Hur viktig är vikten? (ny tursetup)

Schubertan1997

Aktiv medlem
Tjenis Freeride,

Jag står i bestånd att inhandla en ny tursetup, då jag lyckats hitta ett par begnande BC Camox Freebird med ATK raider 12 monterade på (2065 gram).

I dagsläget har jag ett par vanliga Camox med shift (2905 gram), vilket har funkat för kortare turer i liftsystemet, men när jag spenderade 4 dagar i Storulvån så kände jag väl kanske att det var lite tungt (eller var min kondition som var felet? ;))

Min fråga är därför om det är värt för mig att lägga ett antal tusen kronor på att kapa 900 gram per skida? Kommer man märka skillnaden uppför?

Tack på förhand // Jakob

På hemsidan står 2000g angivet på 188cm varianten. Men låter ju väldigt bra att det är en bra kombination och att det kommer göra skillnad😁

Om det är värt att lägga "ett antal tusenlappar" kan bar du avgöra. Men ja du kommer att märka stor skillnad.

Själv gick jag till skidor som ligger på omkring 1450 gram per skida (Völkl Rise High 88 180cm med ATK Kuluar 12) från skidor med nästan dubbla vikten, enorm skillnad!

/MM

Jag har ett par Technica Cochise 120.
Så "klumpiga" pjäxor tycker jag tar bort poängen med lättare skidor och bindning. Det är alltid en kompromiss i hur jobbigt det är uppför mot åkkvalitet nerför, och då är det tråkigt att t.ex. släpa upp tunga pjäxor för att sen inte våga utnyttja dem nerför eftersom skidor och bindning inte pallar.

Så acceptera att du är nerförsorienterad och sänk tempot uppför, eller satsa på ett lättare kit inklusive pjäxor om du vill klämma fler höjdmeter per dag är mitt råd!

Senast ändrad:
Jag kör ett par 1600 g skidor med atk raider så knappa 2000 g totalt. Kör dessa med Lange free tour som är i samma klass som dina cochise. Tycker det är stor skillnad mot mina tyngre turlagg. Hellre tunga pjäxor än tunga skidor.

Jag kör ett par 1600 g skidor med atk raider så knappa 2000 g totalt. Kör dessa med Lange free tour som är i samma klass som dina cochise. Tycker det är stor skillnad mot mina tyngre turlagg. Hellre tunga pjäxor än tunga skidor.
Ja jag skulle hålla med att hellre tunga pjux på lätta skidor än tvärtom.

Dock skulle jag inte använda ett par cochise till annat än liftnära kortare turer. Extra vikten och sämre artikulering dödar verkligen orken, då menar jag kanske inte den bemärkelsen att man får "vända" hem innan man kommit upp på sin dagstopp. Mer att har man ett par dryga 1400g mer dedikerad pjäxor så kan man hinna och orka två åk.

Ja jag skulle hålla med att hellre tunga pjux på lätta skidor än tvärtom.

Dock skulle jag inte använda ett par cochise till annat än liftnära kortare turer. Extra vikten och sämre artikulering dödar verkligen orken, då menar jag kanske inte den bemärkelsen att man får "vända" hem innan man kommit upp på sin dagstopp. Mer att har man ett par dryga 1400g mer dedikerad pjäxor så kan man hinna och orka två åk.
Beror väl på föret?
Lätt, fluffigt puder: gärna lätta pjäxor på breda skidor
Stökigt: gärna stabilare pjäxor på mindre skidor

Men, vi är nog eniga i att knallar man runt fyra heldagar på snasahögarna kanske man bör ha något mer turorienterat på fötterna än ett par cochise.

Beror väl på föret?
Lätt, fluffigt puder: gärna lätta pjäxor på breda skidor
Stökigt: gärna stabilare pjäxor på mindre skidor

Men, vi är nog eniga i att knallar man runt fyra heldagar på snasahögarna kanske man bör ha något mer turorienterat på fötterna än ett par cochise.
Personligen skulle jag nog inte välja pjäxa efter föret. Men så är jag tävlingsåkare och lite tyngre än medel svensson. Så allt annat än mina Radical Pros är no bueno om det ska åkas på riktigt. Ska jag släpa pulka eller reka nytt berg då är det rätt soft med Traverserna på nå mindre och mer agila skidor.

