hur ofta vallar ni skidorna?

Sterling

Ny medlem
Jag brukar valla (och kantslipa om det behövs) mina skidor 10-15 ggr per säsong, (30-50 skiddagar) alltså typ efter 3 skidar... belagen brukar vara torra (beroende på före) då. Folk man snackar med tycker det låter jättemycke, eftersom dom brukar valla typ en gång per år.

Hur ofta vallar ni skidorna?

Jag vallar varje gång jag ska åka iväg. Dvs ungefär efter en veckas åkning. Hur gör du för att slipa kanterna föresten? Jag lämnar alltid in mina för kantslip, men skulle vara kul att lära sig själv.

Jepp jepp. Maximalt en veckas åkning, sedan är det dags för fräsch valla. Kantslipning bli inte lika ofta, men så lämnar jag in dem lite då och då för att få det "ordentligt" gjort.

5 dagars åkning ----> valla! Sen lämnar man in kanterna för en ordentlig slipning en gång varje säsong.

Jag vallar när det behövs och det varierar ju rätt mycket med temperatur och snöförhållanden. Jag kollar belaget efter varje dag och när det börjar skymta lite vita stråk i det svarta (tecken på att belaget är torrt) då vallar jag. Ibland inebär det valla varje dag ibland inte på en hel vecka.

Men vallar ju för att få bra glid.
Jag brukar valla efter varje dag eller varannan om snön är snäll.
Slipar gör jag också varje dag, nja inte med fil utan med ett bryne så att den råeggen på kanten försvinner. Filar gör jag bara om det är en riktigt slökant.

Det tar inte så långtid ca en Öl eller två.
Om man gör det så får man en skida som är mycket roligare att åka på.

Titta på swix hemsida där finns det valla och slip tips.
lycka till

hur jag slipar kanter?
Jag tar först ett bryne (ta vatten på brynet) och lägger det på belaget och slipar bort om det bildats grader... man hör det. Sen tar jag en fil som jag lagt ett varv tejp runt (för att få en vinkel så man hänger kanterna och så sliper man fila belaget) och filar. Efter det tar jag en kantslip med 90 graders vinkel och slipar andra sidan av kanten...

Tillbaka
Topp