Husvagn, husbil eller camper van?

ebbaemilia

Medlem
Hej!

Jag står i valet och kvalet om jag ska renovera upp en gammal husvagn Kabe Smaragd GL från 1982 som jag fått ta över helt gratis eller om det är bättre att investera i en husbil/camper van? Vilka erfarenheter av husvagn, husbil och camper van har ni när det gäller vintersäsong i fjällen o Alperna?

- Planen är att bo i den året runt, hänga vid skidorter (Sverige, Norge, Alperna) på vintern och åka till södra Europa på sommaren.
- Jag vill ha möjlighet att fri-campa.
- Jag vill inte stå vid campingar, däremot bo i små "communities" ex eco-villages etc 1-4 månader i sträck. Då finns det flera fördelar med att ha en husvagn och fristående bil, men däremellan, när jag tar mig från punkt A-B etc, då är nog en husbil/camper van att föredra...
- Jag uppskattar tanken på att kunna koppla bort en husvagn från bilen och då få en smidigare bil att göra mindre utflykter och ärenden med.
- Jag uppskattar tanken på att även om motorn eller liknande pajar så har jag fortfarande ett hem (med husvagn).

Jag är dock orolig att en husvagn är alldeldes för otymplig, svår att manövrera och parkera. Jag vill inte känna mig låst. Klarar en husvagn snöiga och isiga uppförsbackar? Eller rättare sagt, klarar en 4wd kombi att köra en så stor husvagn? Sen är det det där med uppvärmning... tänker att en husvagn med rätt isolering isolerar bättre än en husbil/van där förardelen läcker mycket värme... Men husvagnen är så stor så det krävs också ganska mycket för att värma upp den... Eller?

Ska jag satsa på husvagnen jag redan har?
Satsa på en mindre husvagn istället som är lättare att manövrera?
Skrota tanken på husvagn o satsa på husbil eller camper van istället?

Ps, jag har inget emot compact living och husvagnen jag har nu känns onödigt lyxigt stor för endast mig att bo i...

Tacksam för alla era tips, råd och erfarenheter!

Ska man köra i alperna och stöka sig ner på diverse ställplatser vintertid tar man helst en RIKTIGT liten husvagn och fyrhjulsdrivet plus även snökedjor är ett måste om man har tänkt sig att kunna ta sig ifrån platsen när som helst på vintern. Däremot fungerar det ju bra att mer se det som en säsongsplacering och köra dit ekipaket tidigt på vintern och hämta det på våren. Våren kommer ju vanligen tidigt i dalgångarna. Jag hade inte gett mig på äventyret att försöka baxa in en fullstor familjehusvagn mellan snödrivorna på en camping, community eller ej, mitt i midvintern. Däremot en vang typ Fritidsvagnen eller de minsta 350-vagnarna går nog.

En mindre campervan eller husbil upp mot 6 meter är ett betydligt smidigare alternativ, men visst är det lite meck med den också när man ska åka och handla i byn. När väl husvagnen står på plats är det ju smidigare med den lösningen med löstagbar bil.

Värmemässigt är det volym och isolering som styr. Ju större luftvolym och ju sämre isolerat desto mer energi går åt... såklart. Även i en husbil kan man lösa värmeförlusten fram till hytten genom att göra en tillfällig vintervägg i cellplast tex.

Utan hänsyn till budget är som jag ser det det optimala fordonet för den typen av resor en 4WD liten och kompakt plåtis/campervan eller en mycket minimal husvagn dragen av en fyrhjulsdriven bil. Som outsider en pickup med avställbar flakcamper.

Jag har husbil och det passar mina behov bra, jag kör oftast bara upp till fjällen över helgen eller någon vecka. Men om jag tänkte stå länge på samma plats hade jag lätt valt husvagn. Sen är husbilar rätt dyra, och är dom inte dyra så är det på grund av att dom är gamla och behöver underhåll, kan man inte skruva själv kan det bli dyrt.