"Dumt" att gå för långt på viktminskningen också, jag hade ett par hannibals (1300g skida) och kände att åkglädljen sinade. Som ett par själlösa plankor. Min (avsaknad av) förmåga spelar såklart in här, men är mycket nöjdare med mina något tyngre navis freebirds.

Senast ändrad:
Personligen skulle jag nog inte välja pjäxa efter föret. Men så är jag tävlingsåkare och lite tyngre än medel svensson. Så allt annat än mina Radical Pros är no bueno om det ska åkas på riktigt. Ska jag släpa pulka eller reka nytt berg då är det rätt soft med Traverserna på nå mindre och mer agila skidor.
Men Dynafit Radical Pro är en mycket bättre gå-pjäxa än Technica Cochise. Cochise känns som en alpinpjäxa med gåläge.

Så olika vi tänker.
Så "klumpiga" pjäxor tycker jag tar bort poängen med lättare skidor och bindning. Det är alltid en kompromiss i hur jobbigt det är uppför mot åkkvalitet nerför, och då är det tråkigt att t.ex. släpa upp tunga pjäxor för att sen inte våga utnyttja dem nerför eftersom skidor och bindning inte pallar.

Så acceptera att du är nerförsorienterad och sänk tempot uppför, eller satsa på ett lättare kit inklusive pjäxor om du vill klämma fler höjdmeter per dag är mitt råd!
Bortkastade pengar om du avser behålla dina Cochise.
Har lätta skidor och tunga pjäxor - kanonkombo och absolut inga bortkastade pengar. I min värld.

Jag har inget emot att tura, men det är inget jag gör för nöjes skull, utan jag vill ju ha en rejäl belöning när jag väl kommer upp. Att åka ned på ett par "längdlagg" i "pjäxor tunna som gummistövlar" är inte njutbart för mig, utan jag vill ha riktiga doningar.

Kompromissen blev således ett par Tecnica Cochise 130, vilka knappast är lätta, men ruggigt sköna att åka i. Och ett par Ogso Schwarztor med Shiftbindningar. Kanske inte de lättaste skidorna med sina 1700 gram/skida, men ruggigt lätta med tanke på måtten (142-108-125) skulle jag säga. Och de rackarna går att åka på. Ordentligt.
Visst, kanske inte bästa setupen för en veckas turande i Norge, men inga problem för tre dagar på Helags vilket räcker gott för mig.

Tack för all feedback! Jag haf funderat på detta med pjäxorna också, vilket jag skall införskaffa tids nog, men först kanske om någon säsong, då jag hunnit skriva av värdet på cochisen först.

Men när tiden är kommen, har ni då några rekommendationer på vilka pjäxor man ska kika på?

Tack för all feedback! Jag haf funderat på detta med pjäxorna också, vilket jag skall införskaffa tids nog, men först kanske om någon säsong, då jag hunnit skriva av värdet på cochisen först.

Men när tiden är kommen, har ni då några rekommendationer på vilka pjäxor man ska kika på?
Om du trivs med Technica så är Zero G givet val. (Välj den billigaste här: det är ingen skillnad hårdhet. Dvs”130” = 110)

För mig finns det inget som slår Dynafit för tillfället med Hoji systemet. Pjäxan blir bokstavligt talat stum. Alla andra märken med sina utanpåliggande grejer är helt klart rappliggare och kommer börja glappa.

Fungerar inte Dynafit i passform skulle jag titta på Technicas Zero G tour

Ja, har man inte så mycket prylar att välja på får man ju använda det man har.

Men Dynafit Radical Pro är en mycket bättre gå-pjäxa än Technica Cochise. Cochise känns som en alpinpjäxa med gåläge.
Håller med här. Skaffade Radical Pro inför säsongen och har gått 19-20 dagar i den i år och har precis kompletterat med ett par Cochise för att åka lift med, och eventuellt gå Max någon timme, kanske från lift, men allt över 2-3 timmar kommer jag nog garanterat välja Radical Pro för.

