Husbil i fjällen

sackelman

Medlem
Husbil i fjällen
Hej.

Planerar att packa husbilen och dra nordväst efter nyår.
Första stopp Sälen för att hälsa på vänner, för att sedan dra sig över till Norge, Trysil, Hemsedal, Myrkdalen? (har ju fått endel snö ser det ut som :))

Hur fungerar det på skidorterna.
Går det bra att ställa sig på parkeringsplatserna och dygnscampa utan att man blir ivägkörd av diverse personal?

Några erfarenheter av var man bör parkera på orterna ?

Google ger lite ledtrådar, men varierande berättelser om folk som det gått bra för, men även om andra som blivit ivägkörda från parkeringarna.

@JAndersB Har kanske lite bra svar & erfarenhet att dela med isg av ?

Husbil i fjällen
Funderar i samma banor, förutom att jag inte köpt husbil än.

Funderar på en Volkswagen California. Någon som har erfarenheter av den?
Kör snowboard på vintern & cyklar en del mountainbike/fiskar på sommaren.

Husbil i fjällen
Har tidigare haft en del problem med främst plogarna som tror de är ganska viktiga för världens allmänna snurr. Efter en hel del kommunikation med ansvariga på både Skistar och SLAO har vi under de senaste 5 åren bara haft problem i Tänndalen. Vemdalsskalet, Björnriket, Hemsedal, Trysil, Hafjell, Myrkdalen, Röldal inga problem att stå på parkeringen.

Angående typ av husbil så är det ju väldigt beroende på komfortönskemål. Man kan ju tälta på Everest så...

Men vill man ha lite komfort och självständighet så ställer det mycket stora krav på husbilen och dess vinteroptimering. Inga tankar eller kranar utomhus, helst bakhjulsdrift och alkov med avstängbar hytt och stora batterier och laddningsmöjligheter. Se även länkarna om våra husbilar här på freeride.se

Husbil i fjällen
OK, Tack för bra svar JAndersB, så håller man sig ifrån Tänndalen så kanske det kanske skall gå bra mao :)

Husbilen är en ny Adria, har stått vintertid i mälardalen och agerat boende åt farsgubben när han legat ute på jobb, så den klarade iaf vinterklimat då, förvisso med elpanna då.
Blir enbart gasol nu, så lär väl gå åt lite sådant.
Bara vanligt batteri i, men planerar montera i ett till.
Solcell laddning på taket, är väl inte så optimalt vintertid kanske, men ger iaf lite ström in när solen väl skiner.

En VW California känns som det kommer bli väldigt kallt i...

Husbil i fjällen
Jo, California är nog mera tänkt för just det. Adria gör tyvärr inga bilar med dubbelgolv så helt problemfritt blir det nog inte med avloppstanken och dess tömningskran. Och tjocka sockor för utan elstolpe ingen golvvärme. Lång sladd kanske :-)

Solcell ger inget innan högtryck i mars april så en biltema-generator måste nog till vid fricamping.

Men som sagt, med god vilja så klarar man sig långt. Har själv bott många nätter i en kombi i alperna men då var det å andra sidan bröllopsresa också.

Dags att krypa ner från alkoven, 20cm nysnö här i Tyin-filefjäll.

Husbil i fjällen
För värme finns det ju schyssta gasolvärmare som inte luktar sam stänger av sig vid evnetuell läckage. En husbil bör ju klara sig kring 1,5-2kW. Tror dom går lös på cirka 2000kr. Tips bara. Samt att om du har på golve kan det ju förhindra evenuella frysningar. Annars är ju diesselvärmare bra alernativ. Elverk är ju ocskå schysst att ha. Massor med norrmän som kör på det i norge har jag sett.

Live well and prosper!

Husbil i fjällen
Tänkte rapportera utfallet.
Adria Matrix Supreme husbil, dubbelgolv, Alde Gasol/El värmepanna med vatteunburen värme/golvvärme.

Mälardalen-Sälen-Hemsedal-Trysil-Sälen-Mälardalen
Ca 170 mil avverkade (lite felkörning pga dålig koll på stängda vägar i Norge)
9 skiddagar, allt ifrån skridskobana i sälen precis efter nyår, till 30-40cm snöfall under en dag i Trysil.

Inga som helst problem med värme, gjorde av med ca 1 st 11kg gasoltub på 3 dygn ca. (3,5 flaska totalt)
Refill på sådan 11kg gasol kostade 219 NOK i Gol.

95 Ah 12v batteri var kanske enda svaga punkten, klarade mig ca 2,5 dygn på detta, så till nästa resa blir det dubbla batterier.

Stod alltså inte på el någongång, utan körde enbart på Gasol & 12v.

Framhjulsdrift på 3,5 ton bil är väl inte optimalt vintertid, men dubbade GoodYear Cargo däck klarade det hela bra. Till nästa resa blir det dock snökedjor också "för säkerhetsskull".

I Hemsedal hade jag sällskap av 3 husbilar till på parkeringen precis nedanför SkiLodgen.
Inga problem alls, plogpersonalen plogade så fint runt bilen.
I Trysil var jag ensam på parkeringen nattetid (nedanför Ski Apartments), och hade lite att skotta runtombilen när jag skulle därifrån (tack vare 30-40cm snöfall under dagen.)
I Sälen stod jag dels på stora parkeringen i tandådalen, 2 husbilar till. (Dock inte så bra parkering, då alla som kom från hotellet/värdshuset frampå småtimmarna gick förbi och därmed vaknade man några gånger under natten)
Stod även på stora parkeringen mitt emot Experium i Lindvallen. Hade sällskap av 2 husbilar till en natt, ensam en annan.
Sista natten kom det endel snö, och fick känslan av att plogpersonalen här var mindre glad i att jag stod där... Hade lite mer snövall att skotta bort framför bilen här, men inga som helst problem.

Hursomhelst en trevlig upplevelse, kommer göras om!

Tillbaka
Topp