Jag har husbil och det passar mina behov bra, jag kör oftast bara upp till fjällen över helgen eller någon vecka. Men om jag tänkte stå länge på samma plats hade jag lätt valt husvagn. Sen är husbilar rätt dyra, och är dom inte dyra så är det på grund av att dom är gamla och behöver underhåll, kan man inte skruva själv kan det bli dyrt.
Av vilken/vilka anledningar hade du valt husvagn? :)

Jag lockas av det upplägget som du beskriver, att med husbil/campervan kunna köra upp över en helg dit förhållandena är bra, alternativt åka runt mellan orter en period.
Hur fungerar det för dig med att använda husbilen och alla "funtkioner"? Nu vet jag inte vad för husbil du har, och att det givetvis beror på om man har isolerad/uppvärmd vattentank o.s.v. kasnke, men kan du använda toalett, dusch, kök/vatten under en skandinavisk vinter? Hur praktiskt/komfortabelt blir det?

Jag lockas av det upplägget som du beskriver, att med husbil/campervan kunna köra upp över en helg dit förhållandena är bra, alternativt åka runt mellan orter en period.
Hur fungerar det för dig med att använda husbilen och alla "funtkioner"? Nu vet jag inte vad för husbil du har, och att det givetvis beror på om man har isolerad/uppvärmd vattentank o.s.v. kasnke, men kan du använda toalett, dusch, kök/vatten under en skandinavisk vinter? Hur praktiskt/komfortabelt blir det?
Med fabriksbyggda lösningar för köksvatten/toa/dusch gäller det verkligen att det är vinteranpassat för att de ska fungera när tempen drar sig nedåt -10 eller kallare. Jag har aldrig ägt någon husbil, men har hyrt diverse modeller genom åren och för min del har det varit betydligt vanligare att det fryser än att det fungerar. Jag föredrar själv "less is more" i riktigt kalla förhållanden och med det menar jag då att man använder enklare lösningar för allt som kan frysa, tex en större kittel eller kastrull med batteridusch för duschen, lösa dunkar för köksvatten och så vidare, istället för integrerade grejor som går i golv och väggar. Då räcker det att hålla kabinen frostfri för att det inte ska krångla och man kan dra på värmen när man behöver istället. Många modeller behöver hållas på typ 15 grader dygnet runt annars om det ska fungera i rejält med minusgrader.

Skulle jag själv bygga en campervan hade jag helt klart inte byggt in för mycket vattenrör om den ska användas vintertid. Nog för att det är bekvämt och stug-likt med integrerat vatten med beredare och grejor, men risken för att det ska frysa eller att det går åt massor med gasol för att det inte ska göra det är uppenbar.

Hej.
Jag har både erfarenhet av vanlife i fjällen och att renovera upp en gammal Kabe husvagn.

Jag har de tre senaste vintrarna tillsammans med min bror åkt skidor från hans van/plåtis. Dock aldrig på heltid, emellanåt måste vi tillbaks till kontoret i storstan och ibland med kort varsel varför vi aldrig har tagit den till alperna utan vi har mest hållit oss till Scandinavian Skipass anslutna anläggningar samt topptur.

Vi har nästan uteslutande fricampat, om det är din plan så är solpaneler och litiumjonbatterier nästan ett måste då de flesta värmesystem (alla utom vedkamin?) oavsett bränsle och typ även kräver el för fläktar/pumpar. Alternativet är ett elverk som inte riktigt går att ställa upp var som helst.

Som MnO skriver så är enkla vattensystem att föredra, vi använder enbart dunkar fram till slushsäsongen startar.

I år fick jag precis som du en gammal Kabe till skänks, en Briljant GDL från -83. Den är alltså lik din men en storlek mindre. Jag har tillsammans med min bror spenderat mindre än en vecka på att fixa den men har knappt behövt lägga några pengar, någon hundring på nya lampor och en tusenlapp för besiktning inkl gastest. Kvar är dock en tusenlapp för nytt batteri och eventuellt behövs det också en ny del till gaskaminen för 400. Det går alltså att komma billigt undan med husvagn om man kan mecka själv.
Instruktionsbok för husvagnen finns på Kabes hemsida även om just tidigt 80-tal saknas, utgå från den för -85.
Instruktionsbok för värmepannan från Alde finns på Aldes hemsida och även servicehandbok går att hitta på nätet även om det är med en lite annan kontrollpanel.

