Hur mycket teknik behövs för att carva med toppskidor? (omformulerad)

kjus

Ny medlem
14 timmar och inte ett svar, jag provar en omformulering. =)

Om jag är tung och stark, ska jag då kika på skidor ur en högre nivå än min åkkapacitet för att få en bättre matchning?

Bakgrunden är att jag trots alla "varningar" om att jag skulle kastas runt som på en mekanisk tjur och uttalanden som "verkligen inget för en intermediate, utan snarare för gamla tävlingsåkare" provåkte ett par "toppskidor" och stormtrivdes.
Det lyfte min skidåkning så jag nästan blev religiös. =)

Varför gick det så bra? Jag fattar ju att jag inte blev någon expert på 2 min.
Antingen har alla som provat den och rekommenderar nivå missat något kapitalt. Eller så är det så att min vikt och styrka till viss del räcker för att kompensera teknikbristen?

Vad är det egentligen som gör en "toppskida" svår för en nybörjare/intermediate?

Det handlar om ren piståkning och en salomskida med radie 13,5-14 och en midja på 68.

Senast ändrad:
Roligt att du stormtrivdes:) Ja, du ska kika på sådana skidor ur en högre nivå. För övrigt så ska man inte ha skidor som begränsar ens skidåkning, utan man bör alltid ha skidor som ligger över ens nivå så att man kan utvecklas.
Det kan ju hända att det där om att toppskidor skulle va såå svåråkta är en smula överdrivet. Styrka och kraft gör ju som du säger att en styvare/vridstyvare skida passar din kropp och åkstil bättre. Rätt skidor och rätt pjäxor är ett måste för att prestera sitt bästa.

Vilket skidmärke var det på dom du provade? Var det en vanlig skida eller en tävlings SL skida?

Vad som gör en toppskida svår för en nybörjare/intermediate har jag inte tillräckligt med kunskap för att svara på helt och hållet. Men jag har en del teorier om du vill höra?

Helt utan att röra samma sak, men ändå helt relevant är att mina Extrem Project 100 gör mig till en bättre skidåkare hela dagen i pisten än vad alla andra skidor jag någonsin testat har gjort.
Men jag har ju inte en chans att pressa den över gränsen, finns inte på kartan. Alltså är skidan "för bra" för mig och gör mig ändå till en bättre åkare. Jag skulle kunna försöka förklara vad och varför, men det är inte det lättaste i text.

Angående ditt skidval:
Försök att få testa ett par riktiga tävlingsskidor för slalom, det är en ny nivå jämfört med butiksracers. Om du inte vill testa något lite bredare och få en tryggare skida som går bra även på eftermiddagen.
Völkl RTM84, Extrem PT84, Rossignol E88 osv. finns massor av kul i det segmentet som nästan garanterat för dig till en bättre åkare sett till hela dagen.

Skidsuge-Erik sa:
Vilket skidmärke var det på dom du provade? Var det en vanlig skida eller en tävlings SL skida?

Vad som gör en toppskida svår för en nybörjare/intermediate har jag inte tillräckligt med kunskap för att svara på helt och hållet. Men jag har en del teorier om du vill höra?
Ja nu betyder ju "toppskida" olika saker för olika personer, men jag pratar om en vanlig butiksracer. =)

En Blizzard S-Power. 174 cm.

Jag lyssnar gärna på teorier. :)

OHellsing sa:
Angående ditt skidval:
Försök att få testa ett par riktiga tävlingsskidor för slalom, det är en ny nivå jämfört med butiksracers. Om du inte vill testa något lite bredare och få en tryggare skida som går bra även på eftermiddagen.
Völkl RTM84, Extrem PT84, Rossignol E88 osv. finns massor av kul i det segmentet som nästan garanterat för dig till en bättre åkare sett till hela dagen.
Det kändes som att butiksracers var rätt lagom nivå. Dvs jag tror att ett snäpp över blir lite för kompromisslöst.

Jag testade även en bredare skida, en Blizzard Magnum 8.7 Ti. Den var dock för "stabil".
Stenhård och det kändes som att den lätt klarar 200km/h i stora svängar och att den skulle vara underbar till det men det intresserar mig inte att åka så.
Jag gillade bättre att ha en svängigare skida som ändå kändes stabil när jag åkte lite fortare.

