Hur viktigt är det med skydd?

• Trådstartare Trådstartare bifteksupernova
  • Start datum Start datum
bifteksupernova sa:
Ja, jo, jag var och kollade lite igår, och goggles var ju skitbilligt! Jag antar att det är alla märkesbögar som övertygat mig att det ska vara dyrt. Det fanns några billiga hjälmar med faktiskt.
Det är väl som med allt - Man får vad man betalar för.
Men det är fortfarande mycket bättre än inget alls! ;)

En riktigt bra investering är ett par crash pants. Riktigt mysigt när man landar med höften först i en stenhård parklandning. Bara att ställa sig upp och se glad ut efteråt. Oftast...

klanton sa:
En riktigt bra investering är ett par crash pants. Riktigt mysigt när man landar med höften först i en stenhård parklandning. Bara att ställa sig upp och se glad ut efteråt. Oftast...
Ska nog inte ge mig på parken riktigt ännu.

skydd är viktigt men de har inte min storlek på konsum.. jag har nämligen xxl magnum men varje gång jag frågar i kassan så småler bara den söta kassörskan litegranna och säger fnissandes att jag nog måste leta någon annanstans. hon tipsade mig om några affärer men dem var jättekonstiga! vart köper man skydd egentligen?
jag tycker det är mycket skönare att köra utan skydd fast om man tänker efter så får man ju faktiskt längre uthållighet vilket ju nästan alltid är bra.
mamma tycker att det är jättebra att jag använder skydd och säger att hon kan betala för hur mycket skydd som helst!
sen är ju en viktig fråga också vem det är som skall använda skydd! men om man vill vara på den säkra sidan gäller det alltid att vara på den säkra sidan, om en olycka sker är det svårt att göra någonting åt det. det gäller också att man tar av sig sitt skydd försiktigt när man kört klart!
så, vilka är era favoritskydd och vart köper ni dem? fin rubrik

det blir också varmare med skydd men jag vill höra lite mer om de negativa effekterna av att använda skydd nu också

Senast ändrad:
Lu-Crabber sa:
skydd är viktigt men de har inte min storlek på konsum.. jag har nämligen xxl magnum men varje gång jag frågar i kassan så småler bara den söta kassörskan litegranna och säger fnissandes att jag nog måste leta någon annanstans. hon tipsade mig om några affärer men dem var jättekonstiga! vart köper man skydd egentligen?
jag tycker det är mycket skönare att köra utan skydd fast om man tänker efter så får man ju faktiskt längre uthållighet vilket ju nästan alltid är bra.
mamma tycker att det är jättebra att jag använder skydd och säger att hon kan betala för hur mycket skydd som helst!
sen är ju en viktig fråga också vem det är som skall använda skydd! men om man vill vara på den säkra sidan gäller det alltid att vara på den säkra sidan, om en olycka sker är det svårt att göra någonting åt det. det gäller också att man tar av sig sitt skydd försiktigt när man kört klart!
Det är bara du som är pervers. Detta är en sida om Skidor, Snowboard och Telemark. Subforumet är Utrustning och subsubforumet är övrig utrustning. Det är alltså bara du som sitter hemma för mycket och kollar på porr som uppfattar rubriken fel. Right?

Jag SKULLE kunna handla skydd i mellandagarna, men det är då vi ska åka och uppe i sälen är det högsäsong på snöprylar då ju.

Angående hjälm:
Jag har aldrig sett någon som har bara hjälm och inga glasögon. Varför inte? Är det för att man ser ruggigt fånig ut?
okej, för det första; Det är högsäsong här i funäsdalen först i januari-februari, så jag har väldigt svårt att tro att sydliga sälen har högsäsong före oss uppe i norr, och här e det redan snart en meter med snö.

För de andra; man behöver inte se fånig ut bara föratt man inte bär goggles. Ibland brukar jag ta av mig mina bara för att dom i vissa fall frostar igen när det är dimma och extremt kallt, och när man blir snöblind i vissa fall, fast jag vet väl inte om jag ser fånig ut eller inte men...
Angående ämnet; köp hjälm + ryggplatta! men du måste ju inte lägga ut pengar på de dyraste. Nu när du e "nybörjare" så kan det ju liksom räcka med att du köper nån billig hjälm för en 4-500 om inte billigare, och en typ warp-ryggplatta för 200+, de gjorde iaf jag när ja började med twintip typ..