Dock är viktskillnaden inte superstor, Radical ca 1500gr, Cochise ca 1750.. men rörligtheten i gåläget är det rätt stor skillnad i. Dock främst bakåt, vilket man bör kunna argumentera för är mindre viktigt än framåt när man väl går på tur uppåt, men som känns av väldigt väl i butiken eller hemma ;-P

Håller med här. Skaffade Radical Pro inför säsongen och har gått 19-20 dagar i den i år och har precis kompletterat med ett par Cochise för att åka lift med, och eventuellt gå Max någon timme, kanske från lift, men allt över 2-3 timmar kommer jag nog garanterat välja Radical Pro för.

Dock är viktskillnaden inte superstor, Radical ca 1500gr, Cochise ca 1750.. men rörligtheten i gåläget är det rätt stor skillnad i. Dock främst bakåt, vilket man bör kunna argumentera för är mindre viktigt än framåt när man väl går på tur uppåt, men som känns av väldigt väl i butiken eller hemma ;-P
250g är ca 1kg i ryggan. Så ca 2kg då i totalvikt.

Sedan för min del är det också mycket win på, 3delat skal, schysst sula att gå med, volym/värme och hoji systemet.

Vill man få ned vikten lite finns ju även nu ridge pro som också har ännu bättre gå läge

250g är ca 1kg i ryggan. Så ca 2kg då i totalvikt.

Sedan för min del är det också mycket win på, 3delat skal, schysst sula att gå med, volym/värme och hoji systemet.

Vill man få ned vikten lite finns ju även nu ridge pro som också har ännu bättre gå läge
Komforten och att gå i dem har varit guld. Värme.. jag vet inte.. kan man be om att få kallare pjäxor ? Personligen så blir jag dyngsur om fötterna på en kvarts marsch även om det är ned mot -20, -25. 😂. Yeah hoji är grymt.

Jag vet inte om jag kunde fått en pjäxa som passar ännu bättre men personligen funderar jag på om jag hade tjänat lite på att gå på både en lite tyngre skida (än Backland 95) och även grövre pjäxa. Har känts lite sladdrigt i Radical vid lite tuffare före, (men funkar bra i puder och pistliknande). Hade jag fått tyngden och stabiliteten från Cochise men gåläget från Radical i en pjäxa vet jag vad jag hade tagit… ska bli kul att jämföra lite i backen men efter lite skidåkning på hallmattan känns den som att cochise kommer att kunna driva och kontrollera skidan bättre än Radical.

Komforten och att gå i dem har varit guld. Värme.. jag vet inte.. kan man be om att få kallare pjäxor ? Personligen så blir jag dyngsur om fötterna på en kvarts marsch även om det är ned mot -20, -25. 😂. Yeah hoji är grymt.

Jag vet inte om jag kunde fått en pjäxa som passar ännu bättre men personligen funderar jag på om jag hade tjänat lite på att gå på både en lite tyngre skida (än Backland 95) och även grövre pjäxa. Har känts lite sladdrigt i Radical vid lite tuffare före, (men funkar bra i puder och pistliknande). Hade jag fått tyngden och stabiliteten från Cochise men gåläget från Radical i en pjäxa vet jag vad jag hade tagit… ska bli kul att jämföra lite i backen men efter lite skidåkning på hallmattan känns den som att cochise kommer att kunna driva och kontrollera skidan bättre än Radical.
Dynafit Tigard då? Ser i alla fall ut som en styvare variant av Radical på bild. Jag kör Hoji Pro Tour som enda pjäxa, inte optimalt jämt, men jag orkar inte hålla på och välja pjäxor. Och är det hårt och eländigt är det ju inte pjäxorna det är fel på utan snön :). Jag även ägt Hoji Free men fick den aldrig att sitta bra, mycket mysko passform.

Jag är lite likadan, är snön så dålig att Radicalen känns klena är det lite meh ändå att åka så då brukar jag fokusera mer på utforska och längre fika😁

Åka tuffa förhållanden är jag less på....

Men tigard är nog rätt pjäxa för den som tycker radical/free är lite klena. Tigard är en cochise med hoji!

Jag är lite likadan, är snön så dålig att Radicalen känns klena är det lite meh ändå att åka så då brukar jag fokusera mer på utforska och längre fika😁

Åka tuffa förhållanden är jag less på....