Jag har inga planer på att fricampa med husvagnen utan den kommer att stå på en fjällcamping hela säsongen. Vanen kommer fortsatt att vara fordonet för utflykter för vår del, det är inte alls lika självklart att hitta uppställningsplats för husvagn som det är för en diskret plåtis. Jag har ingen koll på hur det är med parkering i alperna.

Ska man köra med husvagn på vintern så krävs det såklart vinterdäck av samma kvalitet som dragbilen.

Kolla noga upp så att dragbilen kan och får dra husvagnen på vanligt körkort.

Det kan såklart vara lite bökigt att köra husvagn i alperna men du har ju iallafall fördelen att du inte har bråttom? Du kan alltså välja att åka när trafiken och väglaget är som mest gynnsamt samt välja att köra runt de värsta serpentinvägarna.

Jag skulle nog ändå föredra en plåtis på 6 meter, det blir trångt för två men du är ju ensam. Allt som inte har ståhöjd skulle gå bort för min del då du ska bo i den på heltid.

Jag har sett allt för många fricampare där kondensen rinner längs väggar och fönster då de vill stänga in all värme. Glöm inte bort ventilationen, fukten måste bort.

Blev mycket text men har säkert missat mycket, tveka inte över att fråga om du undrar över något. Jag jobbar dock för fullt året ut för att ha råd med vintersäsongen så det kan ta ett tag innan jag får tid att svara.

Lycka till!

Av vilken/vilka anledningar hade du valt husvagn? :)
För att man kan använda bilen separat och att man får mer för pengarna. Om husbilen går sönder får man ta in på hotell.
Det jag gillar med husbilen är:
Den är oftast bättre anpassad för fricamping.
Lättare att parkera en natt. Massa lastutrymme.
Jag har en Euramobil från 1999. 6.5 m lång med sovalkov, byggd på Fiatchassi. Vi är 4 som ska med, och kravet är att kunna stå på en vanlig P-plats så det blev en alkovbil, hög, kort och rymlig men inte o närheten lika cool som en plåtis. Kort hjulbas så det går att klämma in sig nästan var som helst om man hänger ut överhänget bak över en snödriva. Bilen är väl egentligen inte avsedd för vintern, men vi har bott i den till -25 utan problem. Jag har byggt en lös 2-delad vägg mellan bodelen och hytten av 30 mm frigolit och 4 mm plywood. Det som gör att det funkar är att alla väggar har 30 mm tjock isolering och att det är ett dubbelgolv där alla tankar och slangar huserar, plus att det blir lite golvvärme i och med att mellanrummet är uppvärmt, just kalla och blöta golv kan annars vara problem på vintern, värme går ju uppåt och blöt snö ramlar nedåt. Det är luftburen värme vilket en del tycker är nackdel, men som skibum har det sina fördelar att bo i ett torkskåp.
Massor av förvaring, vi åkte på höstlovsresa med DH-cykel, hjälm, skateskidor och klassiska skidor till alla 4, utan att behöva ha något utanpå. Använder den mycket till cykel på sommaren, väldigt skönt att slippa hänga cyklar på utsidan, nedre våningssängen bak kan fällas upp så ryms 4 hojar i garaget.
Den funkar som sagt bra på vintern, men man måste tömma allt vatten varje gång man kommer hem.

Det bästa är när man kan packa allt på torsdag, sen bara komma hem fredag och dra direkt, dra i handbromsen och sova på nån parkering 2 mil från skidorten och bara ha en kvart att köra på morgonen.

