Pjäxor blir mjuka när man åker mycket?!

HotDogging

Aktiv medlem
Hej

Jag upplever ganska tydligt att mina pjäxor blir mjukare när man använder dom flitigt. Har de stått nån månad så är de styva men efter ett par dagars åkande blir det mjukare. Jag får spänna åt mer, känns i åkningen och när de ska på och av. Har ett par Salomon minns ej vilka som är använda kanske 15v.

Är det normalt, upplever fler samma sak, eller är det mina pjäxor som är kass? Trivs i pjäxorna för övrigt.

/P

Intressant ide men det känns även tydligt när jag går i och ur pjäxorna, det blir lättare. Visst får man säkert till tekniken lite bättre men har en känsla av att de blir mjukare.

Låter skumt, men vanan vid av- och påtagning kan nog påverka upplevelsen en del. Annars skulle jag säga att en pjäxa kan upplevas mjukare pga små förändringar i innerskon, då den komprimeras vid användning och sedan går tillbaka lite när pjäxan inte används under en period. Kanske anpassas även foten något, som föreslogs ovan.

mjo, jag har också upplevt det. Lite osäker på om det faktiskt är åkningen eller flitigt användande av torskskåp som är boven...

Jag kör med skortorkar enbart i innerskorna, skalen får lufttorka så det borde inte vara torkskåpet.

Tycker pjäxorna känns lite annorlunda varje gång... Framförallt vid olika temperaturer så klart. Körde i -12 nyligen, snön var under -20 och man hade hela pjäxan i snön hela tiden. Då var de verkligen knallhårda. 😅
Håller med de ovan som skriver att de känns tightare när de stått en stund, låt säga mer än en vecka. Beroende på typ av innersko tror jag att de kan återfå en del volym över tid.

Vet att det finns folk som inte köper nya pjäxor på försäsongen för de tycker att fötter och vader går ihop sig efter ett antal skiddagar. Inget jag riktigt märkt av själv.

Jag tror på fotvolymen som en faktor. Den kan säkert variera från dag till dag utan att man annars skulle tänka på det. Även en lätt svullnad kan nog göra skillnad. Kan ju även påverka hur lätt det är att gå i och ur. Fast den teorin bygger på att fötterna skulle bli mindre svullna efter några dagar vilket verkar svårt att förklara.
Litet skumt tycker jag om pjäxorna verkligen skulle bli mjukare efter några dagar för att sedan bli styvare igen, förutom temperaturfaktorn förstås (men den borde ju inte påverka från en dag till en annan).
Om de blir mjukare efter 200 skiddagar än från början är väl också en annan sak men har själv tyvärr aldrig lyckats skrapa ihop så många skiddagar i samma pjäxor... 😭

Skulle tror att det är mest innerskon som sackar ihop som gör att hela pjäxan känns mjukare? Har du intuition liners? Tycker att mina intuition som följde med mina Cochise sackar ihop rätt kraftigt under dagen och även över tiden. Återhämtar sig lite om de inte används nån vecka men inte fullt. After typ 3 säsonger (kanske också typ 12-15 veckor), fick jag börja bygga hälgrepp eftersom innerskon gav sig så mycket. De första 3 åren satt pjäxan som gjuten. Nu, ytterligare 2 år senare har jag även satt in hälkillar för att blir av med lite volym. Sitter som gjuten igen. Men antar att det är dags för nya innersko inom ganska snar framtid.
Vill man blir av med det får man nog investera i dyra innersko, typ zipfit. Som kanske är ett bra alternativ till att köpa nya pjäxor? Sen sägs de ju kunna följa med till nästa paret också.... Dvs kanske bättre att öka intervallet för nya pjäxor, och köpa dyra innersko.

Senast ändrad:
Jag vill hävda att det är plasten som blir mjukare. Känns även när man tar i och ur inneskon, lättare att bända upp, går i lättare.... Men kanske är mina pjäxor som är skumma.

Jag vill hävda att det är plasten som blir mjukare. Känns även när man tar i och ur inneskon, lättare att bända upp, går i lättare.... Men kanske är mina pjäxor som är skumma.
Den faktorn finns absolut men är mycket svårbedömd tycker jag, eftersom temperaturen spelar så stor roll (och pjäxornas skal är ofta betydligt kallare eller varmare än man själv är utan att man tänker på det). Iofs var det värre med äldre pjäxors ytterskor, de kunde ju bli som betongklumpar vid riktig kyla.

+1 på att ytterpjäxan känns/blir mjukare/uttänjd efter att åkt flera dagar i följd.

Men vad det beror på? Plast är ju "plastiskt" men faktiskt vet jag inte.
Det kanske är hela "systemet" dvs, fot, innerpjäxa och ytterpjäxa som anpassar sig.

Så håll pjäxorna mjuka, åk skidor ofta !

Tillbaka
Topp