt att ske, men det är inte säkert.

Hallvar: Visst är det så. Födoämnen med högt GI (Glykemiskt Index) höjer insulinutsöndringen mer och snabbare än födoämnen med lågt GI. Båda höjer dock utsöndringen. Vet faktiskt inte om fett och protein gör det, men det antar jag. Hur som helst höjer de inte insulinutsöndringen lika mycket.

Mattias, Luleå

tråden har utvecklats till en nationelltprov tråd.....såå kan jag säga att uppgiften med trädgården och rabatten som skulle fyllas med jord var äckligt klurig :D men efter att ha ängnat ungefär hälften av provtiden åt just den den så hjälpte Salessi min och jag fick en uppenbarelse om att det möjligen kunde vara 20 säckar som skulle gå åt ......:D:D

p.s ät gott och tänk inte på vad du äter... alla fall om du tränar ofta :P

Aleeex sa:
tråden har utvecklats till en nationelltprov tråd.....såå kan jag säga att uppgiften med trädgården och rabatten som skulle fyllas med jord var äckligt klurig :D men efter att ha ängnat ungefär hälften av provtiden åt just den den så hjälpte Salessi min och jag fick en uppenbarelse om att det möjligen kunde vara 20 säckar som skulle gå åt ......:D:D
den va ju busenkel. ja visste däemot inte hur lång den där tjejen skulle vara i cm iställe för feet.
ja fick det till 190cm lång men jag ntar att det är LITE fel.

till alla som ska banta ( särskilt tjejer runt 15 år) gör inte som mina klasskompisar-sluta äta frukost. dom sluta äta frukost men fortsatte dricka läsk. dom svimma påväg till skolan flera gånger och hade svåra problem med att koncentrera sig i börjar av dagen- innan de hunnit köpa läsk. om ni gör så kommer jag söka upp er och tvångsmata er på väg till skolan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

så akta er

Hur är det med verklighetsuppfattningen jooose?
Rätt många strunar i frukost varje dag enligt skolornas enkäter, tror nog inte svimmandet osv berodde på just det även om man orkar prestera rätt mycket bättre med en redig frukost i sig.

David01 sa:
Hur många kalorier bränner kroppen på en vanlig arbetsdag?

Jag har hört att man bränner ca 2500 kalorier på en dag så om man håller sig under det så borde man tappa kilon!
du går ju inte ner i vikt om du bränner mindre....

Vår energiförbrukning variera mycket beroende på våra genetiska förutsättningar men även på träningsgrad, ålder och kön. Den energiåtgång som vi kan påverka är en mycket liten del av det totala. endast ca 10- 15 % . alltså är det mycket upp till hur man är skapt som bestämmer hur svårt/lätt man har att gå ner i vikt. Men som vanligt gäller mindre energi in /mer ut för att gå ner i vikt. Dock ska man inte äta för lite då kroppen ställer in sig på svält och effekten blir den omvända.

jooose sa:
till alla som ska banta ( särskilt tjejer runt 15 år) gör inte som mina klasskompisar-sluta äta frukost. dom sluta äta frukost men fortsatte dricka läsk. dom svimma påväg till skolan flera gånger och hade svåra problem med att koncentrera sig i börjar av dagen- innan de hunnit köpa läsk. om ni gör så kommer jag söka upp er och tvångsmata er på väg till skolan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

så akta er
Jag håller med om det. Skippa fruktosten är inte ett alternativ tycker jag, inte banta överhuvudtaget. För att de Ex. Tonåringar som skippar frukosten är inte direkt tjocka innan. Men det har ju mest med arvsmassan att göra. Vissa är ju överviktiga men ändå så kan de ha väldigt bra kondition för att de äter och tränar rätt och då är ju det mesta av vikten muskler. Medans en tonåring som kanske inte käkar frukost, men öser i sig läsk, snabbmat och aldrig tränar kan vara underviktig. Om man har sådana matvanor skadas de innre organen av allt salt, fett och socker man får i sig under dagen.
T.ex en tomatsås på en pizzeria är väldigt oofta hemkokt här i Sverige. I Dessa såser kan man finna ca 12 matskedar salt per pizza. För att balansera såsen så häller dom i socker också.
Så om man inte bara äter snabbmat, utan har varierad kost och motionerar regelbundet klarar man sig :)

Tillbaka
Topp