Det jag har kommit fram till är att motsvarande

För att vara någon slags nybörjare låter det som att du ändå har en hel del koll på skidor kjua.

Jo men jag är ju nybörjare vad gäller carvingteknik (i det här fallet).
Mycket kan man ju relatera till sunt förnuft och logik. =)
I övrigt är det bara tokläsa på nätet och prata med andra intresserade så lär man sig fort.

Såg att en stor del av mitt förra inlägg föll bort.

Det svåra i allt det här tycker jag är att veta om skidor jag är spekulant på motsvarar skidor jag gillat. Främst vad gäller kantgrepp och svängighet. (Vilket säkert inte används som uttryck om skidor men jag tycker det är talande).
Jag bara måste hitta en skida som har det där suget ner i backen också. Utan det känns det inte kul.

Det jag kallar sug ner i backen är alltså den känslan att skidan går som på räls utan att reagera på små gupp osv. Som att den skulle väga 200kg men ändå vara lätt att manövrera.
Hur vet jag om skidor känns så utan att prova dem?

Jag vill inte ha en skida som passar mig näst bäst.

Senast ändrad:
Ja, det är det stora mysterier med skidor, hur dom kommer va och hur dom upplevs. Har funderat väldigt mycket på det där själv under dom senaste åren.

Vilka rocker skidor har du provat? Ett säkert kort är ju att gå på dom som du gillade, En Blizzard S-Power. 174 cm. Själv har jag aldrig köpt nya skidor utan att ha provat dom(dock har jag valt andra otestade längder)
Har däremot köpt 4 begagnade skidor utan att ha provat, med i stort sett positiva erfarenheter av dom alla.

Men lite mer info till dig(OBS MINA HEMASNICKRADE TEORIER, jag är långt ifrån mest kunnig på det här forumet). Hur svängiga dom är beror till stor del på skidans skärning. Hur snabbt dom går in kan sägas avgöras av bredden därfram, och hur mycket kraft/sväng dom ger ut ur svängen(den roliga biten).
Räkna på förhållandet mellan midjan o bakändan. Längden på skidan spelar även roll, men i relativt 1:1 proportion.
En annan aspekt som jag tror påverkar hur svängig en skida känns är vridstyv skidan är. Det blir en mer direkt och enormt mycket mer kraftfullare sväng. (Detta är något som jag tror att du är ute efter). Vridstyva skidor är roliga skidor. En tredje aspekt är om skidan har rocker. En rocker skida går väldigt snabbt in i sväng, man behöver knappt luta på dom.

Vad gäller isgreppsbiten ska skidan vara hård under foten och väldämpad. En skida kan ha stor vridmjukhet men ändå ha ett enormt isgrepp. Känslan av att åka på en skida med dessa egenskaper är att den inte känns lika direkt under foten när man svänger, men likväl leverar superskarpa skär.
Vissa märken har generelt bättre isgrepp medans vissa andra har sämre. Jag anser att Stöckli har väldigt bra medans Völkl har mer odämpade skidor med sämmre isgrepp. Dock så är känslan i völkls skidor väldigt direkt o ger en rolig skida.

Känslan av att skidan går på räls är nog mer svårdenierad. Har te,x en smal race skicross skida som går på räls o som går rakt igenom små snövallar. Den ska va hård, hyfsat styvt flex, vridstyv, och bra dämpad. En bra skida.

Fischer 900 progressor med rocker har jag aldrig provat. Dock har jag provat endel av den gammla modellen uran rocker, och dom är absolut inte den optimala skidan för dig. På tok för veka, ingen kick ur svängen. Lättkörda men skittråkiga. På tok för dålig vridstyvhet.

Tips på bra skidor för dig att ta dig en närmare titt på:
Norica Dobberman SLR evo EDT. Slalomradie, dock saknar den rocker.
Nordica DOBERMANN SPITFIRE EVO EDT. En skida med något större svängradie, men tar du den i den korta längden tror jag att den blir rätt bra ändå. Nog mitt bästa tips. Har åkt dess storebror GSR evo edt och den är kanske den bästa skidan jag åkt på i mitt liv.
Atomic D2 redsster SL. Säkert också en bra skida för din åkning.

Precis, du ska inte ha en skida som passar dig näst bäst, du ska ha den som passar dig bäst av alla. Kanske är det spitfire evo edt.