Senast ändrad:
Lu-Crabber sa:
Min favorit är profil, sen finns de vissa andra också men de varierar..
Om du menar skydd ämnade till skidåkning så har jag inget rakt svar, skydden ska helt enkelt bara funka, sen skiter jag väl i märket

Tillbaks till min första mening res. din sista mening; mina skydd köper jag mest på småbutiker såsom ok q8 etc. eller så stjäler jag dom från närmaste ungdomsmottagning :)
Hoppas du har fått ett bra svar på din fråga, och ha det så kul med porrsurfandet! (=
(tar du min text på blodigt allvar så vill jag bara informera dig om att jag bara skämtar)

Senast ändrad:
bifteksupernova sa:
Det blir fortfarande 1000 spänn och morsan vägrar pröjsa.
Du kan ju ställa en fråga till din morsa om hon vill riskera en invalid son eller betala 1000:- så både du och hon kan känna sig lugna och trygga. Och 1000:- är kaffepengar ju, i alla fall i min värld när det gäller snowboardprylar. Men vem vet, kanske din morsa skiter fullständigt i dig. Det finns ju en del sådana morsor också ju.

bifteksupernova sa:
Det är bara du som är pervers. Detta är en sida om Skidor, Snowboard och Telemark. Subforumet är Utrustning och subsubforumet är övrig utrustning. Det är alltså bara du som sitter hemma för mycket och kollar på porr som uppfattar rubriken fel. Right?
nu vet jag ju hur du brukar tänka men bara för att jag kollar på porr just nu har väll ingenting att göra med att jag inte kan bestämma mig om jag vill ha ett dakine ryggskydd eller inte, right?
desutom skulle jag kunna polisanmäla dig för förtal eller åtminstone förolämpning för jag blev *jättelessen i oegat* när du skrev att jag var pervers så pazza dig va

sen har jag aldrig sett ett enda ryggskydd eller hjälm på ok q8 nånsin.. vart ligger småbutikerna du pratade om? är de braaa?

fast du har ju iofs censurerat ögonen på din bild vilket var väldigt klurigt och smart gjort så att inte polisen ska veta vem du är.. fett coolt jao

de kanske inte tycker att det är onödigt, tror de bara tycker det är skönare utan skydd.. fast som sagt det blir ju en mycket större chans att något illa händer

felix sa:
Innan alla säger att skydd är jätteviktigt och att du ska ha både ryggplatta och hjälm vill jag säga... finns det någon statistik över huvudtaget som tyder på att utförsåkandet drabbats av färre skador sedan ryggplattans intåg? Jag menar, innan -00 var det ju nästan inte en kotte som brydde sig om sånt om vi jämför med idag då alla har ryggplatta.

Hjälm kan jag väl gå med på då det kan komma folk flygande från både höger och vänster men känner du att friheten är viktigare för dig och att du är så pass stabil eller kör så pass lugnt att den inte behövs så skit i den med.
Så kan du inte riktigt resonera med tanke på sporten har utväcklats enormt på bara några år. För 5-6 år sedan railade knappt ingen och hoppen har vuxit enormt mycket mer. Klart fler skadar sig då.

Även tricks har ju förändrats. I lika stor skaderisk på en rak 360 gemfört med inverterade snurrar och dubbelvolter.

de e livsviktigt! de är ju dom som är nybörjare som ramlar å skadar sig mest, inte dom som åkt ett tag

JabobJ

Vilket hopp tror du man skadar sig mest på om man landar på t.ex. ryggen?

Ett svart hopp?

eller

Ett blått hopp?

Och vilket hopp kör nybörjaren och vilket kör den duktiga åkaren?

Nybörjare och lite mer professionella ramlar på helt olika sätt. Man kan inte jämföra en nybörjare med en som hållt på länge. En nybörjare ramlar oftare men inte lika hårt, man ramlar på olika ställen också. T.ex. Rumpa och handleder. En som har hållt på lite längre ramlar inte lika ofta men hårdare för att dom presterar mer och vågar mer, t.ex. när man ska hoppa från ett stort hopp man inte har gjort innan, en professionell ramlar inte p.g.a att de inte kan hålla balansen för det har dom övat upp etc.

sen har jag aldrig sett ett enda ryggskydd eller hjälm på ok q8 nånsin.. vart ligger småbutikerna du pratade om? är de braaa?
men ja trodde du menade andra skydd, så förstod jag det iaf med texten du skrev.. Men mina skidskydd köper jag på stadium för det mesta! :)

Tillbaka
Topp