Hur upplevs för mjuka pjäxor?

Har ett par Lange freetour xt 110 som efter lite jobb hos handlaren sitter bra på foten, åker mycket och blandar både off-pist och pist.

Ibland känns mina pjäxor lite mjuka och jag dubbelkollar om jag verkligen har spänt dem riktigt, vilket jag har.

Vilka tips kan ni ge för att verkligen känna efter om de är för mjuka.

Om mig.
186 cm
90kg
Ca 30-35 skiddagar varje år

Ser ut på dina uppgifter som att du har köpt ett par för mjuka pjäxor. Nu kan man ju inte jämföra flex mellan märken men om du är en god åkare med din vikt (och längd) borde du väl ha köpt de styvaste (eller jibbar du mycket?). Själv kör jag på ett par cochise 120, väger knappt 70, 174 kort, och funderar på om de inte är i mjukaste laget.

Hur märker man om de är för mjuka? De flexar för mycket så att det känns instabilt - känns kanske främst i uppkörd offpist eller hård pist - har tyvärr inget bättre tips.
Man kan prova med booster strap/power strap för att få pjäxorna styvare. Eller så såg jag ett tips i någon tråd (freeride?) att man kan popnita fast en plastbit i pjäxan (typ ikea plastskärbräda?) framför plösen i pjäxan.

Jag tror det absolut bästa är att testa ändra pjäxor för att känna skillnaden.
För mjuka pjäxor är obra speciellt när du är en avancerad åkare och har styvare skidor.
Rörelsen du gör framåt och bakåt i svängen påverkar skidan och främst svängens storlek.
Rörelsen ger utslag genom att pjäxan sätter trycka på skidan o.s.v.
Jag upplever ofta att jag har svårt att "kontrollera" skidan och svängens storlek om jag har för löst åtsittande och/eller för mjuka pjäxor.
Du kan även känna detta påväg upp i ankarliften när du lutar dig fram och "vilar mot plösen" och känner att du inte får något stöd utan pjäxan bara ger efter.

Som erik_lagg skriver så kan booster straps vara en möjlig åtgärd.
Finns olika styvheter att välja bland men har du en dålig pjäxa i grunden så kanske du skall fokusera på pjäxan snarare än att komplettera med booster straps.

Fan för mjuka pjäxor alltså!

Gick bet på ett par pjäxor med 110-flex. Jag var helt enkelt var för ödmjuk i butik angående min åkförmåga (mitt fel, inte säljarens). Tidigare har jag haft alpina pjäxor med 4 spännen och utan gåläge, då har 110-flex fungerat bra. Nu går det inte alls bra med gåläge och 3 spännen.

Nu är jag livrädd varje gång det är hårt, brant och jag har lite fart under skidorna.

Tror att du
@DirkDirkson och jag båda ska tänka:130-flex nästa! Kanske även
@erik_lagg...

PS. Ett aber att inte det finns en generell standard för flex i pjäxor! DS

DirkDirkson sa:
Har ett par Lange freetour xt 110 som efter lite jobb hos handlaren sitter bra på foten, åker mycket och blandar både off-pist och pist.

Ibland känns mina pjäxor lite mjuka och jag dubbelkollar om jag verkligen har spänt dem riktigt, vilket jag har.

Vilka tips kan ni ge för att verkligen känna efter om de är för mjuka.

Om mig.
186 cm
90kg
Ca 30-35 skiddagar varje år
Även om många har för styva pjäxor så tror jag att 130 är mer lagom för dig. Är själv exakt samma storlek men kör freetour 130. Hade kunnat haft en 120 variant optimalt men hade jag fått välja mellan ett par perfekt sittande 110 flex eller ett par halvkasst sittande 130 flex så hade jag valt 110 flex alla dagar i veckan.

Tack för alla svar, tror precis som ni att jag har för mjuka pjäxor för min tyngd och åkstil, framför allt när jag åker lite uppkörd pist med mina Völkl Racetiger SL.

Att testa är så klart det bästa men eftersom jag har två foteledsknular på höger fot hamnar den ena alltid på fel ställe, vilket gör att ingen pjäxa känns som ett alternativ.

Tänker att jag får kämpa på med mina pjäxor och sedan ge mig ut på marknaden igen efter denna säsong.

Ha en super helg, själv åker jag till Val Thorens imorgon :-)

@DirkDirkson Häng i där Dirk och ha det gott i Val Thorens! Själv ska jag nog göra slag i saken och fixa nya 130-felx pjux idag så att jag är tok-redo inför Alperna i slutet på nästa vecka.

@DirkDirkson Idag kör jag Salomons QST PRO 110 och gillar dem, men vill ha styvare som vi har diskuterat ovan. Så det blir troligen samma serie, men med 130 flex. Dessutom har dojorna både blivit lite lättare och fått avsevärt mycket bättre gå-läge sedan min nuvarande gröna årsmodell anno säsongen 2014/2015. Egentligen handlar det ju om hur de passar på ens fot, finns ju många liknande bra modeller i samma segment från flera andra leverantörer också. Så vi får väl se i slutändan vad det blir för pjäxa! Du har ju samma möjlighet där att bara flytta upp ett par flex-hack i Lange Freetour XT-serien, om du gillar själva skon.

Tillbaka
Topp