Hur ska man tänka med rocker i pisten?

lleberger

Ny medlem
Efter en brokig karriär i backarna med slalom till jag var 10, snowboard till jag var 18.. och då rätt mycekt dom sista åren, uppehåll till jag var 20 för att lite smått börja åka telemark..
Men en sak har ju allt det gemensamt, det var spann på både skidor och snowboards..

Men nu när jag har fått mina nya Völkl Gotama (178.. 137-106-124) och testat dom ynka 2 dagar i pisten har jag kommit underfund med en del saker av hur man åker rocker-skidor.. att man behöver kanta ordentligt osv för att svänga..

Men vad är det mer man ska tänka på i olika fören och lägen? Hur stor skillnad blir det jämfört med skidor med normalt spann?
Främst på med telemark då men mycket gäller väl både alpin och telis. :)

Senast ändrad:
Jag är ju inget åkgeni, känner ganska lite skillnad från skida till skida. De flesta skidor med slipade kanter och nyvallat går fint i pist nowadays.

Har dock ägt ett gäng rockerskidor och inte rockerskidor. Hur rockerkurvan är på nya Gotama är jag lite osäker på? Early rise eller full rocker? Hursomhelst, precis som du nämner, är själva kantandet viktigt. Får du bara i kanten så går skidan som på räls, eftersom rockern bidrar till att skidan upplevs som lite orolig när den åks platt på.

Den stora skillnaden är ju utanför pisten, där du kan hålla en mycket mer aggressiv position utan att oroa dig för att nosen dyker.

Har börjat säsongen på ett par Katana efter att bara ha kört "vanliga" skidor tidigare och det jag upplevt hittills i pist är att man måste åka på skär hela tiden, annars är det väldigt lätt att de "tjuvnyper" om det är lite uppåkt. Har fått ett antal kast redan på grund av slarvig kantning. Sedan tycker jag att de är väldigt svårsvängda överhuvudtaget. Har försökt lösa det genom att hänga mycket framåt och försöka pressa in dem i svängarna istället för att bara lägga ner höften.

Dock får man igen allt slit direkt när det är off-pist som står på schemat :)

EDIT: kom på att jag har fått de flesta av nypen i aggressiv konstsnö, kanske ännu viktigare att ligga på hård kant just då..

//fickler

Senast ändrad:
Har precis kört mina första repor med mina nya Hendryx Funkallistic och är helt såld.
Inte första gången med rocker, men väl med Duckstance vilket enligt min åsikt gjorde en enorm skillnad.
Inte bara för att få ökat tryck, utan även rent ergonomiskt.
Rocker´n är aldrig till nackdel som jag ser det. Tvärtom! Både i och utanför pist!
Men precis som herr TT skriver så är det nog läge att spana in alla tips från Mr Luthman på ovan nämnd adress!
Mycket klokt och matnyttig information!

Rock On!

Kör bara kör :)

Kört med rocker på telis i 3-4 säsonger nu. Funkar fint som snus.
Att få upp skidorna mer på kant tror ja mer hänger ihop med bredden på skidorna än rocker. Men gå in på hendryxs sida och läs om teorier.

Den enda större skillnaden jag känner är att rockerskidorna känns "kortare" i sväng, dvs livligare och kvickare i pisten. I pudret "is still to find out" - om någon vecka drar jag till gränsen.

(Sidestash jämförda med Volant Machete FB)

jag sitter också på tävlingsbakgrund, håller fortfarande på faktiskt men jag provade för första gången ett par skidor med rocker i vintras, ett par Armada TST och jäklar vad chockad jag var de funkar ju faktiskt helt makalöst bra i pist.
det jag har kommit fram till hittils är att de inte gillar när man har för mycket framåt vikt, dom funkar bäst när man står mitt över skidan då går det att släpa höft "ted ligety style".
jag upplevde de som mycket oroliga i början speciellt när det är brant och isigt, lösningen på detta problem var att vara ännu tuffare mot dom, det är rätt utmattande men förbannat jäkla roligt!

(första inlägget,YAAY)

Snödjup

Tillbaka
Topp