Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Hur viktigt är det med wide board? (Skate banana)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Kaskar" data-source="post: 827683" data-attributes="member: 66286"><p>Väldigt intressant frågeställning Doughboy!</p><p></p><p>Tyvärr har jag trots 20 på bräda aldrig riktigt hört en tjej resonera kring bredd på brädor. Syrran kom på att hon skulle ha en bräda som var 144cm lång men bredden tror jag aldrig var en issue för henne. Kanske är det så att tjejer inte är lika prylbögiga som killar? För i ärlighetens namn så tror jag inte några centimeter hit eller dit på längden spelar någon roll, ändå sitter man och våndas för att brädan man vill ha bara finns upp till 162cm, fast jag skulle ju vilja ha den i 165 för det skulle ju vara SÅ mycket bättre...</p><p></p><p></p><p>Man måste väl ta hänsyn till längd OCH vikt. Väger man 80 men bara är 150 lång så går det ju inte med en 160 bräda</p><p></p><p>Det låter som en svår matematisk ekvation att få ihop, längd/vikt/skostorlek=längd/bredd/flex. Det känns som att du får gräva fram en Texas Instrument-räknare och börja köra upphöjt till två, intergralkalkyler, dopplerkurvor osv. för att få fram svaret. Är det någon som testat med det gyllene snittet, 1,681? Alltså om du är 180 åka på en bräda som är 110? Eller det kanske ska vara tvärtom? En bräda på 302...</p><p></p><p></p><p>Bredden i ändarna och midjan, alltså sidecuten, påverkar mer hur tajt du kan svänga när du väl satt i kanten. Bredden påverkar ju hur snabbt du kan gå från tåkant till hälkant och vise versa.</p><p></p><p>Angående längd/bredd och bäryta så är det intressant att räkna på vad en wide-bräda ger i extra bäryta och jämföra hur mycket längd man behöver lägga på för att få samma yta. </p><p>Ta en 150 bräda, 25 bred. Lägg på 1 cm på bredden. Då går man från 3750cm2 till 3900cm2. För att få ut samma bäryta genom att förlänga så kommer man upp i 156cm</p><p></p><p>Så svaret är enkelt. Det finns inget \\\"allround\\\" utan vi får skaffa en brädrygga så att vi kan byta bräda 3-4ggr från toppen till botten på åket, från puder till park till brant till flackt osv. osv.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Kaskar, post: 827683, member: 66286"] Väldigt intressant frågeställning Doughboy! Tyvärr har jag trots 20 på bräda aldrig riktigt hört en tjej resonera kring bredd på brädor. Syrran kom på att hon skulle ha en bräda som var 144cm lång men bredden tror jag aldrig var en issue för henne. Kanske är det så att tjejer inte är lika prylbögiga som killar? För i ärlighetens namn så tror jag inte några centimeter hit eller dit på längden spelar någon roll, ändå sitter man och våndas för att brädan man vill ha bara finns upp till 162cm, fast jag skulle ju vilja ha den i 165 för det skulle ju vara SÅ mycket bättre... Man måste väl ta hänsyn till längd OCH vikt. Väger man 80 men bara är 150 lång så går det ju inte med en 160 bräda Det låter som en svår matematisk ekvation att få ihop, längd/vikt/skostorlek=längd/bredd/flex. Det känns som att du får gräva fram en Texas Instrument-räknare och börja köra upphöjt till två, intergralkalkyler, dopplerkurvor osv. för att få fram svaret. Är det någon som testat med det gyllene snittet, 1,681? Alltså om du är 180 åka på en bräda som är 110? Eller det kanske ska vara tvärtom? En bräda på 302... Bredden i ändarna och midjan, alltså sidecuten, påverkar mer hur tajt du kan svänga när du väl satt i kanten. Bredden påverkar ju hur snabbt du kan gå från tåkant till hälkant och vise versa. Angående längd/bredd och bäryta så är det intressant att räkna på vad en wide-bräda ger i extra bäryta och jämföra hur mycket längd man behöver lägga på för att få samma yta. Ta en 150 bräda, 25 bred. Lägg på 1 cm på bredden. Då går man från 3750cm2 till 3900cm2. För att få ut samma bäryta genom att förlänga så kommer man upp i 156cm Så svaret är enkelt. Det finns inget \\\"allround\\\" utan vi får skaffa en brädrygga så att vi kan byta bräda 3-4ggr från toppen till botten på åket, från puder till park till brant till flackt osv. osv. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Hur viktigt är det med wide board? (Skate banana)
Tillbaka
Topp