Om vi bara var två skulle jag kanske vilja ha en plåtis, framförallt på sommaren när man kan öppna bakdörren och skjutdörren och få lite bättre kontakt med världen utanför. Men vi ryms inte i en sån, framförallt inte med cyklarna.

Du undrar om finesserna? Dusch funkar utmärkt, använder den mycket. Kylskåpet är trångt men räcker. Batteriet klarar ca 2 dagar på vintern när värmefläkt går konstant, men det räcker att köra nån mil då och då så laddar det upp. Gasoltub 11kg klarar 2-5 dagar beroende på temperatur. 100 liter vatten beror på hur man duschar, men 3-4 dagar med varsin snabbdusch kan man få till, betydligt mer utan dusch. Det som tar slut först är att vi fyller toa-tanken, i alla fall om man bor så att det inte går att utnyttja buskarna. Helt utan möjlighet att gå någon annanstans fyller vi en tank på 2 dagar. Vi har skaffat en extra tank. Bor man på camping och har el så kan man bo hur länge som helst.

Har aldrig känt behov av 4wd, men snökedjor är väldigt bra att ha när man ska in och topptura på någon mindre välplogad väg eller liknande.

Men. Det är en 24 år gammal italiensk transportbil med tyskt rostskydd som ska besiktas varje år. Jag har bytt bromsar, hjullager, stötdämpare, dieseltank, kupéfläkten, kamrem, olja osv. Inte jättemycket med tanke på att vi haft den i 6 år, men ändå, det kostar tid och delar. Dessutom ska den skattas och försäkras. Krocksäkerheten är låg och förbrukning hög. Skulle jag säsongscampa med elsladd och servicehus hade husvagn varit bättre.

Senast ändrad:
Åh så många bra svar, tack! Husvagnen jag fick överta verkar tyvärr helrutten, förmodligen inte ens värt att renovera den.

Började utforska "camper cargo trailers", dvs göra om släp till camper för att dra med vanlig personbil. Fördelen som jag ser det är att om bilen pajar så ar du i alla fall kvar ditt hem o kan enkelt byta bil. Nackdelen är att det är svårare att parkera den, parkeringsreglerna skiljer sig för släp och bil och verkar mindre tillåtande att parkera ett släp. Jag hade ju en idé om att enkelt koppla av släpet och parkera det någon stans för att göra mindre äventyr med en liten och smidig bil, men kanske inte är lika enkelt som jag hoppats. Och vilken dröm att ha ett "trädäck" på sommaren https://pin.it/6Gya7uT

Åh så många bra svar, tack! Husvagnen jag fick överta verkar tyvärr helrutten, förmodligen inte ens värt att renovera den.

Började utforska "camper cargo trailers", dvs göra om släp till camper för att dra med vanlig personbil. Fördelen som jag ser det är att om bilen pajar så ar du i alla fall kvar ditt hem o kan enkelt byta bil. Nackdelen är att det är svårare att parkera den, parkeringsreglerna skiljer sig för släp och bil och verkar mindre tillåtande att parkera ett släp. Jag hade ju en idé om att enkelt koppla av släpet och parkera det någon stans för att göra mindre äventyr med en liten och smidig bil, men kanske inte är lika enkelt som jag hoppats. Och vilken dröm att ha ett "trädäck" på sommaren https://pin.it/6Gya7uT
En ytterligare variant är en Camper, dvs en låda som står på flaket på en pickup. Dom är ganska trånga och man behöver en någorlunda rejäl bil. Såg en som hade sån på campingen i Åre (som ligger alldeles för långt från backarna för att vara riktigt praktiskt). Dom fällde ner benen och lämnade campern kvar när dom åkte till backen.

Sen finns det diverse mini-husvagnar som väger under 750 kg. Ser mysigt ut men har ingen aning om hur en sån funkar på vintern.

En ytterligare variant är en Camper, dvs en låda som står på flaket på en pickup. Dom är ganska trånga och man behöver en någorlunda rejäl bil. Såg en som hade sån på campingen i Åre (som ligger alldeles för långt från backarna för att vara riktigt praktiskt). Dom fällde ner benen och lämnade campern kvar när dom åkte till backen.

