Hur svårt ska de vara få bra råd och välja skidor för pist/allmountain?

tmpolice

Medlem
Hej!
Nybörjare/medel som behöver nya skidor för att ha kul och åka med familjen. Skaffat mig nya K2 Recon pjäxor som behöver sällskap av bra skidor. åker 90/10 alt 80/20 pist/offpist och tittar mer på allmountainskidor. 177cm lång, 84kg och även plus 40 år i ålder så inget för lekfullt. Åker här hemma i Sverige, Norden.

Skulle vara tacksam för hjälp på längd samt även förslag på skidor eller snarare få ned till mindre att välja på.? Även lagom bredd på midjan på skidan då vissa förslag har varit vilken line men inte bredd.
Prismässig med bindningar hamnar jag gärna på Max 7000kr.

Völkl Deacon 79 (finns för 5000kr just nu och var ett tidigt val som jag är sugen på)
Völkl Deacon
Salomon QST 85 92 98
Salomon Stance 90-modellerna
K2 mindbender (90C tror stadium har den för 4000kr)
Atomic Maverick serien ingen bredd specifik
Elan Ripstick 96
Nordica Enforcer 94
Extrem project 90

Fyll gärna på eller ge mig råd på bra skida att välja. Är mycket tacksam för all hjälp

tmpolice

Medlem
Jag ska även tillägga att jag innan mina frågor har läst så mycket tester och surfat youtube men inte blivit klokare alls.

fredw

Aktiv medlem
Detta är ju ett segment där det finns oerhört mycket att välja på, så jag förstår att du undrar. Här är ännu ett förslag... från https://www.sport-conrad.com/
10 euro frakt tillkommer.

1642595862337.png

Ake_Astrom

Medlem
Bredd skulle jag säga inte under 84mm och inte över 94mm.
Många här kommer föreslå bredare skidor men eftersom du åker så mycket pist är det bortkastat enligt mig.
En "svensk" offpist skida tycker jag är mellan 90 och 100 så då förstår du att jag trots allt tänker närmare den nedre delen av spannet jag gav.
Tycker även att den inte skall vara längre än dina 177 cm lite kortar är nog att föredra så mellan ca 164 till 170 typ och då gärna närmare 170 än 164.
Om den har rocker så blir upplevelsen på längden lite annorlunda men jag tycker ändå inte över 170.
Jag tror faktiskt att du skall försöka hyra Salomon QST i 85 en dag och prova, tror du kommer vara ganska nöjd men här kommer den personliga preferensen spela större roll ;)

tmpolice

Medlem
Bredd skulle jag säga inte under 84mm och inte över 94mm.
Många här kommer föreslå bredare skidor men eftersom du åker så mycket pist är det bortkastat enligt mig.
En "svensk" offpist skida tycker jag är mellan 90 och 100 så då förstår du att jag trots allt tänker närmare den nedre delen av spannet jag gav.
Tycker även att den inte skall vara längre än dina 177 cm lite kortar är nog att föredra så mellan ca 164 till 170 typ och då gärna närmare 170 än 164.
Om den har rocker så blir upplevelsen på längden lite annorlunda men jag tycker ändå inte över 170.
Jag tror faktiskt att du skall försöka hyra Salomon QST i 85 en dag och prova, tror du kommer vara ganska nöjd men här kommer den personliga preferensen spela större roll ;)
Tack för ett utförligt svar. Jag vill ju inte ha en för svår skida men gärna en att växa i som även är rolig. Stabil, förlåtande, smidig, inte för avancerad. De senaste jag tittade på var QST 92, 85 men även 98 och kollade dem mot Armada Declivity 92 Ti och Elan Ripstick 96(även K2 mindbender 90c). Armada 92Ti såg tilltalande ut i egenskaper samt även recensioner
Fått så många råd/rekommendationer att jag försöker sålla lite mellan dem just nu.

