Hur viktigt är det med wide board? (Skate banana)

GroggDog

Ny medlem
Tja!
Är nu sugen på att köpa en Lib Tech Skate Banana 2011. Problemet är att eftersom jag har storlek 45 på bootsen så är jag osäker på om jag kan köpa en vanlig. Har en vanlig random snowboard nu och det verkar gå bra, och eftersom det skiljer typ 2cm på regular och wide Skate Banana så undrar jag hur viktigt det är med en wide?

De beror väl lite på hur du har stancen, vill du ha lite mer grader så kommer du få tåskrap. Du kan få köpa min Skate 2010 i nyskick! 156cm, den e för kort för mej. Den e Wide

Senast ändrad:
har redan en Banan på G. Undrade om någon vet hur bred brädan är vid ''bindningshålen''

Jag förstår inte vitsen med wide-brädor. De nya skorna som kommer har de ju lyckats korta ner så mycket att det funkar fint med "normal" bredd. Med wide-brädor måste man ju ha hävstång för att komma runt i svängarna! Med smalare midja blir brädan rappare och ger bättre respons i svängarna tycker jag.

Jag har 45or och kör på 25,3cm bred (21 fram -6 bak) och det funkar klanderfritt, ingen toe eller heel-drag. Och jag är old school och lägger gärna grova eurocarves i manchester

Eller finns det någon annan anledning att köra på wide än toe/heeldrag? Flyt i puder kanske? Men då är nog längd på brädan mer avgörande tror jag.

Kaskar sa:
Jag förstår inte vitsen med wide-brädor. De nya skorna som kommer har de ju lyckats korta ner så mycket att det funkar fint med "normal" bredd. Med wide-brädor måste man ju ha hävstång för att komma runt i svängarna! Med smalare midja blir brädan rappare och ger bättre respons i svängarna tycker jag.
Skulle gärna vilja ta tillfället i akt och diskutera det här med bredd på brädor lite mer seriöst. Jag själv diggar breda brädor och kör gärna på brädor över 26,5 i midjan och jag har US 11 (ca 45) i boots. Jag vet dock att många killar totalt dissar bredare brädor och kör på brädor runt 25 med boots mellan 44 och 45. Jag har inga som helst problem med det så länge man är nöjd med det man åker på.

Men jag kan inte låta bli att fundera på hur det egentligen står till med tjejbrädor. De flesta tjejbrädor är mellan typ 23,5 och 24,3 i midjan och de flesta tjejer har typ 37-39 i boots. Betyder detta att tjejer i allmänhet åker på bra mycket bredare brädor i förhållande till sin skostorlek än killar, utan att gnälla över trägsvängda brädor??

Det verkar onekligen så. Tittar man på en storlekstabell ser man att 37-39 i damstorlek mostvsarar ca 22,5-24,5 i centimeterstorlek. Allstå åker de flestas tjejer på brädor som är bredare eller typ lika bred i midjan som deras egna fötter.

På killsidan ser det helt annorlunda ut. Jag höftar till med att de flesta killbrädor ligger mellan 24,8 och 25,6 i midjan och de flesta killar har skostorlek från 42 till 44 vilket motsvarar ca 26,5 till 28,5. Även om man skattar killars skostorlek till mellan 41-43 (26-27,5 cm) så är resultatet slående. Killar kör i princip aldrig på brädor som är lika breda eller bredare i midjan än deras egna fötter medan tjejer gör det ganska ofta.

Lek med tanken att jag med mina 11:or som är 29 i centimeterstorlek kör på en bräda som är 26,5 i midjan. Det tycker de flesta är en riktigt bred bräda. Om en tjej med storlek 37 (22,5 cm) skulle ha en bräda som, räknat i procent, är lika bred för henne skulle den brädan vara 20,6 cm. Så smala tjejbrädor finns inte ens.

Om vi vänder på resonemanget och tar en tjej med 22,5 cm boots som kör på en bräda som är 23,5 cm i midjan så skulle jag behöva en bräda som är 30,3 cm i midjan. Så breda killbrädor finns inte ens.

Min slutsats är ju rätt uppenbar. Om tjejer skulle ha brädor som motsvarar killarnas så skulle de flesta tjejbrädor behöva vara flera centimeter smalare.

Vad säger ni om detta?? Särskilt ni killar som tycker att en 26 centimetersbräda är som en ladugårdsdörr att svänga. Vad ska alla stackars tjejer säga som hela tiden är hänvisade till utrustning som de flesta killar skulle tycka var helt feldimensionerad!!

Ja det där är faktiskt riktigt intressant. Jag har tänkt på det också, både gällande bredd och längd.

Nuförtiden anses ju vikten vara den viktigaste parametern när man väljer längd på brädan, även om jag tycker att åkarens längd också spelar stor roll.

Men hur som helst. Någon som väger 80 kilo kan med lätthet rekommenderas en bräda som är 160 cm lång(så blir det enkelt att räkna). Det blir 2 cm brädlängd per kilo kroppsvikt. Det skulle innebära att en tjej(eller kille för den delen) på 65 kilo skulle åka på en 130 cm lång bräda, det stämmer ju inte så bra heller.

Inte ens om man går efter kroppslängd blir det rimligt. Att vara 185 cm och ha en bräda som är 160 eller till och med 155 cm är inte orimligt. 155/185=0.84, alltså skall brädan i det fallet vara 0.84 gånger kroppslängden. Är man då 165 cm ska brädan vara vara 138 cm, och det känns ju också helt åt helvete.

Precis samma sak som med bredden alltså, så vad är det vi missar?

