Hur många knop för Wakeboard?

Väldigt många åker för fort speciellt om man åker med en styrpulpetsbåt.
som "eeeemil" sa så är nog 17-19 ganska lagom.

Försök att köra i lite olika farter för att se hur vågen ändrar sig och ändra även längden på linan försök att ha så lång lina som möjligt och ligg alldeles framför där vågen bryter.

kör du snabbar nu så förskjuts vågbrytet akter över och om du kör långsammare kommer brottet närmare.

Det är möjligt att du inte klarar av att hoppa våg till våg med en viss linlägnd, känns då farten bra får du korta linan annars kan man öka farten lite.

asså runt en 45-50 knop e okej.. minst om man bara vill leka omkring på vattenytan, annars runt en 60-70 kanske om man vilöl ha schysst air!!!! fred ut gangstas

Axl89 sa:
asså runt en 45-50 knop e okej.. minst om man bara vill leka omkring på vattenytan, annars runt en 60-70 kanske om man vilöl ha schysst air!!!! fred ut gangstas
okej, 45-50 knop åker man inte ens när man kör barefeet. kracha och känn hur kroppdelarna slits itu. den hastighet man kör på tävlingar är 18-20 knop. när du testar nya trick kan lägre fart rekomenderas. jag antar att kangarooos förslag var antinget ett skämt eller ett missförstånd eftersom mycket få båtar går över 100 knop(och ingen av dom kan man åka wakeboard efter).

may the wake be with you

som #1 skrev, men det kan diffa beroende på va det är för motorstorlek, skrov på båten. osv. Bäst är att pröva dig fram själv.

Mellan 15 och 20, det beror på den känsla man har för fart och sen beror det ju så klart mycket på vilken hastighet som båten gör störts vågor i.

Proffsen kör i upp till 20 knop (23 mph). Ju bättre du blir ju fortare vill du antagligen köra.
Vad gäller vågen är den oftast större i högre hastigheter. Dock kan den tänkas bli pikigare och få en bättre lip i lite högre fart. När du kommer upp i 19-20 knop brukar vågen oftast minska lite och tappa lite av sin lip. Samtidigt blir vågen hårdare ju fortare du kör. I hastigheter då vågen är hög och pikig kan du få bra lyft uppåt, men det är oftast svårt att komma långt. Pressar du hårt mot vågen med en bra "progressive edge" och håller den igenom vågen kommer du att trycka igenom den mjuka vågen och ändå inte komma långt, dock fortfarande högt. Kör du lite högre fart med bra edge så kommer du att flyga långt ut i plattvattnet på andra sidan vågen.

Jag har hela tiden trott att jag legat i ca 20 knop, mest eftersom både knopmätaren i båten och uträkningar vad gäller varvtal och propellerstigning med m.m. sa att jag låg i ca 20 knop. När jag var ute med polaren senast och körde hade han med sig sin gps och vi loggade farten när vi körde. Vi låg i allt mellan 17-19 mph när vi körde i våran normala hastighet och 23 mph, 20 knop, känder sjukt fort.
Har alla ni som sagt hur fort ni kör mätvärden från GPS på era hastigheter? Tryckloggar (vanliga knopmätare) är inte speciellt noggranna, framförallt inte i så låga farter.

Roos

Ja kör cirka 14-15 knop, o ja väger 45. Om man däremot är vuxen och lite biff ska man ligga runt 18 knop.

/Anton

jag brukar köra 18-22 knop när jag åker, det är den hastigheten man har i tävlingar(ca 25km/h). linan borde du helt enkelt lägga där vågen är störst.

Tillbaka
Topp