Ake_Astrom

Medlem
Tack för ett utförligt svar. Jag vill ju inte ha en för svår skida men gärna en att växa i som även är rolig. Stabil, förlåtande, smidig, inte för avancerad. De senaste jag tittade på var QST 92, 85 men även 98 och kollade dem mot Armada Declivity 92 Ti och Elan Ripstick 96(även K2 mindbender 90c). Armada 92Ti såg tilltalande ut i egenskaper samt även recensioner
Fått så många råd/rekommendationer att jag försöker sålla lite mellan dem just nu.
Ju längre skida desto "svårare" att kränga runt bland våra träd.
Prova hyr, inget går upp mot att uppleva ;)

Elan ripstick 96 black kör jag själv, känns riktigt snärtig och kul i pisten, grymt rolig i uppkört & slask. Enda jag har att klaga på är att den saknar metall i pisten med iskulor ala Gästrappet i Åre, väljer dock snärtet och lekfullheten över stabilitet i dec/januari dagar alla dagar i veckan.

Det är en sjukt enkelskida som man lätt kan utveckla tekniken med, lätt på kant och ok flyt utanför.

tmpolice

Medlem
Elan ripstick 96 black kör jag själv, känns riktigt snärtig och kul i pisten, grymt rolig i uppkört & slask. Enda jag har att klaga på är att den saknar metall i pisten med iskulor ala Gästrappet i Åre, väljer dock snärtet och lekfullheten över stabilitet i dec/januari dagar alla dagar i veckan.

Det är en sjukt enkelskida som man lätt kan utveckla tekniken med, lätt på kant och ok flyt utanför.
Det låter bra och absolut intressant. Den och Armada Declivity 92Ti så absolut intressant ut.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Ska slänga in en brandfackla här. Tycker faktiskt inte att bredden spelar så himla stor roll för åkningen i pisten. Min erfarenhet är att är det bredare än 85-90 mm så är det ändå väldigt svårt att få fast skidan när det är isigt ( för mig iaf). Men att en bredare skida blir sjukt mycket roligare i djup snö. Jag skulle läsa igenom Blisters Buyers Guide. Där har de massa bra kategoriseringar, försök hitta den beskrivning som passar din åkning bäst och kolla vad de har där. Sen skulle jag gå mer på form, mjukhet/hårdhet och profil än bredd. :)

tmpolice

Medlem
Ska slänga in en brandfackla här. Tycker faktiskt inte att bredden spelar så himla stor roll för åkningen i pisten. Min erfarenhet är att är det bredare än 85-90 mm så är det ändå väldigt svårt att få fast skidan när det är isigt ( för mig iaf). Men att en bredare skida blir sjukt mycket roligare i djup snö. Jag skulle läsa igenom Blisters Buyers Guide. Där har de massa bra kategoriseringar, försök hitta den beskrivning som passar din åkning bäst och kolla vad de har där. Sen skulle jag gå mer på form, mjukhet/hårdhet och profil än bredd. :)
Alla inputs är välkomna. Skiessential, Blister, test4outside, freeskier och några mer har jag tillbringat x antal timmar på nu. Försöker komma med i typ 5 möjliga att välja på men har för dålig kunskap för att lyckas. Tänker mig en skida som är 80-95 och absolut inte mer då det nog är en bättre start för mig.

fredw

Aktiv medlem
Det ligger något i det Stefan Aaroe säger. Kompromiss är bra, men ibland kan det bästa vara att kompromissa mer åt ena hållet än åt det andra. Det finns mååånga här som sällan åker på skidor under 95 mm i midjan, fast de flesta av dem iofs åker mer offpist än du och jag.

Själv gick jag åt andra hållet. Insåg att det nog inte blev några 80/20, utan snarare 95/05... (procent pist/offpist). Försöker därför optimera min carving, och åker numera mest på en skida som är 80 mm bred (Völkl Deacon 80). Och njuter ändå av nyfallen snö om jag träffar på den. Fast då har jag ett par 106 mm i midjan som reserv, så jag har ju egentligen inte heller kompromissat.

