Hur ska man fixa en bra pjäxa?

PNyberg

Aktiv medlem
Jag veeeeet att det redan finns ett antal bra och mindre bra trådar som har med pjäxor att göra. Men det ja undrar över hittade jag inte i någon tråd.

Nya pjäxor är ett måste för min del då där jag köpte mina senaste pjäxor var personalen inte särskilt kunniga. "Det som känns bra är bra" va rådet jag fick när jag glatt spenderade 4500kr på ett par Salomon 1080 Gun Pro model. Men dessa blev efter ett tag alldeles för stora. Jag gick till en bootfitter som sa till mig! "Köp nya!!". Dom hade alltså sålt för stora pjäxor till mig, 4500 för stora pjäxor! Surt som fan. Rådet jag sedan fick va "köp ett par racepjäxor med tight passform och sedan modifiera flexex till tillfredsställelse". Har även fått höra "köp rätt flex och modifiera pjäxan till rätt form".
Vad bör man köpa...svart vitt...ett par titan pjäxor som sitter som gjutet som man sedan moddar flexet på. Eller en pjäxa med rätt flec som man fixar till fitten på?

//PNyberg

Senast ändrad:
Modda flexet verkar lite överseriöst och är väl knappast en duktig bootfitter skulle göra i normalfallet? När du köper pjäxa hos en bra bootfitter ska det ingå moddning av passformen ända tills det att du är nöjd. Så kör på det.

För övrigt borde du gå till affären som lurade på dig fel sorts pjäxor genom undermålig service och kunskap, och kräva pengarna tillbaka.

Jo..det hade varit najs att få pengarna tillbaka. Men då va ja i Whistler när ja upptäckte att dom va förstora. Så det va lite svårt att ta sig till gbg då.
Men en racesko är oftast mkt tightare än en freeridesko. Samt att modda flexet verkar vara ngt som man kan få gjort ganska lätt? Varför jag undrar detta är därför att ja funderar på 2 helt skilda pjäxor. Antingen Dalbello Krypton Pro eller Dalbello Il Moro. Därav denna fråga.

Håller med FF, modda flexet är väl inte riktigt rätt väg att gå. Köp ett par med rätt flex från början, dom flesta pjäxfabrikanter har ju tillräckligt många varianter för att det ska gå att hitta en flex som passar dig och din åkning. När det gäller storlek så är det alldeles för många som köper för stora pjäxor. Tyvärr har dom flesta pjäxnasare på tok för dålig koll på hur ett par pjäxor bör sitta för att funka bra när man åker, dom går hellre upp en storlek så att medelskidåkaren inte ska gnälla på ont i fossingarna och att pjucken klämmer. För friåkning så är det bästa att tårna tar lite lätt i framkanten på pjäxan när man står rakt upp i den, om du sen belastar pjäxan som när du åker så kommer foten att åka tillbaka lite. Mina fötter är 28,5 cm när jag mäter dom med en sån där mojäng som finns i butikerna men kör med 27,5 på skalen och det funkar perfekt. Vi körde en artikel i Åka i höstas om hur man köper rätt pjuck om inte annat, #5 var det nog.

Jag själv brukar välja pjäxa efter egenskaperna först och främst, sen försöker jag modda skal och innerskor så att dom passar mig. Nu har jag iofs tur som vill ha dom egenskaperna som finns i Dalbello Krypton och har en fot som passar perfekt i just den pjäxan.

Tack för det. Så att gå på en racepjäxa som sitter alldeles supertight och bra och sen ta bort vissa delar i skalet för att modda flexet rekkomenderas inte alltså. Hur ska man mäta fotern som man sedan kan ha lite koll på vad som passar just mig. Vll jäkligt gärna köpa glisseurs kryptons om dom fortfarande finns kvar eller köpa Il Moro som kommer nästa säsong. Men tror att mina fötter kanske är lite för tjocka för att fixa dom.
Snubben som sa "fit first flex later" jobbade på surefoot i whistler och verkade veta vad han sysslade med. Han rekommenderade mig Rossignol bandit pjäxan (den gröna), eller Lange Freeride 120. Om han rekommenderade sånna pjuck, skulle jag då kunna passa i ett par dalbelo, givetvis blir det lite moddande på dom, eller blir dom för smala tro?

När jag var i Sölden för 1 år sedan sprack mina gamla på flyget och var i snabbt behov av ett par nya så vi gick runt i några affärer och kollade och sedan köpte jag ett par Nordica Beast 10x (tror jag dom heter) storlek 27.5 för ~4000 kr. I affären när jag provade dom och den första dagen kändes det som dom satt bra men sen kändes det att jag hade fått för stora pjäxor
.Pjäxorna blir oroliga i högre farter och då jag försöker trycka på i svängarna, detta blev speciellt svårt då den dagen vi hade Offpist-tur, speciellt när det blev brantare.
Jag har skostorlek 38.

Hur ungefär förhåller sig pjäxstorlekarna till skostorlekarna?
Tänker nu köpa nya pjäxor denna säsong, Många köper juh pjäxor efter måtten på foten, har hört att man ska köpa pjäxa som är precis lika lång som sin egen fot eller ungefär en halv cm större.

Glisseur sa:
Inte helt säker på hur passformen är på just dom modellerna. Både Rossi och Lange är väl inte kända för att ha dom bredaste lästerna men dom är nog lite bredare än Dalbello kan jag tänka mig.

Gjorde en snabb sökning på Google och hittade lite info:
http://www.untracked.com/p1694c23b103-07_lange_freeride_120_expert_ski_boots.html
http://www.untracked.com/p1604c3b9-07_rossignol_bandit_bsquad_plug_freeride_ski_boots.html
Ja, de verkar ju bra som attan. 98 mm i framfoten menar dom då? Vad kan dalbello vara då? 95??90??

finns det någon som vet en riktig bra affär i södra sverige (gbg malmö typ) som säljer pjäxor (ross bandit, dalbello, garmount för att nämna några) ??

CrashX sa:
storlek 27.5 för ~4000 kr. I affären när jag provade dom och den första dagen kändes det som dom satt bra men sen kändes det att jag hade fått för stora pjäxor.
Jag har skostorlek 38.
Det låter grymt stort. Jag har 41 i skor och kör numera med 25.0-skal (utprovade hos bootfitter). Jag var helt säker på att de skulle bli för små, efter två dagars åkning kunde jag bara konstatera att de sitter helt perfekt.

CrashX sa:
Hur ungefär förhåller sig pjäxstorlekarna till skostorlekarna?
Relativt slumpmässigt skulle jag tro. Det finns såvitt jag vet ingen standard för hur tillverkarna mäter upp storleken på skalet (dvs både längd, bredd och höjd). Även om det fanns det är innerskorna i vilket fall som helst olika tjocka. Med andra ord, prova är det enda som funkar...

I övrigt är det som Glisseur och FF skriver. Prova först ut ett flex som funkar, hitta sen en pjäxa med det flexet som passar foten. En bootfitter kan trolla rätt mycket för att få foten att passa i pjäxan.

kalle188 sa:
finns det någon som vet en riktig bra affär i södra sverige (gbg malmö typ) som säljer pjäxor (ross bandit, dalbello, garmount för att nämna några) ??
Bra affärer där du kan hitta mycket, men kanske inte allt, är:
- Adams sport, mellan fysiken och saluhallarna i gbg
- Udéns sport, som också ligger i gbg
- Sportlagret, ligger på vägen mellan Borås och Gällstad (där lager 157 ligger) ca fem minuter innan du når Gällstad (från Borås) ligger det ett gammalt hus på höger sida vid en sjö. Grymt bra ställe f.ö. köpte själv mina 2 par pjux där och jag har inget att klaga på.
- Friluftsfabriken, ligger på Allégatan i Borås (sex mil öster om gbg, tar ca 10-20 min att köra), brukar inte ha så väldigt mycket hemma men kan i princip alltid ta hem det du vill ha och grymt bra personal!

EDIT: Det tar ca 20-30 min att köra sträckan Gbg-Borås, att köra på 10 min är högst illegalt!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp