Hur skapar man en GPX-fil

johan

Administrator
För att kunna ladda upp offpiståk och toppturer på vår nya avdelning Offpist & Toppturer så kommer det underlätta om man har en GPX-fil från åket. GPX-filen innehåller gps punkter så man vet exakt var man åkt på kartan.

För att skapa en GPX-fil finns det lite olika sätt:

- Puls/GPSklocka (Exempel: Garmin Forerunner 310XT). Synka aktivitet in till connect.garmin.com därifrån kan du exportera till GPX fil.

- Iphone appen “Minimalist GPS Tracker” gör det möjligt att spela in aktiviteten som sedan går att maila som en gpx-fil. Kostnad 45 kr för att öppna upp exportera funktionen.
Iphone: https://itunes.apple.com/se/app/minimalist-gps-tracker/id704921899?mt=8

- Runkeeper som finns för Android och Iphone.
Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fitnesskeeper.runkeeper.pro
Iphone: https://itunes.apple.com/us/app/id300235330?mt=8
Hjälp för att exportera till GPX:
https://support.runkeeper.com/hc/en-us/articles/201109886-How-to-Export-your-Runkeeper-data

Har du tips på andra program som kan skapa gpx-filer? eller frågor så kan vi försöka hjälpa varandra här.

johan sa:
Jag_alskar_skidor sa:
Strava är ju ett populärt alternativ för framförallt cyklister.
Fungerar Strava bra när man åker skidor?

Hittade en hjälpsidan för att exportera från Strava till gpx:
https://support.strava.com/hc/en-us/articles/216918437-Exporting-your-Data-and-Bulk-Export
Det tycker jag! Sedan kommer Strava med lite andra gadgets, typ möjligheten att lägga upp segment (tänk bansträckningar) där man kan se topp-listor på snabbaste tider osv. Nu kanske inte tider är det mest relevanta här, men i appen kan man välja "browse segments" för att på kartan se alla segementen över ett område. Man kan skapa grupper med sina kompisar för att se vilka som åkt där och när osv, Segment skulle i det här fallet kunna vara antingen hela åk, fina sluttningar eller andra relevanta delar. Plus också för brett stöd mellan enheter till allt från telefoner till wearables/pulsklockor (alla Garmin/Polar osv kan ladda upp automatiskt till Strava). Sen kan man såklart ladda ur GPX-filen väldigt enkelt, men ärligt talat tkr jag en länk till Strava-åket skulle funka väldigt bra (så ser man den snyggt på kartan och kan själv ladda ned vid behov). Glöm inte att ändra "aktivitet" från cykel till skidor bara, så inte cyklisterna blir arga när ni krossar deras rekord :D

Jag kör med Trace Snow som är ungefär som Strava fast för skidåkare.
Kostar inget att vara med och man kan kostnadsfritt exportera GPX filer.

Det är väl gratis med gpx-export i gratsiversionen av strava?

Som cyklist använder jag Strava, och testade nere i alperna för ett par veckor sedan och insåg att det fanns segment även för skidåkning. Finns ju en hel del finesser med Strava för oss cyklister, och flertalet av de antar jag finns även för aktiviteten skidor.

Sant, det är gratis att exportera gpxer från Strava också.

Som sagt, en av de roligaste extrafunktionerna jag ser med Strava är att den ger en massa extra information. Du kan (frivilligt såklart) ansluta dig med dina skidkompisar och se när och var de kört (om de loggar sina åk). Man kan lägga upp segment och se dessa överskådligt på en karta även när man är ute i backen för tips på var man ska ta vägen (ladda ned en massa gpxer känns som en betydligt sämre idé). Sen har Strava en "hitta mig" funktion där du kan låta utvalda följa din rutt, men den funktionen är en del av premium-prenumerationen. Det kanske är något de flesta skidåkare har, men den borde vara ovärderlig vid en eventuell olycka där man snabbt ser var spåret försvann så att säga. Nu kör väldigt få själva osv, men ändå. Billig försäkring med tanke på vad lavinutrustning kostar.

Nackdelen för freeride är väl att det är en överhängande risk att folk börjar använda Strava enbart för att hitta åk och struntar i er nya fina avdelning :D

Turtips på happmtb... eller happyride som det numer heter, tror jag nästa har fått mer liv trots Strava. Kanske för att strava är ett relativt enkelt verktyg för att tex skapa gpx-filer.

Happy-JPL sa:
Turtips på happmtb... eller happyride som det numer heter, tror jag nästa har fått mer liv trots Strava. Kanske för att strava är ett relativt enkelt verktyg för att tex skapa gpx-filer.
Nja, har det verkligen fått mer liv? Jag tycker Strava och Trailforks till viss del har tagit över för MTB-världen. Men visst, turtips på happy lever och frodas trots Strava absolut. För cyklister är det lite skillnad eftersom vi gärna har en GPS på styret för att kolla längd, hastighet osv som ändå loggar var vi kör. Men jag tror att Strava skulle ge ett väldigt lyft för skidåkare som väl i någon mening mer aktivt behöver åka ut för att logga en tur annars. Om skidåkarna börjar använda Strava för att visa kompisarna kommer ju som en bonus alla åk att loggas. Och det kanske bara är jag, men oftast vet man inte innan/när man åker om det är ett åk som blir värt att läggas upp utan först efter (och har man inte loggat det första gången då måste man ju köra om det).

Namnet Strava kommer för övrigt från svenskans "Sträva" efter att en av skaparna bott i 6(?) år i Sverige. Bara en sån sak.

Tillbaka
Topp