Detta sagt så tror jag du i princip kommer att lära dig gilla alla de skidor som föreslagits. Tror inte du kommer ända fram utan att prova. Varför inte ha ett provår där du byter vilt mellan olika hyrskidor, bredare och smalare? Sedan har du mer på fötterna (ähum...) inför ditt köp. Smaken är som röven, klöven.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Alla inputs är välkomna. Skiessential, Blister, test4outside, freeskier och några mer har jag tillbringat x antal timmar på nu. Försöker komma med i typ 5 möjliga att välja på men har för dålig kunskap för att lyckas. Tänker mig en skida som är 80-95 och absolut inte mer då det nog är en bättre start för mig.
Du kan ju alltid skicka ett mail till Blister om du är medlem där. Men de kommer att ställa tusen frågor om hur du åker etc. Av de skidorna du listade så har jag kört K2 Mindbender och QSTn. Skulle säga att Mindbendern är en rätt tung skida som är lite av ett lok. Qstn är lättare och lite hoppigare. Men om jag bara skulle köpa en skida att börja med så skulle nog jag ta en QST 98. Den verkar kul och bra på det mesta. Den kan du säkert hitta till ett bra pris också snart. :)

TailGunnar

Aktiv medlem
Du har redan skapat en superbra lista av vassa kandidater. Alla dessa skidor kommer att funka jättebra! Ta dom som är billigast. Eller röda.

tmpolice

Medlem
Det ligger något i det Stefan Aaroe säger. Kompromiss är bra, men ibland kan det bästa vara att kompromissa mer åt ena hållet än åt det andra. Det finns mååånga här som sällan åker på skidor under 95 mm i midjan, fast de flesta av dem iofs åker mer offpist än du och jag.

Själv gick jag åt andra hållet. Insåg att det nog inte blev några 80/20, utan snarare 95/05... (procent pist/offpist). Försöker därför optimera min carving, och åker numera mest på en skida som är 80 mm bred (Völkl Deacon 80). Och njuter ändå av nyfallen snö om jag träffar på den. Fast då har jag ett par 106 mm i midjan som reserv, så jag har ju egentligen inte heller kompromissat.

Detta sagt så tror jag du i princip kommer att lära dig gilla alla de skidor som föreslagits. Tror inte du kommer ända fram utan att prova. Varför inte ha ett provår där du byter vilt mellan olika hyrskidor, bredare och smalare? Sedan har du mer på fötterna (ähum...) inför ditt köp. Smaken är som röven, klöven.
Ja, kanske blir så att det slutar med två dvs mer pistorienterade (där står Deacon 79 för 4995kr med bindning högt på listan) för att fylla på med en bredare till bäst år. Kanske skulle ha räckt med den. Tror även en K2 Mindbender 90C för 4000kr vore skitkul.

Emilk

Medlem
Hej!
Nybörjare/medel som behöver nya skidor för att ha kul och åka med familjen. Skaffat mig nya K2 Recon pjäxor som behöver sällskap av bra skidor. åker 90/10 alt 80/20 pist/offpist och tittar mer på allmountainskidor. 177cm lång, 84kg och även plus 40 år i ålder så inget för lekfullt. Åker här hemma i Sverige, Norden.

Skulle vara tacksam för hjälp på längd samt även förslag på skidor eller snarare få ned till mindre att välja på.? Även lagom bredd på midjan på skidan då vissa förslag har varit vilken line men inte bredd.
Prismässig med bindningar hamnar jag gärna på Max 7000kr.

Völkl Deacon 79 (finns för 5000kr just nu och var ett tidigt val som jag är sugen på)
Völkl Deacon
Salomon QST 85 92 98
Salomon Stance 90-modellerna
K2 mindbender (90C tror stadium har den för 4000kr)
Atomic Maverick serien ingen bredd specifik
Elan Ripstick 96
Nordica Enforcer 94
Extrem project 90

Fyll gärna på eller ge mig råd på bra skida att välja. Är mycket tacksam för all hjälp

Stöckli Stormrider 88. Stöcklis skidor är inte billigast men åkkänslan slår ingen annan tillverkare. Köp och njut k många många år.

