Hur många rev/rev är ok att skaffa?

snej

Aktiv medlem
172 lång 60 kg lätt

Åker idag alpint på Line mothership o Bluehouse maven (till salu f ö) o telis på karhu team 100 Tanken är att behålla mothership som pist/varjedagskida o karhun so telis o sen utöka kogret därifrån

Har problem med vad jag ska åka på i vinter
Det finns för mkt att fundera över helt enkelt

DPS Lotus 138 glasfiber för 575 amerikanska spänn
Praxis Powder boards prototyp för 399
Praxis Protest `09 (iofs en hybrid men vaffan) 499
moment Donner party ´09 för 375

Kan det vara ok att köpa alla utom Protest?? Det e juh billigt!!
Egentligen skulle jag juh ha en skida att kasta på en Duke på
för lite turande o då uppstår juh nästa problem för vad ska jag ha då
Har kikat på ON3P Billy Goat o caylor till eventuellt turande men sen finns juh Lotus 120 glasfiber ganska billigt o såklart bibby o night train från moment

Att det ska vara så svårt
allt man vill göra är juh bara att ha skoj
O än så länge är det bara augusti

Har diskuterat lite med herr Nyberg men kom gärna med tankar o åsikter
(jag har för lite att göra)

Hmmm... Jag tror faktiskt inte att du skall ha så många, jag skulle säga max 2 stycken, och då väldigt olika i karaktären, Alaska vs. BC-jibb typ. Jag hade kört på Lotus och Donner Party isf. Jag tror att man bara får massa jobbiga tankar om man har allt för mycket kogeröverlappning, speciellt för dagarna med stort D. Tänk dig att du har fluffat dig ner 700fhm i midjedjupt genom en lagomt gles skog på ett par Protest. Normalt sett är det nirvana, medans du som kanske har både ett par Lotusar och ett par Donner hemma i tamburen funderar om du kanske skulle haft något annat under fötterna... Köp skidor så att du def. vet vad du skall välja när du kliver ut genom dörren, det är mitt tips!

Men... köper du DPS tycker jag def. att du skall köpa kolfibervariant, hybriderna är nog jättefina, men kolfiber is the shit... Lite halva grejen varför man köper DPS-skidor liksom.

Glöm inte att DPS's pre-sale slutar den 15:e... 910$ är värt det, speciellt med tanke på att de höjer till nästan 1200 sen. Och du kan nästan räkna med att jag köper dina 138:or av dig när du ledsnat på dem! ;-)

jag tycker det låter som aningen för många skidor av liknande karaktär.

praxis vet jag inte mycket om i ärlighetens namn...
själv hade jag slagit till på night train, eller donner party om du vill ha ett billigare alternativ, fast det är ju en annan typ av skida också. on3p verkar jäkligt intressant, speciellt caylor och billy goat tycker jag själv. det enda som talar mot billy goat för min del är längden, hade gärna sett den längre än 186 cm.

äh, jag blir bara kluven själv av att läsa här, jag är inte kapabel att ge någon annan några tips i det här läget, tror jag... :)

hihi e juh inte så att jag faktiskt tankt köpa allihopa

e bara lite sugen

lotus o donnerparty kan det nog bli för de verkar ratt olika till sattet
det ar juh ett enklare problem egentligen

turskidan ar det varre med

tur att det finns ett lite tid kvar på preseasondealerna iaf

Vad du än gör så köp inte några DPS138:or. Vill du lägga pengar på onödiga saker så ge dem till mig istället. 138:an är komplett och totalt oduglig om det är mindre än 3-4dm fresh och helt ärligt hur många sådana dagar upplever du på en säsong? Under 3 månader i Utah så såg jag kanske 2 personer som körde 138or och att de inte används på ställen med +400" årligt snöfall säger iaf för mig en hel del.

Ska du ha en ren puderskida så skulle jag föreslå Pontoonen. Sjukt rolig och lättkörd skida som äger allt under de där magiska puderdagarna. Ska du däremot ha en skida att dra ut och tura lite med så skulle jag föreslå DPS120. Pontoonen är billigare i inköp och enligt mig mkt bättre i puder. 120 väger dock upp detta genom sin vikt och att de går även i lite sämre före. För en betydligt mer "partisk" åsikt så kolla med användaren J-P här på sidan. Han körde 120 hela vintern och han var mer än nöjd.

Några outsiders är annars Line EP Pro (enl mig en ren puderskida), Icelantic Shaman (kvick allroundskida som har förvånansvärt bra flyt) samt Moment Ruby (även det en rolig allroundskida med bra flyt i puder)

liedholm sa:
Vad du än gör så köp inte några DPS138:or. Vill du lägga pengar på onödiga saker så ge dem till mig istället. 138:an är komplett och totalt oduglig om det är mindre än 3-4dm fresh och helt ärligt hur många sådana dagar upplever du på en säsong? Under 3 månader i Utah så såg jag kanske 2 personer som körde 138or och att de inte används på ställen med +400\" årligt snöfall säger iaf för mig en hel del.
Haha, du har just skaffat dig en fiende som heter Carled! ;-) Alla vet väl att Lotus 138 är den bästa skida som någonsin funnits och fungerar till allt från att flyga ut i rymden med till backhoppning, trippla frontflips och som fredslösning för kriget i mellanösten!

