Hur ofta stängs högzon?

turtroll

Ny medlem
Hur ofta stängs högzon?
Undrar alltså hur ofta,eller hur lite det krävs för att de ska stänga högzon?

Räcker det med att det snöar lite lätt? eller krävs det ett rejält snöfall ?

Undrar också vad det blir kvar för fallhöjd när högzon är stängd

Hur ofta stängs högzon?
Dom stänger högzon när det blåser för mycket.
Väldigt få som åker skidor har erfarenhet av kalfjäll vintertid när det blåser 20-25m/s och byar runt 35m/s.
Det är inget man är ute och åker skidor i.

Fallhöjden som är kvar är runt 450-500 höjdmeter.

Hur ofta stängs högzon?
Ok! tackar för svar

Så snöfall i sig lätt, eller ymnigt har inte så stor betydelse så länge det inte blåser, eller?

Hur ofta stängs högzon?
Hej!

På fråga 1 svarar jag: Alltför ofta! Och det krävs inte mer än lite horisontell is- eller snöstorm.
På fråga 2 svarar jag: Det räcker med lätt snöfall ...om det blåser 40 m/s i byarna!, annars går det precis lika bra med ett riktigt dump kombinerat med riktigt låga moln, dvs riktigt jevvla tät dimma!
På fråga 3 svarar jag: Hmmm, mja, fallhöjden är mig veterligen alltid kvar trots att det inte går att utnyttja överdelen.

Äh, jag är bara bitter för att jag mkt sällan lyckats pricka in lite åkning på skutan dom senaste säsongerna...
No hard feelings, buddy!

Drar mig ödmjukast tillbaka nu...
G'natt!
/Ace DG

Senast ändrad:
Hur ofta stängs högzon?
Det stängs när jag kommer till Åre, kan jag säga erfarenhetsmässigt! Åker därför nästan aldrig till Åre!
Men det är tydligen stängt ofta ändå...

Hur ofta stängs högzon?
Den här våren/senvintern har varit extremt dålig när det gäller öppet på högzon.
Jag har varit i Åre regelbundet sedan 2003 och har aldrig varit med om en så blåsig och mulen vår/senvinter.

Hur ofta stängs högzon?
Hård vind är orsaken i 95% av stängd högzon. I övrigt kan det vara obefintlig eller mycket dålig sikt pga dimma som orsakar stängning. Extrem kyla i kombination med måttlig vind har förekommit oxå. Snöfall i sig orsakar inte stängning om det inte samtidigt är hård vind eller låga moln som ger dålig sikt.

Hur ofta stängs högzon?
Var uppe igen förra veckan. Tre halvdagar var Gondolen/Kabinen/Tusenmetern stängda, men åtminstone en av dem var Tväråvalvsliftarna öppna så man kunde ta sig upp i alla fall. Å andra sidan var alla liftarna öppna under en halvdag när det var så dålig sikt (låga moln + nysnö som yrde omkring) att man långt ifrån såg nästa pistmarkeringspinne när man var vid den föregående.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp