Hur ska man montera kamera för att minska skak?

MaciejK

Medlem
Har någon bra tips på hur man ska montera kameran för att få en stabilare film? Kör med en Contour+ på hjälmen och filmen blir väldigt skakig om man har lite fart, har bytt fäste efter den här filmen och det vart lite bättre men det är fortfarande väldigt skakigt. Skaket går väl nte att få bort helt men finns det sätt att minska det mer?

Det du kan testa är se till så att hjälmen är bra spänd och passar ditt huvud, om den är för stor eller inte är bra spänd så skakar själva hjälmen. Jag brukar dra åt min hjälm så att bandet under hakan sitter ganska emot men inte för hårt förstås, sedan brukar jag alltid köra med skidglasögonen nere och även dessa bra åtdragna. Nu har jag dock en gopro men hjälmen skakar nog oavsett vilken kamera man har..

Det beror inte på att hjälmen inte sitter på huvudet, även om den bara sitter "ganska emot"... Jag har också en Contour och jag har moddat strap-fästet med en kardborre-historia. Jag kan fota och visa senare ikväll, för det är verkligen den runda kugghjulsliknande grejen och gogglestrapfästet som skapar skakningarna.

Jag har ett fäste som är klistrat mot hjälmen så det är inte strap-fästet.

Typiskt att jag inte hinner sticka ut mer i år och testa men jag har faktist inte funderat på hur tight hjälmen sitter när jag filmar.

MaciejK sa:
Jag har ett fäste som är klistrat mot hjälmen så det är inte strap-fästet.

Typiskt att jag inte hinner sticka ut mer i år och testa men jag har faktist inte funderat på hur tight hjälmen sitter när jag filmar.
Jag använder i regel low-profile mount och jag kan inte få det att skaka sådär om jag ens försöker. Villket fäste använder du? kör du med mössa, goggleband eller liknande under hjälmen? sitter hjälmen som den ska?

Kör med deras low profile rotating mount
1-325-200.jpg

Ingen mössa eller liknande under hjälmen och jag har aldrig reagerat på att den skulle sitta löst. Det går att röra kameran lite i dessa fäste men det är rätt trögt så kameran borde inte skaka i fästet. Får nog testa att sätta hjälmen riktigt tight och kolla om det blir skillnad.

MaciejK sa:
Kör med deras low profile rotating mount
http://s3.amazonaws.com/contour.production/images/product/13/original/1-325-200.jpg

Ingen mössa eller liknande under hjälmen och jag har aldrig reagerat på att den skulle sitta löst. Det går att röra kameran lite i dessa fäste men det är rätt trögt så kameran borde inte skaka i fästet. Får nog testa att sätta hjälmen riktigt tight och kolla om det blir skillnad.
Kör med ett fast fäste istället, eller lägg någonting inunder den roterande plattan så du får bort de små vibrationerna som kommer av spelet som finns i fästet.

Skulle nog också lägga mina slantar på att det är den roterande plattans fel... dom brukar vara lite "glappa". Går det att lyfta ut den roterande delen kan du ju som Jarle säger slänga in typ någon millimeter tejp under.

Carled sa:
Det beror inte på att hjälmen inte sitter på huvudet, även om den bara sitter "ganska emot"... Jag har också en Contour och jag har moddat strap-fästet med en kardborre-historia. Jag kan fota och visa senare ikväll, för det är verkligen den runda kugghjulsliknande grejen och gogglestrapfästet som skapar skakningarna.
This^

Funkar riktigt bra!

PNyberg sa:
Carled sa:
This^

Funkar riktigt bra!
Ja men ditt blindstyre, han har ju redan fästet tejpat på hjälmen så vad hjälper det honom...

De roterande fästet bidrar stort till skakningarna! Kör på det fasta fästet så minskar vibrationerna rejält! Om inte det funkar, sätt något dämpande material mellan fästet och kameran, jag har ett självhäftande mjukt gummi-material mellan fästet och kameran, dämpar en del vibrationer.
Om det fortfarande skakar, montera kameran mitt ovanpå hjälmen, hjälmen utlöser mindre och mjukare rörelser mitt ovanpå hjälmen istället för på sidan.

Om inget av detta funkar, köp en Go pro hero 2, mycket bättre stabilistator på dem!

felix sa:
PNyberg sa:
Carled sa:
This^

Funkar riktigt bra!
Ja men ditt blindstyre, han har ju redan fästet tejpat på hjälmen så vad hjälper det honom...
Och det är helt omöjligt att byta fäste? I dont think so.

Limma fast den hårda karborrdedelen på gogglebandsfästet och limma den mjuka kardborren på hjälmen....problem solved.

Får nog dra på mig hjälmen och cykla lite i skogen för och se om det hjälper att stabilisera upp fästet mer.

PNyberg sa:
felix sa:
PNyberg sa:
This^

Funkar riktigt bra!

Limma fast den hårda karborrdedelen på gogglebandsfästet och limma den mjuka kardborren på hjälmen....problem solved.
Haha du måste ju vara helt bakom flötet Per Nyberg... han har ju redan fästet tejpat på hjälmen och använder inte strap-fästet... vad är då anledningen att ta av det och sätta kardborre emellan? Är din tanke att kardborren ska dämpa skakningarna? Det blir exakt likadant som nu förutom att det då sitter kardborre emellan...

Haha och du trodde jag skrev så för att det skulle vara omöjligt att ta av fästet... lol alltså... tänk liiite va.

felix sa:
PNyberg sa:
felix sa:

Haha du måste ju vara helt bakom flötet Per Nyberg... han har ju redan fästet tejpat på hjälmen och använder inte strap-fästet... vad är då anledningen att ta av det och sätta kardborre emellan? Är din tanke att kardborren ska dämpa skakningarna? Det blir exakt likadant som nu förutom att det då sitter kardborre emellan...

Haha och du trodde jag skrev så för att det skulle vara omöjligt att ta av fästet... lol alltså... tänk liiite va.
Jag menade att han borde använda det andra fästet istället. Men Ang att modda det fästet han rockar nu.... No clue

Tillbaka
Topp