Jag har kollat lite vidare och uteslutit Fischerskidan.
Har sett flera sidor där man tyckt att de varit lite för veka. Med min tyngd och till viss del kraft så måste jag ha nåt som står emot.

Har aldrig övervägt HEAD förut men nu har jag fått upp ögonen för HEAD Supershape Magnum.
Den har en radie på 14,2 och en midja på 73mm i 177cm.
Ska vara fartstabil och ha ett grymt kantgrepp. Enligt utsago. Tydligen helt ombyggd inför13/14 så det verkar inte gå att jämföra den med tidigare recensioner.

Men hur den beter sig under mina fötter är inte så lätt att veta.

Nordicaskidan är jag tveksam till. Vill nog ha rocker. Dels för svänginitieringen och dels pga uppkörda backar på eftermiddagen.
Atomic har väl ett par alternativ men jag har lite svårt för Atomic som märke. Inget konkret utan mest i huvudet.

Den Nordica skidan som jag tror skulle passa dig bäst, den har rocker. Dobberman spitfire evo edt. I 168 cm har den 14 m radius, o lägg till rocker i ekvationen och du har en skida som klarar kortsväng fint. 74 mm midja för övrigt.
Dom gammla supershape har däremot inte rocker, 13/14 verkar ha det dock.
Både en ny supershape(med rocker) och en spitfire evo edt skulle nog passa dig bra.

Själv köpte jag mig ett par Atomic gs 12 SL 165 slalomtävlingslagg idag för 1200 kr:) Den har dessutom en bindning som kan ställas om snabbt i backen i 5 lägen för att få den att svänga mer/mindre. Sa jag att jag va nöjd med köpet?

test av supershape 13/14
Här är en video som visar hur fint Spitfire evo edt rör sig:

Senast ändrad:
Har kört mycket ren pistracing och problemet i mitt tycke är att man ofta åker på för bra skida för sina egna kunskaper, och får problem med det mesta. Det vet man dock inte om i början.

Alla skidor som nämnts här , Head superhape, Vökl racetiger , Atomic Redster eller typ Dynastar Speed i slipat och bra skick räcker och blir över för i stort sett alla under landslagsnivå. Problem med is ? Sladd i sväng ? Jobbigt med spårande och ryck i sämre pist, instabilt när det går för fort ? Nej det är inte skidan som felar, det vet man efter några års träning och benpass på gymmet senare, innan dess är givetvis alltid skidan problemet ;)

Sen är det så att absolut ingen SL skida går "bra" i uppkört. Det nyper fast ordentligt ibland och det skakar till rejält. Det är därför benpassen kommer så bra till pass.

Har själv gått över till minst 90 mm.

kjus sa:
Massa text ...

Hur vet jag om skidor känns så utan att prova dem?

Jag vill inte ha en skida som passar mig näst bäst.
Det vet du inte ... Men eftersom du är ute efter en "premium pistskida" är det ju enkelt. De flesta större skidanläggningar har testskidor, och det de har är just den typ av skidor du är ute efter. Ägna en dag åt att testa skidor så kommer du att få ett bra grepp om vilken typ av skida du är ute efter. Sen kan du börja läsa tester ...

Men tänk då på att köpa en skida du kan växa med ... är du nybörjare avseende carvingteknik kommer sannolikt det du är "ute efter" att inledningsvis kännas "för stabilt". De bästa skidorna kräver fart, teknik och styrka men ger mångfaldigt tillbaka när man behärskar dem. Tänk också på att ett par smalare skidor är enklare att få på kant samtidigt som de i stort sett alltid blir svårare att hantera i uppkörda förhållande, mycket en teknikfråga.

Med tanke på vad du skriver tror jag en skida omkring 75 mm i midjan kan passa. Men testa upp mot 85 mm, det finns många skidor i denna bredd som är riktigt kvicka ...

/MM

Anledningen till att jag vill ha nya skidor är att jag är en person som jagar förbättringar.
Har jag en mellanklasskida så vill jag prova en över så jag vet om jag är rätt ute.
Funkar den inte för mig så ligger jag kvar på den gamla tills jag bättrat på teknik och styrka t ex.
Men i det här fallet upptäckte jag att det var mycket mycket roligare åkning på den bättre skidan.
Då är jag knäpp om jag inte byter upp mig till den nivån. I min värld funkar det så. :)

Sen inser jag såklart att om man har fulländad teknik så kan man bemästra alla skidor i alla klasser och få dem att prestera allt vad de kan. Men det behöver inte jag uppnå i dagsläget. Nu räcker det med att det var så mycket roligare. Tekniken kommer med ständig övning och enstaka lektioner för att säkerställa att jag är på rätt väg.