Men tigard är nog rätt pjäxa för den som tycker radical/free är lite klena. Tigard är en cochise med hoji!
Kanske.. men när jag köpte Radical så provade jag och tyckte att den gick lika bra som de rena turpjäxorna på 1000-1200gr typ Backland osv, men Tigard kändes som att gåläget var betydligt närmare hybridpjäxorna än Radical.. så jag tror det ev blir lite mycket mellanmjölk går sämre än Radical, åker sämre än Cochise/Hawx osv? Men kanske en ganska bra kompromiss för allt om man bara ska ha en pjäxa?
Hade den haft i närheten lika bra gåläget som Radical hade jag nog köpt Tigard.. men vad vet jag, kanske provade ett måndagsexemplar med dålig alignment.

Kanske.. men när jag köpte Radical så provade jag och tyckte att den gick lika bra som de rena turpjäxorna på 1000-1200gr typ Backland osv, men Tigard kändes som att gåläget var betydligt närmare hybridpjäxorna än Radical.. så jag tror det ev blir lite mycket mellanmjölk går sämre än Radical, åker sämre än Cochise/Hawx osv? Men kanske en ganska bra kompromiss för allt om man bara ska ha en pjäxa?
Hade den haft i närheten lika bra gåläget som Radical hade jag nog köpt Tigard.. men vad vet jag, kanske provade ett måndagsexemplar med dålig alignment.
Stämmer säkert att den är sämre att gå med. Det är ju en annan konstruktion än övriga Dynafit, utan plös i skalet precis som Cochise. Heter det inte typ overlap eller 2-piece eller nåt sånt?

Korta svaret är att komplettera med en lättare setup kommer kännas som guds gåva från ovan. Jag turar ca 70 dagar per säsong och har haft både Cochise 130, Zero G Pro Tour och Radical Pro. Radical Pro är utan konkurrens en mer fulländad turpjäxa för mina krav. Utöver rimlig vikt ett bra ROM i gåläge (vilket sparar energi) och man växlar enkelt mellan gåläge/åkläge vilket jag värdesätter. Glöm inte bort bra hudar med hög andel Mohair och låg vikt, t ex Pomoca Free Pro 2.0 som är mina referenshudar numer. Dåliga hudar tar bort vinsten med en mer uppförsinriktad setup! Vid längre anmarscher addera till ett par anmarschhudar👌

Korta svaret är att komplettera med en lättare setup kommer kännas som guds gåva från ovan. Jag turar ca 70 dagar per säsong och har haft både Cochise 130, Zero G Pro Tour och Radical Pro. Radical Pro är utan konkurrens en mer fulländad turpjäxa för mina krav. Utöver rimlig vikt ett bra ROM i gåläge (vilket sparar energi) och man växlar enkelt mellan gåläge/åkläge vilket jag värdesätter. Glöm inte bort bra hudar med hög andel Mohair och låg vikt, t ex Pomoca Free Pro 2.0 som är mina referenshudar numer. Dåliga hudar tar bort vinsten med en mer uppförsinriktad setup! Vid längre anmarscher addera till ett par anmarschhudar👌
En fråga: vad är Anmarschhudar ? Jag har en tur med 8km anmarsch, ganska svagt uppförs och skulle vilja ha hudar med väldigt bra glid. Fäste behövs bästan inte. Men det är för mycket lutning för att köra utan hudar.

Är det anmarschhudar jag behöver här?
Har du tips på något lämpligt?
Mvh
Emil

Härligt! Tack för värdefull feedback :)

En fråga: vad är Anmarschhudar ? Jag har en tur med 8km anmarsch, ganska svagt uppförs och skulle vilja ha hudar med väldigt bra glid. Fäste behövs bästan inte. Men det är för mycket lutning för att köra utan hudar.

Mvh
Emil

Korta hudar med bra glid (racehudar).
jag rekommenderar dock stighundar istället.
(Men för 8km anmarsch tar jag skotern)

Bilagor

• IMG_8973.png
    IMG_8973.png
    728 KB · Besök: 56

Mvh
Emil
Anmarschhudar = Korta och smala racehudar. Guds gåva nr 2👌 Ruggigt glid och i bra förhållanden möjligt klättra riktigt högt upp på fjället 👊

Bilagor

• 20240325_132952.jpg
    20240325_132952.jpg
    387.5 KB · Besök: 92
Hur står sig zero g i kategorierna åkning och gåläge kontra Radical och hur stor skillnad i åkprestanda upplever du mot cochise?

