Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Hur skall en nybörjare tuktas?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Makten" data-source="post: 107591" data-attributes="member: 28357"><p>Stoffa-Adell>> Om man inte behärskar att skära med båda laggen ja;-) I en "riktig" skärande sväng ligger nästan lika mkt vikt på innerskidan. Detta är ruskigt svårt att uppnå, då skidorna har en tendens att skära lite olika mkt, vilket beror på att det är svårt att hålla underbenen helt parallella.</p><p></p><p>Om jag skulle försöka lära ut lite teknik till en nybörjare, så skulle jag lägga mkt vikt vid att försöka se tjusning i fart, och att det gör att man vågar åka fortare och därmed bättre efter ett tag. Rent tekniskt skulle jag jobba med riktig position, dvs böjda ben, tryck på plösen i hela svängen, händerna framför kroppen, brett mellan benen.</p><p>När man klarar av att åka sladdsväng, eller "växelvis stoppsladdar" som du beskriver, i rätt position så är det nog ganska lätt att börja försöka sig på några skär i en väldigt flack backe. </p><p></p><p>Uppmuntra vurpor! När man åker med "mål" att åka tills man vurpar så inser man raskt att man kan åka mkt mkt hårdare än man nånsin trodde! Överdriven försikt är aldrig bra.</p><p></p><p>Sen kan man lära sig "skidlärarsvängar", vilket är att sladdsvänga kontrollerat utan att tvärställa skidorna. Det kanske är viktigare än att gå direkt på skär, men man bör nog ha fått ett hum om hur en skärande sväng funkar först.</p><p>Något som kan hjälpa i detta fall är att åka bana. Då MÅSTE man följa svängen med hela kroppen, istället för att bara hasa rakt ner med skidorna tvärställda om vartannat höger/vänster.</p><p></p><p>Editerat: Det där med höftarbete är gravt överskattat så länge man inte ämnar åka så jävla hårt att man klarar skärande sväng i en ordentligt brant backe. Man ser en hel del som "höftar för mycket" istället faktiskt. Det behövs inte i normala hastigheter.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Makten, post: 107591, member: 28357"] Stoffa-Adell>> Om man inte behärskar att skära med båda laggen ja;-) I en "riktig" skärande sväng ligger nästan lika mkt vikt på innerskidan. Detta är ruskigt svårt att uppnå, då skidorna har en tendens att skära lite olika mkt, vilket beror på att det är svårt att hålla underbenen helt parallella. Om jag skulle försöka lära ut lite teknik till en nybörjare, så skulle jag lägga mkt vikt vid att försöka se tjusning i fart, och att det gör att man vågar åka fortare och därmed bättre efter ett tag. Rent tekniskt skulle jag jobba med riktig position, dvs böjda ben, tryck på plösen i hela svängen, händerna framför kroppen, brett mellan benen. När man klarar av att åka sladdsväng, eller "växelvis stoppsladdar" som du beskriver, i rätt position så är det nog ganska lätt att börja försöka sig på några skär i en väldigt flack backe. Uppmuntra vurpor! När man åker med "mål" att åka tills man vurpar så inser man raskt att man kan åka mkt mkt hårdare än man nånsin trodde! Överdriven försikt är aldrig bra. Sen kan man lära sig "skidlärarsvängar", vilket är att sladdsvänga kontrollerat utan att tvärställa skidorna. Det kanske är viktigare än att gå direkt på skär, men man bör nog ha fått ett hum om hur en skärande sväng funkar först. Något som kan hjälpa i detta fall är att åka bana. Då MÅSTE man följa svängen med hela kroppen, istället för att bara hasa rakt ner med skidorna tvärställda om vartannat höger/vänster. Editerat: Det där med höftarbete är gravt överskattat så länge man inte ämnar åka så jävla hårt att man klarar skärande sväng i en ordentligt brant backe. Man ser en hel del som "höftar för mycket" istället faktiskt. Det behövs inte i normala hastigheter. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Hur skall en nybörjare tuktas?
Tillbaka
Topp