DrDim

Medlem
Var i liknande sits som dig för ett år sen och tittade bl a på völkl kanjo som jag dock tror kanske skulle varit lite hård för mig och mindbender lite mjuk. Slutade med att jag köpte Salomon Qst 92 med marker griffon 13 id bindning, fick de för suveränt pris på ekosport för 350 euro med bindning för modellen ifrån 2020. Kanske inte går att få samma priser nu dock. Är iaf sjukt nöjd med de, är 41år, 181cm och väger 88kg. Är väl en okej åkare som sladdar runt och leker lite i kanterna, nästan så man letar små uppåkta högar att åka över för det är så skoj.

DrDim

Medlem
Kan tillägga att jag gick på längden 177cm, innan har jag hyrt skidor och de har väl vanligtvis varit 170cm och mer pistorienterat.

tmpolice

Medlem
Kan tillägga att jag gick på längden 177cm, innan har jag hyrt skidor och de har väl vanligtvis varit 170cm och mer pistorienterat.
Tack för svaren. Salomon QST samt Stance men även Atomic Maverick verkar vara bra och väl fungerande skidor för blandad åkning.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Tack för svaren. Salomon QST samt Stance men även Atomic Maverick verkar vara bra och väl fungerande skidor för blandad åkning.
Är du inte nöjd med skidan så har du ju nöjet att köpa en ny nästa år eller så. Det är ju liksom alltid kul att köpa nya skidor. :D

snej

Aktiv medlem
Jobbade ett antal år med Salomon och Atomic (gör det inte längre) bara så du vet. Med det sagt så är QST92 en ruskigt underskattad skida. Använder den själv som ”pappaskida” dvs åkning med barnen överallt där de vill åka. Alltsomoftast ges ju då även möjlighet att sticka iväg för några åk på egen hand och det är väldigt få gånger som jag önskade att jag hade ngt annat under fötterna. Det talas sällan om de smalare modellerna i respektive märkens friåkningsserier men det borde det göra i mkt större utsträckning än idag. Det är inte skidan jag väljer om det är mjukare snö och större åkning, men för en dag i systemet i svenska orter så tar jag gärna QST 92.

Edit: undvik 85an, tycker inte den är i närheten av lika kompetent som 92.

Olofsson11

Ny medlem
Jag hade kikat på ett par begagnade stöckli Laser ax/ar innan jag köper något nytt. Nya är de ca dubbla din budget men dyker upp begagnade med jämna mellanrum för ca 6-7k. Helt oslagbar i pisten, oavsett om du mysåker med familjen eller bränner på stenhårt på egen hand. Med midja på 78 (ax) och 83 (ar) är de i det smalare änden av AM-träsket, och de är verkligen i pisten de sticker ut, men visst går det att ge sig ut på några åk utanför backen så länge det inte är puder upp till bröstkorgen. Helt perfekta om man som du åker ca 90/10 pist/offpist.

inte jag som säljer, men detta är bra skidor för pengarna:

Vill du ha något bredare som ändå håller emot när det blir isigt i pisten är head Kore 93 de enda jag testat som jag varit nöjd med, men för att ens överväga den typen av skida skulle jag säga att du bör närma dig 40-50% offpist.

Men mitt enda råd är testa, testa, testa! smaken är ju trots allt som baken...

Senast ändrad:

farsan56

Aktiv medlem
Line Blade.
Så där, då kan vi stänga denna tråden 😁

Olofsson11

Ny medlem
Line Blade.
Så där, då kan vi stänga denna tråden 😁
Aldrig fått chansen att testa dem men låter intressanta helt klart, lite som ett par moderna salomon BBR 7.9?

Antar att du har ett par eller åtminstonde testat dem, hur är isgreppet i pisten?

farsan56

Aktiv medlem
Hallå, sa jag inte att tråden var stängd:)
Jodå jag har ett par 181.
I kategorien vi pratar om här har dom ett fantastisk grepp (nu är mina kantslipade till racefinish).
För övrigt dom bästa skidor jag har haft i mitt skidliv, och det är långt (tro mig).
Om du inte tror mig hör med @RWD han är också kär.

tmpolice

Medlem
Jag är oerhört tacksam för alla svar.
Tänkte titta närmare på:

K2 Mindbender 90c, 90Ti
Atomic Maverick 95 Ti
Salomon QST 92, 98
Salomon stance 96
Völkl Deacon 80, 84
Armada Declivity 92 Ti
Elan Ripstick 96
Dynastar M-Pro 99

Line Blade var ny och ska läsa lite om den 👍 Lika med Stockli laser även om de ser ut att ligga över ekonomiska nivån.

