Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hur ska man fixa en bra pjäxa?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 342697" data-attributes="member: 13861"><p>Håller med FF, modda flexet är väl inte riktigt rätt väg att gå. Köp ett par med rätt flex från början, dom flesta pjäxfabrikanter har ju tillräckligt många varianter för att det ska gå att hitta en flex som passar dig och din åkning. När det gäller storlek så är det alldeles för många som köper för stora pjäxor. Tyvärr har dom flesta pjäxnasare på tok för dålig koll på hur ett par pjäxor bör sitta för att funka bra när man åker, dom går hellre upp en storlek så att medelskidåkaren inte ska gnälla på ont i fossingarna och att pjucken klämmer. För friåkning så är det bästa att tårna tar lite lätt i framkanten på pjäxan när man står rakt upp i den, om du sen belastar pjäxan som när du åker så kommer foten att åka tillbaka lite. Mina fötter är 28,5 cm när jag mäter dom med en sån där mojäng som finns i butikerna men kör med 27,5 på skalen och det funkar perfekt. Vi körde en artikel i Åka i höstas om hur man köper rätt pjuck om inte annat, #5 var det nog.</p><p></p><p>Jag själv brukar välja pjäxa efter egenskaperna först och främst, sen försöker jag modda skal och innerskor så att dom passar mig. Nu har jag iofs tur som vill ha dom egenskaperna som finns i Dalbello Krypton och har en fot som passar perfekt i just den pjäxan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 342697, member: 13861"] Håller med FF, modda flexet är väl inte riktigt rätt väg att gå. Köp ett par med rätt flex från början, dom flesta pjäxfabrikanter har ju tillräckligt många varianter för att det ska gå att hitta en flex som passar dig och din åkning. När det gäller storlek så är det alldeles för många som köper för stora pjäxor. Tyvärr har dom flesta pjäxnasare på tok för dålig koll på hur ett par pjäxor bör sitta för att funka bra när man åker, dom går hellre upp en storlek så att medelskidåkaren inte ska gnälla på ont i fossingarna och att pjucken klämmer. För friåkning så är det bästa att tårna tar lite lätt i framkanten på pjäxan när man står rakt upp i den, om du sen belastar pjäxan som när du åker så kommer foten att åka tillbaka lite. Mina fötter är 28,5 cm när jag mäter dom med en sån där mojäng som finns i butikerna men kör med 27,5 på skalen och det funkar perfekt. Vi körde en artikel i Åka i höstas om hur man köper rätt pjuck om inte annat, #5 var det nog. Jag själv brukar välja pjäxa efter egenskaperna först och främst, sen försöker jag modda skal och innerskor så att dom passar mig. Nu har jag iofs tur som vill ha dom egenskaperna som finns i Dalbello Krypton och har en fot som passar perfekt i just den pjäxan. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hur ska man fixa en bra pjäxa?
Tillbaka
Topp