Jag inser också att olika typer av före ställer olika krav på skidan för att den ska prestera som bäst.
Vilket innebär att de flesta skidor blir mer eller mindre kompromisser.
Ju fler situationer skidan ska kunna hantera, desto mindre bra blir den på något specifikt.

Vill jag fokusera på att åka fort på eftermiddagen när det är uppkört i de brantaste backarna så blir den inte lika kul på förmiddagen i hård pist när jag faktiskt har orken kvar i benen (det är mer kortsvängar jag gillar).
Så för min del är valet enkelt.
Jag fokuserar på att ha en kul skida (slalom-ish) som jag företrädesvis kör slut på mina ben med på förmiddagen för att senare när bara de gröna och blå backarna är farbara med den skidan åka lite lugnare med barnen t ex.
Gröna och blå backar är för övrigt roligare med svängigare skidor så jag ser inte behovet av den breda skidan som fokuserar på att klara av uppkörda röda/svarta backar på eftermiddagen.
Fast nu är det här vad som funkar för mig.
Alla har olika förutsättningar, behov och önskemål. :)

Jag är tacksam för alla tips jag fått. Tar dem till mig och försöker applicera det på just min situation. :)

@Kjus
Jag tycker du är lite motsägelsefull ...

"Det handlar om ren piståkning och en salomskida med radie 13,5-14 och en midja på 68."

"Jag testade även en bredare skida, en Blizzard Magnum 8.7 Ti. Den var dock för "stabil"."

"Det jag kallar sug ner i backen är alltså den känslan att skidan går som på räls utan att reagera på små gupp osv. Som att den skulle väga 200kg men ändå vara lätt att manövrera. "

"Nordicaskidan är jag tveksam till. Vill nog ha rocker. Dels för svänginitieringen och dels pga uppkörda backar på eftermiddagen. "

"Jag fokuserar på att ha en kul skida (slalom-ish) som jag företrädesvis kör slut på mina ben med på förmiddagen för att senare när bara de gröna och blå backarna är farbara med den skidan åka lite lugnare med barnen t ex. "

... men men, testa ett par Völkl RTM 84 eller Völkl V-Werks RTM, märkligt nog skulle de fungera i de situationer du beskriver förutom att de är betydligt bredare än 68 mm ... men mitt huvudtips är fortfarande att du bör testa själv!

That´s all kids!
MM

Som alltid är det som du säger en kompromiss i en skida
Vill du utesluta det så är det minst två par skidor som gäller
En sl-racer att köra slut på benen i manchestern och en bredare mer laidback skida för eftermiddagarna, mycket roligare att åka på något bredare i blå och gröna pister med bredare lagg. Sl-skidor går inget vidare bra i den miljön, lutningen i kombination med snöhögar mm räcker inte till för ge möjlighet till carvingåkning. Men visst för att åka och sladda duger det väl.
En av dom, som jag tycker, bättre kompromisserna är tidigare nämnda, nämligen völkl:s RTM modeller.

/GC

Mountain_Man sa:
@Kjus
Jag tycker du är lite motsägelsefull ...

1\"Det handlar om ren piståkning och en salomskida med radie 13,5-14 och en midja på 68.\"

2\"Jag testade även en bredare skida, en Blizzard Magnum 8.7 Ti. Den var dock för \"stabil\".\"

3\"Det jag kallar sug ner i backen är alltså den känslan att skidan går som på räls utan att reagera på små gupp osv. Som att den skulle väga 200kg men ändå vara lätt att manövrera. \"

4\"Nordicaskidan är jag tveksam till. Vill nog ha rocker. Dels för svänginitieringen och dels pga uppkörda backar på eftermiddagen. \"

5\"Jag fokuserar på att ha en kul skida (slalom-ish) som jag företrädesvis kör slut på mina ben med på förmiddagen för att senare när bara de gröna och blå backarna är farbara med den skidan åka lite lugnare med barnen t ex. \"

... men men, testa ett par Völkl RTM 84 eller Völkl V-Werks RTM, märkligt nog skulle de fungera i de situationer du beskriver förutom att de är betydligt bredare än 68 mm ... men mitt huvudtips är fortfarande att du bör testa själv!