Ska även titta til på Head Kore 93 (inte tittat på några Head skidor alls faktiskt.

Nightwish76

Medlem
Får slå ett slag även för en outsider kan jag tycka om man inte ser mycke. Det är Fischer RC One GT84 (eller 78)
Åker själv på ett par 84, underbar skida som jag valde efter en testdag i fjällen där jag provade många olika skidor. Var helt inne på Deacon serien före testet, men efter att ha åkt på Fischer så var det, jag detta blir mina nästa skidor. :) )

Åker 90-95 pist, är 40+, vill ha en skida som är tillräckligt trevlig att slöåka med men samtidigt kunna stå på rejält när jag känner för det. Den bredare midjan gr att jag knappt tröttnar på underlaget, uppkörda, eller delvis isiga backar gör inget alls med dessa. Ska tillägga att några olika skidbutikers innehavare hade dessa som favorit de två senaste åren jag var uppe i Klövsjö/Vemdalen. De rekommenderade starkt dessa över Deacon till exempel. 86an var inget för mig tyckte jag den bredden blev lite mycket av att köra en familjebuss. :) Fast det kan också ha göra med styvheten att den kräver en hel del av åkaren. 78an, var den som var egentligen roligast, men valde 84an. Tog litet tag att vänja sig vid hur man skulle köra den även slött för att den skulle bara kul, men älskar skidan. :)
Tror jag såg dem på Stadium nu med 20% rabatt, plus någon annan skida..

Ake_Astrom

Medlem
Bara ett kort svar angående bredd på skida och isigt.
Att få fast skidan handla om i första hand teknik, sedan kommer skidans vridstyvhet in.
Kan säga att min hendryx skidor bettar bra i isigt och de är inte smala.
Även mina opinion carbon 98 bettar bra.
Båda skidorna klarar sig tack vara vridstyvheten.
Hårdheten i längsled kommer påverka din möjlighet att böja skidan för att få en kortare radie på svängen. Här handlar det om hur mycket benstyrka du har och din vikt (efter tekniken förstås).
:)

Emilk

Medlem
Får slå ett slag även för en outsider kan jag tycka om man inte ser mycke. Det är Fischer RC One GT84 (eller 78)
Åker själv på ett par 84, underbar skida som jag valde efter en testdag i fjällen där jag provade många olika skidor. Var helt inne på Deacon serien före testet, men efter att ha åkt på Fischer så var det, jag detta blir mina nästa skidor. :) )

Åker 90-95 pist, är 40+, vill ha en skida som är tillräckligt trevlig att slöåka med men samtidigt kunna stå på rejält när jag känner för det. Den bredare midjan gr att jag knappt tröttnar på underlaget, uppkörda, eller delvis isiga backar gör inget alls med dessa. Ska tillägga att några olika skidbutikers innehavare hade dessa som favorit de två senaste åren jag var uppe i Klövsjö/Vemdalen. De rekommenderade starkt dessa över Deacon till exempel. 86an var inget för mig tyckte jag den bredden blev lite mycket av att köra en familjebuss. :) Fast det kan också ha göra med styvheten att den kräver en hel del av åkaren. 78an, var den som var egentligen roligast, men valde 84an. Tog litet tag att vänja sig vid hur man skulle köra den även slött för att den skulle bara kul, men älskar skidan. :)
Tror jag såg dem på Stadium nu med 20% rabatt, plus någon annan skida..
Då skall du definitivt överväga stöckli laser ax eller ar. Det blir inte bättre.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Bara ett kort svar angående bredd på skida och isigt.
Att få fast skidan handla om i första hand teknik, sedan kommer skidans vridstyvhet in.
Kan säga att min hendryx skidor bettar bra i isigt och de är inte smala.
Även mina opinion carbon 98 bettar bra.
Båda skidorna klarar sig tack vara vridstyvheten.
Hårdheten i längsled kommer påverka din möjlighet att böja skidan för att få en kortare radie på svängen. Här handlar det om hur mycket benstyrka du har och din vikt (efter tekniken förstås).
:)
Håller med till 100%! För att fördjupa sig i ämnet så kan man alltid kolla på den här mega-nördiga filmen:
Själv väljer jag att hoppas på nysnö och köra på för breda skidor. 😇