Skämt och sido så tror jag att Lotus'n är en långt mycket bättre skida än tillexempel Pontoon som du nämner, i alla förhållanden utanför pisten. Och hade jag alla pengar i världen hade jag slagit till på en sådan jag med. Hade jag valt en till hade jag gått på Donner Party för att som sagt va få lite olika karaktär på skidorna

Senast ändrad:
Eric_W sa:
Haha, du har just skaffat dig en fiende som heter Carled! ;-) Alla vet väl att Lotus 138 är den bästa skida som någonsin funnits och fungerar till allt från att flyga ut i rymden med till backhoppning, trippla frontflips och som fredslösning för kriget i mellanösten!
jag trodde nästan att konflikten i mellanöstern grundade sig på för- och motsidans oförmåga att komma överens om huruvida dps lotus är den bästa skidan alla kategorier någonsin! :)

@EricW: Hade jag haft alla pengar i världen så hade jag köpt upp BCC å förbjudit alla människor förutom mig själv å de jag vill ha där. Men nu har ingen av oss alla pengar i världen och då står jag fast vid att Lotus DPS138 är bland de sämsta skidor du kan köpa. Har du ens sett den i verkligheten?
Dock så är jag helt på det klara med att 120an är bättre än Pontoon när det kommer till att tura lr åka någon dag efter ett dump när det är ordentligt uppkört. Däremot krossar Pontoonen 120 när det precis har dumpat. Den har bättre flyt, är mkt kvickare och mer lekfull. Samt att 11cm kortare gör att du kan ta linjer som en Lotus-åkare bara drömmer om. Pontoonens konstruktion gör även att du får bättre flyt vid lägre hastigheter, något som 120an av mina erfarenheter har svårare med.

När det gäller MÖ-konflikten så är min teori att det handlar om att de inte kan komma överens om vems profet Lotus 138 är en reinkarnation av. =)

liedholm: Japp, jag har sett och klämt på dps138. Och nej, är inget större fan av Pontoon. Doch jag håller med om att dps138 är inte är bäst för tight knixig skogsåkning, jämför själv gärna mot mina egna ARG som är om inte ännu mer smidiga än pontoonerna och betydligt mycket styvare. Att pontoon är bättre i nypuder än dps120 (hur den nu kom med i bilden) är väl kanske inte helt oväntat, men vilken skida skulle du helst ha på fötterna en blue-bird dag efter ett halvmeters dump, när du står toppen och blickar ner för ett öppet ospårat fält? DBS138 eller Pontoon. Har man pengarna, och är ute efter en skida för just sådana här dagar så är nog inte DBS138 fel val vågar jag påstå. Sen hade jag nog personligen valt ett par donner party för egen ekomomi och tycke, men det hör ju inte riktigt till. :)

Hehe, sjukt rolig riktning på den här tråden på bara en förmiddag!

Jag håller med i mycket, på båda fronter, men samtidigt tror jag många antaganden är fel.

Lotus 138 är ingen renodlad skogsskida som vi nog alla vet, tvärtom. Alaska är snarare "målområdet". Eller orter med mycket öppen, "spännande" terräng. Att det skulle krävas 30cm lössnö för att ha kul tror jag också är överdrivet, visst är det ifrån den punkten som de briljerar, men jag tror man kan ha minst så roligt på ett uppkört puderfält och i vårslask. Det handlar väl snarare om att man måste ha lite volym att jobba i, skidan måste kunna gå ner i någonting...

Hade jag varit en liten palestinsk pojke som fick ett par Lotus 138 av en israelisk pojke hade jag blivit överlycklig, han hade blivit min bästa vän på studs... Så jag tror def. på att vi kan ha en lösning där!

Men sen får vi inte glömma bort att folk gillar att åka på olika sätt, och utan att ha åkt på vare sig 138:or eller Pontoon så tror jag att det är en ganska tydlig skillnad i åkkänsla. Med tanke på viktskillnaden, flexskillnaden, Pontoons monstruösa omvända spann och breda brätten så hade jag varit mycket chockad om inte skillnaden var stor.

Och sen tycker jag inte att L120 flyter dåligt i låga hastigheter? Det får du nog bena ut... Iofs har jag bara åkt i Alperna med mina och inte i Utah-puder, men dykt har de nog aldrig gjort! Och då är mina gamla och har långt ifrån samma rocker som nya modellen har.

@EricW: Med de förutsättningar du ger så säger jag att det beror på. Snackar vi 3000 fhm öppen terräng så skulle det vara svårt att motstå att ge 138 en chans. Snackar vi nordamerika(ej alaska) så skulle jag nog välja pontoonen fast kanske 189cm ist för mina 179.

@Carled: med flytet menar jag 120 i förhållande till Pontoon.