That´s all kids!
MM
Nä det är väl inte motsägelsefullt? =)
Jag uttrycker mig nog lite knepigt bara.

1 och 2 är inget konstigt. Jag provade olika skidor för att se vad jag gillade bäst. \"För stabil\" innebär egentligen bara \"för mycket storslalom för min smak\".
3. Suget ner i backen, kanske kan man säga kantgrepp kombinerat med en trygg känsla i en djup sväng istället? En känsla jag upplevde i den smalare skidan och inte kopplat till hög fart och stora svängar med breda skidor utan snarare att skidan kändes tung och trygg men lättmanövrerad.
Svårt att förklara och kanske därför svårt att förmedla vad jag menar.
4. Rocker. Ja om jag kan välja mellan rocker och inte rocker så hittar jag inga fördelar att vara utan.
Det är väl en klassisk win-win där jag antingen har bra initiering i sväng (på hårt underlag) eller har bättre flyt i åkningen (i mer uppkörd backe).
5. Om jag kör på slalom-ish-stuket så känns det naturligt att förmiddagen är den tiden när allt klaffar som bäst. Låren är fräscha och backarna är hårda. Då kan jag åka på lite.
Sen när det är eftermiddag och låren är genomsyrade så blir det mindre aggressiv åkning. Då kan det passa bra att sladdåka lite med barnen eller köra de mindre förstörda (min uppfattning är att gröna och till viss del blå backar är mindre uppkörda på eftermiddagen) backarna där det ändå går att ha kul åkning i lägre fart på en mer svängig skida.

Är det fortfarande motsägelsefullt? Jag har ju tyckt att jag hållt en röd tråd hela tiden men som sagt så kanske jag utttrycker mig konstigt så det låter motsägelsefullt.
Fast jag tycker nog att min tanke har varit samma hela vägen... :)

Jag har varit på väg att prova RTM84 men avskräckts av kommentarer som \"hårdare, längre och större än en vanlig storslalomskida\", vilket jag tyckt varit motsatsen till vad jag sökte, men självklart hittade jag inte källan till det nu.
Går jag igenom lite fler kommentarer och tester så verkar den, precis som du säger, motsvara mycket av det jag söker, så det var nog synd att jag sorterade ut den tidigt pga dess specs.

Jag har lagt en beställning på ett par HEAD Supershape Magnum 13/14 så nu får jag stå mitt kast. De borde dyka upp idag.
Ska iväg med familjen på sportlovet så jag hade lite tidspress att hinna få dem och provåka ett par dagar innan vi drar om en vecka.

Kanske får bli ett par RTM84 till nästa säsong. :)

Den som skrev "hårdare, längre och större än vanliga storslalomskidor" om Völkl RTM 84 har nog inte åkt på riktiga storslalomskidor...

Jag har fått hem skidorna och det var en lycklig stund mellan en man och hans skidor...inget ekivokt men visst kan man älska prylar. :)

Grosse "vill ha" faktor. Nu gäller det bara att jag mäter upp till att kunna använda dem. Hoppas på provkörning imorgon.

De är verkligen sk*tsnygga, och det är väl allt som behövs egentligen? :lol:

Jag förstår dig precis. Mina två favoritskidor brukar få bo i sovrummet när jag är sugen på att åka dom. Man går förbi dom o klämmer lite på dom. Kanske provar att flexa dom på något nytt sätt spännande sätt, känner på stålkanterna, smiskar till dom o kollar vibrationerna(har fått för mig att dom inte ska vibrera)

Sen kan ju förälskelsen gå över också o då är det raka vägen ut på blocket för dom. Får nästan lite skuldkänslor om det händer.

Senast ändrad:
Nu har jag provkört dem en dag och jag kan konstatera att de funkar mycket bra.
Så länge tempot är lågt så funkar de ungefär som mina gamla.
Höjer jag farten eller kantar mer aggressivt så finns det massor mer där. Det var de bitarna jag ville åt även om jag i dagsläget inte behärskar det till 100%.

Dessvärre är det något som gnager i mig...hoppas det beror på att väder och underlag var kasst idag...

Tillbaka
Topp