Sen finns det diverse mini-husvagnar som väger under 750 kg. Ser mysigt ut men har ingen aning om hur en sån funkar på vintern.
Jo jag har funderat på en sådan också, men då känns det som att skåpsläp vinner. Jag kan ha fel, men truck campers tycks vara väldigt dyra och svårare att få tag på, dessutom inte alltid bästa kvalité. Dessutom kräver de en bil som är större och drar mer bränsle än en vanlig personbil. Med släp + personbil kan du ju vara upp till 5 pers som åker samtidigt och du får en smidigare bil. Dock finns det ju helt klart fördelar med en truck camper också då bilarna är mer robusta och verkligen kan köra off road...

Lite för och nackdelar:

Camper van
+ Enkelt att parkera överallt
- Dyrt och jobbigt om motorn går sönder
- Boende och bil sitter ihop

Truck camper
+ Bäst för off-road
+ Boende och bil är separat
- Färre sittplatser jämfört med cargo camper
- Förmodligen dyrast i inköp och drift?

Cargo camper
+ Går att köra med vanlig personbil
+ Boende och bil är separat
+ 5 sittplatser
- Maxhastighet 80 km/h
- Svårare att hitta parkering med släp (+ ev dyrare parkeringsavgifter)

Jag har bott i en husbil ett år nu och det beror helt på ens plånbok hur man kan ha det. Jag föredrar husbil pga. möjligheterna att röra på sig. För jag skulle aldrig vilja flytta på en husvagn på vintertid. Men det är jag. Jag har en vinterbonad husbil för 200k och det räcker rätt långt att trassla sig runt i norden och ännu gottare i centrala europa. Det är min åsikt och det behöver inte fungera för alla.

Hej.
Vi har haft husbil i 4 år ny och är uppe i +200 nätter nu (det underlättar om man har lite föräldradagar att ta ut…). Två vuxna och en 6-åring. Vi åker både helgturer och flerveckors, i Norden och alperna. Fricampar helst där det är möjligt.
Vi började med en 3,5 tons helintegrerad med luftvärme och lite ”enklare” utrustning, bl.a. utan dubbelgolv. Den ganska bra i -22 två veckori Idre men då stod vi en vecka på camping. Gråvattnet frös och vintertäcke till fram- och sidorutorna behövs..

Nu kör vi en äldre men rejälare pjäs med mer volym och utrustning. Nu är det Alde med äkta golvvärme, 300lit vattentank, stor kyl m sep. frys, 48mm isolering, elverk (som inte används), 4 solpaneler och 240A Lithium. Allt byggt på bakhjulsdrivet chassie med 4,4 kbm garagevolym… Semesterlastade väger vi mer än 6,5 ton. Vikten och bakhjulsdriften går att en går jättebra på snöiga och isiga vägar. Har byggt om cykelstället i garaget till ett utdragbart skidställ som rymmer minst 9 par freeride och 3pae längd samt 2 par turskidor, inkl. Alla stavar såklart.
Ni kanske förstår varför vi hamnade i en större husbil…😀

Nackdelen med den stora är att den är lite väl stor ibland, dock aldrig när man kör och att den drar mer diesel och då också är mer elak mot klimatet..
Sen tycker jag att den drar förvånansvärt lite om jag jämför med vår fullllastade familjebil med takboxen på..
Vi har fricampat 10 dygn i norska fjällen på påsk utan att vara inkopplad på ström så batteri och solpaneler underlättar mycket. - 25 i Funäsdalen i vintras gick utmärkt barfota, det gäller bara att se till att man har gasol och stålflaskor.

Funkar även bra i Europa i somras, 3 veckor i Danmark, Tyskland, Österrike o Schweiz. Fast det krävs campingar i vissa länder eftersom fricamping är förbjudet.