Med bredare bräda så borde ju lyftkraften i puder bli bättre, men svängandet beror väl mera på förhållandet mellan bredden i ändarna och midjan på brädan mera än bara på bredden som helhet? Mina egna tankar är att det känns enklare att ligga på kanterna om man måste flytta vikten ( läs: kroppen) mindre på en smal bräda. Det måste väl finnas en orsak till att slalombrädor med hårda boots är smalare än normala brädor....

Angående längden så är det väl ganska personligt, har en 150 å en 163 bräda som jag åker, å 150:an e mycke enklare att leka med, medan den långa känns betydligt stabilare men på samma gång styvare och mera svårhanterlig...

Doughboy sa:
Min slutsats är ju rätt uppenbar. Om tjejer skulle ha brädor som motsvarar killarnas så skulle de flesta tjejbrädor behöva vara flera centimeter smalare.

Vad säger ni om detta?? Särskilt ni killar som tycker att en 26 centimetersbräda är som en ladugårdsdörr att svänga. Vad ska alla stackars tjejer säga som hela tiden är hänvisade till utrustning som de flesta killar skulle tycka var helt feldimensionerad!!
Väldigt intressant frågeställning Doughboy!

Tyvärr har jag trots 20 på bräda aldrig riktigt hört en tjej resonera kring bredd på brädor. Syrran kom på att hon skulle ha en bräda som var 144cm lång men bredden tror jag aldrig var en issue för henne. Kanske är det så att tjejer inte är lika prylbögiga som killar? För i ärlighetens namn så tror jag inte några centimeter hit eller dit på längden spelar någon roll, ändå sitter man och våndas för att brädan man vill ha bara finns upp till 162cm, fast jag skulle ju vilja ha den i 165 för det skulle ju vara SÅ mycket bättre...

jell-o sa:
Men hur som helst. Någon som väger 80 kilo kan med lätthet rekommenderas en bräda som är 160 cm lång(så blir det enkelt att räkna). Det blir 2 cm brädlängd per kilo kroppsvikt. Det skulle innebära att en tjej(eller kille för den delen) på 65 kilo skulle åka på en 130 cm lång bräda, det stämmer ju inte så bra heller.

Inte ens om man går efter kroppslängd blir det rimligt. Att vara 185 cm och ha en bräda som är 160 eller till och med 155 cm är inte orimligt. 155/185=0.84, alltså skall brädan i det fallet vara 0.84 gånger kroppslängden. Är man då 165 cm ska brädan vara vara 138 cm, och det känns ju också helt åt helvete.
Man måste väl ta hänsyn till längd OCH vikt. Väger man 80 men bara är 150 lång så går det ju inte med en 160 bräda

Det låter som en svår matematisk ekvation att få ihop, längd/vikt/skostorlek=längd/bredd/flex. Det känns som att du får gräva fram en Texas Instrument-räknare och börja köra upphöjt till två, intergralkalkyler, dopplerkurvor osv. för att få fram svaret. Är det någon som testat med det gyllene snittet, 1,681? Alltså om du är 180 åka på en bräda som är 110? Eller det kanske ska vara tvärtom? En bräda på 302...

highwayman sa:
Med bredare bräda så borde ju lyftkraften i puder bli bättre, men svängandet beror väl mera på förhållandet mellan bredden i ändarna och midjan på brädan mera än bara på bredden som helhet?
Bredden i ändarna och midjan, alltså sidecuten, påverkar mer hur tajt du kan svänga när du väl satt i kanten. Bredden påverkar ju hur snabbt du kan gå från tåkant till hälkant och vise versa.

Angående längd/bredd och bäryta så är det intressant att räkna på vad en wide-bräda ger i extra bäryta och jämföra hur mycket längd man behöver lägga på för att få samma yta.
Ta en 150 bräda, 25 bred. Lägg på 1 cm på bredden. Då går man från 3750cm2 till 3900cm2. För att få ut samma bäryta genom att förlänga så kommer man upp i 156cm

Så svaret är enkelt. Det finns inget \\\"allround\\\" utan vi får skaffa en brädrygga så att vi kan byta bräda 3-4ggr från toppen till botten på åket, från puder till park till brant till flackt osv. osv.

Kaskar sa:
Väldigt intressant frågeställning Doughboy!

Tyvärr har jag trots 20 på bräda aldrig riktigt hört en tjej resonera kring bredd på brädor. Syrran kom på att hon skulle ha en bräda som var 144cm lång men bredden tror jag aldrig var en issue för henne. Kanske är det så att tjejer inte är lika prylbögiga som killar? För i ärlighetens namn så tror jag inte några centimeter hit eller dit på längden spelar någon roll, ändå sitter man och våndas för att brädan man vill ha bara finns upp till 162cm, fast jag skulle ju vilja ha den i 165 för det skulle ju vara SÅ mycket bättre...
Min fru som har 36:or och är 162 har som favoritbräda en Glissade Siren 151 som är 24,2 i midjan. Hon har aldrig reflekterat över att den skulle vara trög att svänga eller för lång och otymplig. Att då höra killar med 44:or gnälla över att en bräda som är över 26 i midjan skulle vara svåråkt är ju mest komiskt.

När det gäller längder är många killar som små gnälliga bebisar och kan omöjligt köra 3 cm längre eller kortare än de brukar för det är så stor skillnad. Självklart kan man känna skillnad på 3 cm, men det är ju bara en fråga om att vänja sig och inget annat. Allt man kan göra på en 153 kan man göra på en 156 eller 150.

Personligen brukar jag för det mesta köra brädor mellan 166 och 172 men ett år när jag hade sålt alla mina brädor utom en Lib-Tech Travis Rice 161,5 körde jag på den en vecka och jag gillade den skarpt. Jag hade föredragit en längre bräda men jag kan inte säga att min åkning blev lidande av att gå ner i längd. Efter några åk hade jag vant mig vid brädan.

Tillbaka
Topp