Nightwish76

Medlem
Då skall du definitivt överväga stöckli laser ax eller ar. Det blir inte bättre.
Ja det skulle de säkerligen vara, lite över min budgetram dock. :) Men har fö rmig nån saatt det är skdiornas rolls royce eller nåt i den stilen. :)
Tänkte när jag köpte mina Fischer (affären där sålde också 'Stöckli,) att sådana ska jag prova nån gång. snabbläste mig till att midjan på Ax och AM var 78 resp 84 precis som Fischers,,, :)Men som sagt, även Stöckli säljaren var lyrisk över hur bra Fischer har lyckats med den serien.
Han åkte gärna ofta på dem

Marboh

Aktiv medlem
Ja det skulle de säkerligen vara, lite över min budgetram dock. :) Men har fö rmig nån saatt det är skdiornas rolls royce eller nåt i den stilen. :)
Tänkte när jag köpte mina Fischer (affären där sålde också 'Stöckli,) att sådana ska jag prova nån gång. snabbläste mig till att midjan på Ax och AM var 78 resp 84 precis som Fischers,,, :)Men som sagt, även Stöckli säljaren var lyrisk över hur bra Fischer har lyckats med den serien.
Han åkte gärna ofta på dem
Med risk för att märka ord, men det är väl 86an du menar? ;) RC ONE finns i 78, 82 och 86.
Kör också 86an. Instämmer i övrigt i allt du skrivit. :)

Nightwish76

Medlem
Med risk för att märka ord, men det är väl 86an du menar? ;) RC ONE finns i 78, 82 och 86.
Kör också 86an. Instämmer i övrigt i allt du skrivit. :)
Fasen, my bad, jag kör 82. :) Får skylla på min förkylning huvudvärken. Grabben kör 78. testade 86 men fastnade inte helt för den, mellan de 3, men sen kan det vara fel på min åkning då också..

tmpolice

Medlem
Grymt med alla svar. Tackar så här långt.
Blev nyfiken på Line Blade som verkade vara en kul skida så den ska jag titta mer på. Armada Declivity 92Ti verkar också lovande tycker jag med en bred repertoar vad den funkar till.
Dessa två är nog favoriter just nu bland de jag tittat på.

RWD

Aktiv medlem
Hallå, sa jag inte att tråden var stängd:)
Jodå jag har ett par 181.
I kategorien vi pratar om här har dom ett fantastisk grepp (nu är mina kantslipade till racefinish).
För övrigt dom bästa skidor jag har haft i mitt skidliv, och det är långt (tro mig).
Om du inte tror mig hör med @RWD han är också kär.
Kan bara instämma

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Bara en fundering. Om du är intresserad så kommer vad du än väljer inte vara "the final ski". Du kommer att utvecklas samt att tycka lite olika saker är kul i olika perioder. Jag har gått igenom 7 par på 10 år. Mina preferenser är är inte alls samma nu som då. Sen händer det en del på materialsidan också till det bättre.

Sen kanske du landar i mer än ett par. Många här på forument sitter nog på två eller fler par. Själv har jag numera efter rensning ett par all mountain och ett par för puder och kortare turer. Men jag lutar kanske snart att mot att byta allmountain mot något lite vassare i pisten.

Men den viktigaste preferensförändringen för mig har varit. Från att vilja ha den "bästa one and only" skidan till vad tycker jag är roligt.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp