Kaskar sa:
Jag förstår inte vitsen med wide-brädor. De nya skorna som kommer har de ju lyckats korta ner så mycket att det funkar fint med "normal" bredd. Med wide-brädor måste man ju ha hävstång för att komma runt i svängarna! Med smalare midja blir brädan rappare och ger bättre respons i svängarna tycker jag.
Skulle gärna vilja ta tillfället i akt och diskutera det här med bredd på brädor lite mer seriöst. Jag själv diggar breda brädor och kör gärna på brädor över 26,5 i midjan och jag har US 11 (ca 45) i boots. Jag vet dock att många killar totalt dissar bredare brädor och kör på brädor runt 25 med boots mellan 44 och 45. Jag har inga som helst problem med det så länge man är nöjd med det man åker på.
Men jag kan inte låta bli att fundera på hur det egentligen står till med tjejbrädor. De flesta tjejbrädor är mellan typ 23,5 och 24,3 i midjan och de flesta tjejer har typ 37-39 i boots. Betyder detta att tjejer i allmänhet åker på bra mycket bredare brädor i förhållande till sin skostorlek än killar, utan att gnälla över trägsvängda brädor??
Det verkar onekligen så. Tittar man på en storlekstabell ser man att 37-39 i damstorlek mostvsarar ca 22,5-24,5 i centimeterstorlek. Allstå åker de flestas tjejer på brädor som är bredare eller typ lika bred i midjan som deras egna fötter.
På killsidan ser det helt annorlunda ut. Jag höftar till med att de flesta killbrädor ligger mellan 24,8 och 25,6 i midjan och de flesta killar har skostorlek från 42 till 44 vilket motsvarar ca 26,5 till 28,5. Även om man skattar killars skostorlek till mellan 41-43 (26-27,5 cm) så är resultatet slående. Killar kör i princip aldrig på brädor som är lika breda eller bredare i midjan än deras egna fötter medan tjejer gör det ganska ofta.
Lek med tanken att jag med mina 11:or som är 29 i centimeterstorlek kör på en bräda som är 26,5 i midjan. Det tycker de flesta är en riktigt bred bräda. Om en tjej med storlek 37 (22,5 cm) skulle ha en bräda som, räknat i procent, är lika bred för henne skulle den brädan vara 20,6 cm. Så smala tjejbrädor finns inte ens.
Om vi vänder på resonemanget och tar en tjej med 22,5 cm boots som kör på en bräda som är 23,5 cm i midjan så skulle jag behöva en bräda som är 30,3 cm i midjan. Så breda killbrädor finns inte ens.
Min slutsats är ju rätt uppenbar. Om tjejer skulle ha brädor som motsvarar killarnas så skulle de flesta tjejbrädor behöva vara flera centimeter smalare.
Vad säger ni om detta?? Särskilt ni killar som tycker att en 26 centimetersbräda är som en ladugårdsdörr att svänga. Vad ska alla stackars tjejer säga som hela tiden är hänvisade till utrustning som de flesta killar skulle tycka var helt feldimensionerad!!