Hur ska en schysst "jibbarbyxa" vara ?

EricNorrlander

Ny medlem
Vilka detaljer är viktiga på en freeski/jibbar/snowboardbyxa ?

Ska försöka påverka en svensk klädtillverkare att göra en helrätt, smidig och vattentät/andande byxa som inte kostar jätte för mycket.

Färger, mönster, fickor, snowgaiter, hängslen, ventilation och foder/isolering, vad är viktigt för Dig.

Hur ska fickerna vara ? Raka, bälgade----på låret eller vaden ?

Hur ska tyget vara ?

Är det viktigt med vattentätheten ?

Ge mig lite tips så jag har något att komma med som förslag.

Tackar !

/Jörgen

Senast ändrad:
låg gren tkr jag är viktigt iaf, man slipper ha byxorna heelt sjukt långt ner, men ändå ser man grenen nedanför jackan..

Sen äre cleant med färgen, inte svart, vitt, mossgrönt liksom, utan blått, gult lila etc. Sen ska dom ju va lite större i modellen också :)

Vattentätheten är väll viktig men de e inte ngt ja kollar på när ja köper, de flesta byxorna brukar hålla liksom :P

En ide skulle ju va å ha ngt sorts spänne längst ner, så att man slapp ha byxorna hängnast over bindningen, då gårom i sönder så lätt :/

Nya Peak Rail i militärgrönt som Henrik Winstedt körde med förra säsongen lite var riktigt läcker. Så ska en jibbarbyxa se ut!

Vattentäthet är viktigt då jibbare oftast sitter och glor på de riktiga åkarna och blir blöta i röven. Men gore-tex och andra tunna textiler får dom allt skicka vidare till stora bergsåkarna som vet hur man använder lager på lager funktionen. Alltså... jibbare slänger ju bara på sig några t-shirts i xxl under jackan, och långkalsonger i bomull då de tycker ull kliar. Därför måste det vara fodrat!

Jens8703 sa:
Jibbarbyxa, vilket uttryck..
jo det låter ju lite kul..

men iaf, det är självklart väldigt individuellt hur man tycker att en sjysst "jibbarbyxa" ser ut. personligen tycker jag inte alls att en snygg bralla ska vara särskilt "stor". okej om dom är hyffsat långa, men breda brallor gillar jag inte. de får gärna vara lite tajtare/rakare i modellen. och självklart någon form av vatten/vindtäthet.
kolla whiteout ivan pants http://www.skistore.se/catalog/popup_image.php?pID=1892&invis=0

Senast ändrad:
Jättebra respons med många svar, men jag vill gärna veta mer innan jag går på den här klädtillverkaren och ber dem göra en bra snowboard/freeski/jibbar byxa. Om jag lyckas kanske jag ska tjata om en najs jacka åxå.

Tack ännu en gång !

/Jörgen

Kruxelidux sa:
låg gren tkr jag är viktigt iaf, man slipper ha byxorna heelt sjukt långt ner, men ändå ser man grenen nedanför jackan..

Sen äre cleant med färgen, inte svart, vitt, mossgrönt liksom, utan blått, gult lila etc. Sen ska dom ju va lite större i modellen också :)

Vattentätheten är väll viktig men de e inte ngt ja kollar på när ja köper, de flesta byxorna brukar hålla liksom :P

En ide skulle ju va å ha ngt sorts spänne längst ner, så att man slapp ha byxorna hängnast over bindningen, då gårom i sönder så lätt :/
exakt!

- stor röv, stor vid låren.
- låg gren
- stora fickor
- långa ben, oversize med några decimeter.
- hängslen, så man inte behöver dra upp brallerna hela tin
- skrikfärger, neongrön, chockrosa mm.
- oversize på allt, knappar, fickor, storleken på byxan. allt

Ska du fixxa jacka också så gå efter samma exempel. ^^

Senast ändrad:
Roosvall sa:
Kruxelidux sa:

exakt!

- stor röv, stor vid låren.
- låg gren
- stora fickor
- långa ben, oversize med några decimeter.
- hängslen, så man inte behöver dra upp brallerna hela tin
- skrikfärger, neongrön, chockrosa mm.
- oversize på allt, knappar, fickor, storleken på byxan. allt

Ska du fixxa jacka också så gå efter samma exempel. ^^
absolut inte oversize på nåt

annorlunda former på fickorna, ostrukturerat. kanske en på låret och en på vaden. Gangsta pants från salomon har lyckats.
Stora, inte gigantiska, det ska inte vara 20cm mellan understället och byxorna.
Roliga färger, inte sådana man skulle använda en dag i skolan, limegrönt t.ex.
inga hängslen, skärp räcker.
någorlunda vattentäthet, inte tyg liksom.
Inga mönster. Inte stora loggor. Stil rent!

Senast ändrad:
Låg gren och pösiga som bara den!
Gärna lite smalare längst ner så dom inte hänger ner typ under skidan, fast ska ju fortfarande vara baggy. Bara dom inte hänger ner på skidan/bindningen!

jävligt vattentätt såman kan ligga/sitta innan hoppen.
sjukt tålig när man jibbar stöterman på alla storters matrial stålkanter, betong, lera, vassa kanter på rails.
varma ett måste, alla hatar att frysa, alla hatar att klämma på sig sjukt mycket kläder.
bra ventelatian, nu förtiden jibbardulika mycket på vintern som på sommarn.
mycket smarta fickar. t.ex. för liftkort, snöre somhåller plånboken, värme ficka så batteriet på mobilen inte tar slut direkt o.s.v

inte tighta, fickorna ska vara sneda så man lätt kan stoppa in händerna i dom. vattentätt är ju alltid bra, får dock inte vara för klumpigt material, man ska kunna röra sig lätt i dom utan några problem. ventilationsluckor bör finnas med, riktigt gött att ha då det är lite varmare väder. fickorna kanske inte är så viktiga då jag hellre lägger plånbok, mobil o liftkort i jackfickan, man något smidigt och vattentätt fack borde finnas med.

Det utlimata vore ju en byxa som många olika kroppstyper kan ha. En byxa med ställbar midja kanske? Då kan man låna och byta med kompisar även om man har helt olika kroppstyper. Dessutom kan fler ha dem.
En unisexbyxa vore cool. En ganska baggy, dock inte för stor. Jag tycker att Jon Olssons är lagom baggy. Om man vill ha riktigt stora så borde man ju kunna köpa större storlek bara...

Något slags Gore-Tex liknande material är alltid en fördel. Så att man slipper bli blöt, kall, och slipper alla kalla fjällvindar piskandes mot avdomnade, stelfrusna lår.

Jag tycker att den färgen som är hetast just nu, och antagligen kommer vara kvar ett bra tag, är färgen lila. No doubt!

Cargostilen, dvs någon ficka nere på benet är både snyggt och praktiskt, så det tycker jag vore himla gött. Men den får absolut inte vara för stor/fet! Det blir lätt klumpigt och fult.
Snölås liknande det som kan hittas på Jon Olssons pro model hos Cross är ju bra om man åker djupt puder/bc kickar.
Dessutom är förstärkning i annan färg nere på benet ohyggligt fult!

En otroligt bra sak är att ha som en gummi/silikon rand innanför byxan i midjan, då glider dom inte ner utan de suger som fast lite. Så är de på mina braller och de är OTROLIGT värt.

Cleant med carrotfit, vore coolt med ett par lagom baggy brallor som smalnade av ordentligt vid pjäxorna. Sjukt mycket snyggare än när det korvar sig till boot cut...

Tillbaka
Topp