Hur mycket är rimligt att ge för begagnade skidor?

njaa kanske... beror ju på vilket skick dom är i!

Med tanke på att man kan köpa årets skidor till 50% nu i slutet av säsongen, nya, så skulle åtminstone jag aldrig köpa ett par 2 år gamla begagnade skidor för samma pris.
Men om du pratar om halva inköpspriset vad butiken köper de för, då går det!

Senast ändrad:
mina skidor hade jag inte svingat nagon betala mer an 5-10% for. Men om de ar nya/snallt korda sa kan du vall bjuda 30% av priset, inte mycket mer.

Jag försöker bli av med ett par 1080 CR Johnson LAB, helt oåkta samt oborrade.. försöker få halva butikspriset...

Skidor är knappast ett sätt att investera pengar, så man måste räkna med ett ELAKT begagnatpris. 2 år gamla skidor för, säg 5000 som nypris, skulle iaf inte jag ge mer än 1000. Det beror som sagt på skick. Ett par gamla säsongarskidor skulle jag över huvud taget inte köpa beggade.

Intressant fråga ... Priserna på begagnat varierar ju i allra högsta grad med när på säsongen de säljs och i vilket skick de är. Men om vi utgår ifrån att skidorna är oskadad så skulle jag påstå att man aldrig ska betala mer än halva nypriset för ett par begagnade skidor.

Och som någon form av tumregel (i brist på annat) skulle man kunna räkna med att de minskar med 50% i värde första säsongen (i princip oavsett om de används eller inte) och därefter med omkring 30% varje år..

En liten tabell:
Årsmodell Pris av nypris
05/06 50%
04/05 35%
03/04 24%
02/03 17%
01/02 12%

Det vill säga, för ett par två år gamla skidor i oskadat skick ska du betala max 35% av nypriset. Dvs. kostade de 6 000:- nya är ett rimligt pris omkring 2 000:-.

Men begagnat priset påverkas också stort av hur sliten skidan är och hur attraktiv modellen är. Överlag tycks det som många försöker få ut orimligt höga priser för sina begagnade skidor...

That´s all foks! / MM

Innan du köper/säljer beg skidor så kolla alltid vad nya kostar hos tex sport-conrad.de.
Conrad har nämligen redan från början ca 30-50% lägre priser än butiken i sverige!
Lägg till ca 200:- i frakt från tyskland!

/S

vad skulle ni säga är rimligt för begagnade binningar då?
medans vi ändå håller på...

köpte för övrigt ett par begagnade Tweaks (1 lr 2 säsonger) + Rottefella R8 binningar för 3500 kr. möjligen lite överpris...

Tillbaka
Topp