Äldre husbil kräver mer underhåll och som tidigare sagts så underlättar det om man kan skruva lite själv och/eller har trevliga bekanta som både kan och har fullutrustade, överdimensionerade garage att hålla till i. Tack Bernt!🙏🏻😃

Husbil är inga problem att åka omkring med på vintern om man tänker till före, det underlättar att kunna plocka med lite extra grejen för alla eventualiteter. Husvagn är jobbigare att köra och ställa upp samt har oftast begränsad lastkapacitet.

Alla har olika förutsättningar och preferenser men vi har hamnat i det här!

Det bästa är att allt är färdigt när man kommer fram. Parkera, dra ner jalusierna och gå och lägga sig i de bäddade sängarna. På morgonen är frukosten i kylen och kaffet på spisen.

Hoppas ni provar att resa med husvagn eller husbil, det är helt klart värt det.
Lycka till och ha en skön vinter!!
/Henrik

Bilagor

• IMG_2095.jpeg
    IMG_2095.jpeg
    739.1 KB · Besök: 316
  • IMG_1380.jpeg
    IMG_1380.jpeg
    505.4 KB · Besök: 302
  • IMG_6664.jpeg
    IMG_6664.jpeg
    578.1 KB · Besök: 306
Nackdelen med den stora är att den är lite väl stor ibland, dock aldrig när man kör och att den drar mer diesel och då också är mer elak mot klimatet..
Sen tycker jag att den drar förvånansvärt lite om jag jämför med vår fullllastade familjebil med takboxen på..
Vi har fricampat 10 dygn i norska fjällen på påsk utan att vara inkopplad på ström så batteri och solpaneler underlättar mycket. - 25 i Funäsdalen i vintras gick utmärkt barfota, det gäller bara att se till att man har gasol och stålflaskor.

/Henrik

Skeikampen! Long time no see! 😩😄 Tack för alla inspirerande inlägg.

1695101370008.jpeg

Japp, Skeikampen är fint. Dock inte för alpina äkningen men man bor lite högre upp med utsikt och det är enkelt att ta sig upp på fjället med längd eller fjällskidor.
Tar du dom andra 2 också? (Borde iofs ligga forumets populäraste tråd..)😃😃

Det svåraste med att bygga om ett skåpsläp tror jag är att hitta ett vettigt släp att bygga på. De flesta billiga begagnade släp har en låg totalvikt vilket också ger en väldigt begränsad lastvikt.
Självklart finns det större och tyngre släp också, men de kostar en hel del. Då tror jag att det är mer prisvärt att köpa en äldre vinteranpassad husvagn direkt.

Just vikterna gäller det att ha koll på också om du planerar att bygga om en äldre husvagn. Om du renoverar den från grunden och lägger till extra isolering och annan inredning finns det risk för överlast redan från start.

Jag hade satsat på en bra vinteranpassad husvagn direkt från start. Något i stil med denna:

Lika stor som den husvagnen du har nu, men det få nog ändå anses som kompakt jämfört med de flesta moderna husvagnar. Och ska man bo länge i husvagnen tror jag att man snabbt kommer uppskatta det extra utrymmet för utrustning och blöta skidkläder...
Kombinera det med en kombi med permanent fyhjulsdrift så kommer du ta dig fram utan problem även när det är dåligt väglag!

Hej.
Vi har haft husbil i 4 år ny och är uppe i +200 nätter nu (det underlättar om man har lite föräldradagar att ta ut…). Två vuxna och en 6-åring. Vi åker både helgturer och flerveckors, i Norden och alperna. Fricampar helst där det är möjligt.
Vi började med en 3,5 tons helintegrerad med luftvärme och lite ”enklare” utrustning, bl.a. utan dubbelgolv. Den ganska bra i -22 två veckori Idre men då stod vi en vecka på camping. Gråvattnet frös och vintertäcke till fram- och sidorutorna behövs..