Till syvende å sist så är det bara att konstatera att val av skidor handlar om vem man är och hur man gillar att åka. Själv gillar jag den tighta och aggressiva åkning som Pontoon är gjord för. n.

Dock står jag kvar vid att 138 är ett dåligt köp då 10.000:- är mkt för en skida som du kan utnyttja till fullo max 3 dagar/år i alperna å 5 i Nordamerika. =)

Riktigt så mycket kostar de inte, runt 8000:- utan frakt när de nya priserna kommer, och nu när det är pre-sale så ligger de ju under 7000:-... Men visst håller jag med dig, det är extremt mycket pengar för skidor som kanske bara används i en vecka totalt. MEN. Köper man så dyra skidor för de där Dagarna, då är man så skev i huvudet att man plockar ut dom och använder dem lite när som helst. Tro mig, jag har använt mina 120 opassande mycket. Visst, de är allround för att vara offpistskida, men 46m radie är inte så funkis... Gillar man skidorna använder man dem när förhållandena inte riktigt är ultimata.

Carled sa:
Riktigt så mycket kostar de inte, runt 8000:- utan frakt när de nya priserna kommer, och nu när det är pre-sale så ligger de ju under 7000:-... Men visst håller jag med dig, det är extremt mycket pengar för skidor som kanske bara används i en vecka totalt. MEN. Köper man så dyra skidor för de där Dagarna, då är man så skev i huvudet att man plockar ut dom och använder dem lite när som helst. Tro mig, jag har använt mina 120 opassande mycket. Visst, de är allround för att vara offpistskida, men 46m radie är inte så funkis... Gillar man skidorna använder man dem när förhållandena inte riktigt är ultimata.
jag håller med carled. det är så sjukt mycket tjat om hur många skidor man ska ha hit och dit. jag körde på 4FRNT EHP hela förra säsongen, och plockade bara fram ett par pistskidor för de riktigt hårda dagarna, kanske fyra dagar sammanlagt. jag tycker generellt folk är lite för bekväma. visst, det är roligt att ha en skida för skog, en för stora berg, en för utah-puder, osv, men för guds skull, folk måste ju lära sig hantera det material de har under fötterna.

fatta hur det var för trettio år sedan, och folk kunde åka puder ändå. visst är det roligare att åka puder idag, men ni fattar poängen. :)

summa sumarum är alltså att man inte måste ha en skida för varje litet område skidåkning som finns. EHP funkade riktigt bra över hela berget, i allt från pist till puckel till puder, för min del och den är 116 mm under foten.

liedholm sa:
När det gäller MÖ-konflikten så är min teori att det handlar om att de inte kan komma överens om vems profet Lotus 138 är en reinkarnation av. =)
138an är GUD.
Profeterna är många.
"Mellanösternkonflikten" är ett typiskt exempel på att folk blir på dåligt humör när det snöar för lite.

Känslan i DPS skidorna är, minst sagt, fantastisk.

-peace
/r

ar juh lite skojigt att tråden tog fart iaf

klart att det skulle gå att åka på ett par skidor en varför begransa sig?
nar alla staCkars skidfabrikanter har dålig ekonomi så vill jag vara snall o sponsra lite

aven om inte alla kop blir a så ar det juh kul att fundera såhar i augusti

tror inte riktigt på att 138an skulle vara så jattedålig men klart den har sina begransningar
Det ar juh darfor man ska ha flera o i det har fallet mest troligt donner party

Gallande mellanöstern så tror jag mest att det beror på att de tolkar samma gud på olika satt men jag kan ha fel

Pontoon kanns inte aktuellt för min del men kul att du gillar den o gallande tighta linjer så torde donner party göra jobbet

om vi då låser oss vid tanken på 2 rev/rev vad ska jag tura på?

Jag hade satsat på en turskida som var dels väldigt lätt, men även användbar på dåliga dagar, typ varje-dag-skida när det inte snöat på en evighet. Tar man sedan med hudar i ryggan behöver man inte ta beslut om man skall tura förrän man kommer upp och ser hur det verkligen ser ut.

Så låg vikt med "användbar" svängradie... Någonting runt 105-110 mm i midja kanske. DPS Wailer 105 hade ju varit grymma, men det kostar att ligga på topp! Moment Ruby kan nog vara ett riktigt bra val...

Men hur gör du då när du vill tura 1-2 dagar efter snöfall eller ett tag efter och du tror dig hitta 30-40 cm puder?
Inte vill du stå på ett par skidor med 105 mm i midjan då... Inser att det är en rätt så subjektiv åsikt, men har man vant sig att åka på lite bredare rockade skidor så går man inte gärna tillbaka.

Lee-nus: Turade förra vintern på EHP 193 med Naxo 21, funkar fint men blir lite tunga efter 2-2,5 timme.

Kommer förhoppningsvis själv köra på ett par DPS 120 (blir nog tyvärr hybrid) med Dynafit FT 12 samt BD Factor, bästa av två världar på pappret i alla fall...

Tillbaka
Topp