Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Hur viktigt är det med wide board? (Skate banana)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jell-O" data-source="post: 827340" data-attributes="member: 100247"><p>Ja det där är faktiskt riktigt intressant. Jag har tänkt på det också, både gällande bredd och längd. </p><p></p><p>Nuförtiden anses ju vikten vara den viktigaste parametern när man väljer längd på brädan, även om jag tycker att åkarens längd också spelar stor roll. </p><p></p><p>Men hur som helst. Någon som väger 80 kilo kan med lätthet rekommenderas en bräda som är 160 cm lång(så blir det enkelt att räkna). Det blir 2 cm brädlängd per kilo kroppsvikt. Det skulle innebära att en tjej(eller kille för den delen) på 65 kilo skulle åka på en 130 cm lång bräda, det stämmer ju inte så bra heller.</p><p></p><p>Inte ens om man går efter kroppslängd blir det rimligt. Att vara 185 cm och ha en bräda som är 160 eller till och med 155 cm är inte orimligt. 155/185=0.84, alltså skall brädan i det fallet vara 0.84 gånger kroppslängden. Är man då 165 cm ska brädan vara vara 138 cm, och det känns ju också helt åt helvete.</p><p></p><p>Precis samma sak som med bredden alltså, så vad är det vi missar?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jell-O, post: 827340, member: 100247"] Ja det där är faktiskt riktigt intressant. Jag har tänkt på det också, både gällande bredd och längd. Nuförtiden anses ju vikten vara den viktigaste parametern när man väljer längd på brädan, även om jag tycker att åkarens längd också spelar stor roll. Men hur som helst. Någon som väger 80 kilo kan med lätthet rekommenderas en bräda som är 160 cm lång(så blir det enkelt att räkna). Det blir 2 cm brädlängd per kilo kroppsvikt. Det skulle innebära att en tjej(eller kille för den delen) på 65 kilo skulle åka på en 130 cm lång bräda, det stämmer ju inte så bra heller. Inte ens om man går efter kroppslängd blir det rimligt. Att vara 185 cm och ha en bräda som är 160 eller till och med 155 cm är inte orimligt. 155/185=0.84, alltså skall brädan i det fallet vara 0.84 gånger kroppslängden. Är man då 165 cm ska brädan vara vara 138 cm, och det känns ju också helt åt helvete. Precis samma sak som med bredden alltså, så vad är det vi missar? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Hur viktigt är det med wide board? (Skate banana)
Tillbaka
Topp