Det är ju förövrigt 3 pjäxor med ganska olika lästbredd och volym.. jag har själv behövt både bredda Radical men även reducera volymen.. och kommer till insikt att jag eventuellt bodde köpt en pjäxa med lägre volym och breddar den ännu mer istället… nu är vi ute på rätt mycket off tonic från tråden, men jag är mer än lovligt nyfiken till varför du också har kommit att åka dessa pjäxor med ganska stor skillnad i form :)

Hur står sig zero g i kategorierna åkning och gåläge kontra Radical och hur stor skillnad i åkprestanda upplever du mot cochise?

Det är ju förövrigt 3 pjäxor med ganska olika lästbredd och volym.. jag har själv behövt både bredda Radical men även reducera volymen.. och kommer till insikt att jag eventuellt bodde köpt en pjäxa med lägre volym och breddar den ännu mer istället… nu är vi ute på rätt mycket off tonic från tråden, men jag är mer än lovligt nyfiken till varför du också har kommit att åka dessa pjäxor med ganska stor skillnad i form :)
Jag har ingen erfarenhet av Dynafit (eller rättare sagt; dålig erfarenhet)
Men har både Zero G (mjukaste, billigaste modellen) kontra Cohise (Dyn light 130). Båda väger ca 1450g

Jag föredrar i princip alltid Zero G utom vid ren piståkning då Cohisen plockas fram

Radical har oavkortat bäst gåläge av de tre och vill minnas att Zero G var snäppet bättre än Cochise. Mest störigt med dåligt ROM bakåt på Technica vilket inte alls passar mina anmarscher som kan vara rätt långa och flacka. Sen på en blåsig kall fjälltopp ska det vara enkelt att växla till åkläge vilket blir fler moment på Technica.

Åkmässigt upplever jag också att med Radical har jag bättre åkposition, Cochise upplever jag som för upprätt i skaftvinkeln. Flexet i Zero G upplevde jag inte som lika progressivt behagligt som Radical och Cochise. Mer känsla av/på medan lättare att få exakt rätt tryck på Cochise och Dynafit. Vid extrem kyla blev skillnad I hur flextid betedde sig mer påtagligt på Zero G. Har provat flera ggr att åka pist med Cochise och Dynafit på samma skidor Norse Enduro med Shift för att jämföra dem. Jag kan i den jämförelsen inte känna att jag åker sämre med Dynafit vs Cochise pga teoretisk skillnad i prestanda på pappret, åker snarare bättre med Dynafit. Med avsevärt tyngre skidor och bindningar än mina Norse/Shift är det möjligt en skillnad infinner sig i hur tillfredsställande pjäxan driver skidorna.

För min del så har jag också upplevt att alla tre pjäxorna har passat min fot bra, inget behov av bootfitting överhuvudtaget. Zero G bakade jag dock innerskorna på då de har smalast läst. Har lite olika formgjutna innersulor också som bygger lite olika och passar bättre/sämre beroende på pjäxa. Standardsula du fixar på skidshopen eller ortopedisk sula hos t ex gå och löpkliniken👍

Jag slänger in ytterligare ett alternativ som inte ska underskattas. Salomon S/Lab MTN Summit. Jag kör själv den mjukare MTN Summit Pure och är oerhört nöjd. Mycket bra gåläge, bra spänne och BOA över foten fungerar perfekt. Kanonbra utför med jämnt och fint flex. Jag uppfattar det som det du får med S/Lab är en styvare pjäxa med samma suveräna gåläge och passform. Förhållande bred läst med stort tåutrymme.

Mina MTN Summit Pure i 27,5 väger in på omkring 1200 gram/st vilket får anses som lätt även om det finns massor med lättare skor, men då får du i de flesta kompromissa med egenskaperna utför.

För mig som är rejält otränad (efter 5 års uppehåll och diverse skavanker) är en lätt utrustning en förutsättning för att jag överhuvudtaget ska kunna ta mig till platser som den på bilden, och ha energi kvar till utförsåkningen ... :cool:

/MM

IMG_E2578.jpg

Tillbaka
Topp