Hur svårt är det att få jobb? Ja, vad svarar man? Hur långt är ett snöre? Det beror helt på hur du är som person, hur du ser ut, vilka jobb du kan tänka dig att ta, när du kommer ner, om dom behöver någon just när du dyker upp etc, etc...
Jag vet inte så mycket om österrike men jag har bott i både Frankrike och schweiz. Men jag kan tänka mig att det är ganska lika överallt. Så vad har jag för råd då? Ha ett startkapital så att du klarar en månad utan lön, du kommer ha kostnader direkt, boende liftkort, gå på krogen mycket så du lär känna folk osv. Kom innan liftarna öppnar för säsongen och gå runt och prata med alla chefer på ställen och hör om dom behöver hjälp. MEN prata inte bara jobb med alla du träffar, de kommer bara tycka att du är jobbig. Visst kan man nämna det för alla men du fattar ju själv. Var normal, inte så djävla överkäck som många tror att de måste vara. Du skall ju inte blli reseledare. Får du ett extraknäck så ta det även om det inte ger tillräckligt med pengar eftersom om du gör ett bra jobb så får du fler jobb i och med att alla känner alla. Men det viktigaste: SÖK KVÄLLSJOBB!!! Du skall vara i backen på dagarna annars är det lika bra att vara hemma.
Ok, jag fattar att allt det här kanske var självklara saker men jag har sett folk göra precis de här sakerna och åka hem efter tre veckor. Kanske inte så vanligt men...
Men det är absolut inte omöjligt att få jobb när säsongen är igång men utbudet har ju naturligtvis minskat.
Angående språket så är det ju bra att du kan engelska men det kan ju alla andra också så det hjälper nog inte så mycket att säga det. Däremot är vana från krogbranschen ett plus. Krogar brukar vara enklast att få jobb på. Har du inte det så ljug, ingen kollar ändå.
Vad mer kan man tänka på? Det är ju naturligtvis svårare att få jobb på populära orter som Chamonix, Val dísere osv. Men de här orterna är ju populära av en anledning.
Över till det intressanta, löner och förmåner: Lön=Minimilön för dig som är ny, förmåner=mycket gratis sprit i baren där du jobbar (om du hamnar på bar) Vissa barer och klubbar har avtal med butiker och märken så att personalen får gratis eller billigare utrustning men det är inget du skall räkna med.
Nu kommer jag inte på något mer för tillfället. Men du kommer inte ångra dig, du kommer att få en massa ut av det. Dålig lever, trasiga knän och vänner för livet.