Nu kör vi en äldre men rejälare pjäs med mer volym och utrustning. Nu är det Alde med äkta golvvärme, 300lit vattentank, stor kyl m sep. frys, 48mm isolering, elverk (som inte används), 4 solpaneler och 240A Lithium. Allt byggt på bakhjulsdrivet chassie med 4,4 kbm garagevolym… Semesterlastade väger vi mer än 6,5 ton. Vikten och bakhjulsdriften går att en går jättebra på snöiga och isiga vägar. Har byggt om cykelstället i garaget till ett utdragbart skidställ som rymmer minst 9 par freeride och 3pae längd samt 2 par turskidor, inkl. Alla stavar såklart.

Funkar även bra i Europa i somras, 3 veckor i Danmark, Tyskland, Österrike o Schweiz. Fast det krävs campingar i vissa länder eftersom fricamping är förbjudet.

Äldre husbil kräver mer underhåll och som tidigare sagts så underlättar det om man kan skruva lite själv och/eller har trevliga bekanta som både kan och har fullutrustade, överdimensionerade garage att hålla till i. Tack Bernt!🙏🏻😃

Husbil är inga problem att åka omkring med på vintern om man tänker till före, det underlättar att kunna plocka med lite extra grejen för alla eventualiteter. Husvagn är jobbigare att köra och ställa upp samt har oftast begränsad lastkapacitet.

Det bästa är att allt är färdigt när man kommer fram. Parkera, dra ner jalusierna och gå och lägga sig i de bäddade sängarna. På morgonen är frukosten i kylen och kaffet på spisen.

/Henrik
Låter riktigt trevligt och bekvämt med en rejäl husbil som denna, man blir lite avundsjuk! ;)

Värt att nämna är ju dock att alla inte får köra en husbil som denna, det krävs att du har tagit körkortet innan 1996 eller att du har lastbilskort.

Vi yngre personer med bara ett B-kort är ju begränsade till 3,5 ton, vilket också ökar risken för att tillverkarna har snålat på isoleringen och värmeutrustningen för att hålla nere vikten, vilket verkar vara fallet med din första husbil.
Ska man köpa en mindre och enklare husbil gäller det nog att göra ordentlig research innan för att säkerställa att den faktiskt är tillräckligt vinteranpassad!

Hej!

Det låter som du står inför ett spännande, men samtidigt komplext, beslut. Att leva nomadiskt och följa årstiderna är en dröm för många, och det är underbart att du har möjlighet att göra detta!

Att bo i en husvagn eller en camper van/husbil har sina egna fördelar och utmaningar. Här är några tankar som kanske kan hjälpa dig att fatta ett beslut:

1. Husvagnen du redan har:
    • Fördelar:
      • Du har redan investerat i den, vilket innebär ingen initial kostnad.
      • Större utrymme jämfört med de flesta camper vans/husbilar. Du kan även köpa till ett förtält.
      • Möjligheten att koppla ifrån bilen och använda den för mindre utflykter.
      • Om bilen går sönder, behåller du ditt boende.
    • Nackdelar:
      • Kan vara otymplig att manövrera, särskilt i snöiga och isiga uppförsbackar.
      • Kan vara svårare att hitta parkering och boendeplatser jämfört med en mindre enhet.
      • Större yta att värma upp under kalla månader.
  2. Mindre husvagn:
    • Fördelar:
      • Lättare att manövrera och parkera jämfört med en större husvagn.
      • Mindre yta att värma upp, vilket kan vara mer energieffektivt.
    • Nackdelar:
      • Du behöver investera i en ny enhet.
      • Kan erbjuda mindre utrymme, vilket kan vara en utmaning för boende året runt.
  3. Husbil/Camper Van:
    • Fördelar:
      • Enklare att manövrera och parkera jämfört med en husvagn.
      • Allt-i-ett-lösning som kan vara mer praktisk när du flyttar från plats till plats.
      • Lättare att värma upp jämfört med en stor husvagn.
    • Nackdelar:
      • Om motorn eller annan vital del går sönder, riskerar du att förlora ditt hem temporärt.
      • Mindre utrymme jämfört med en stor husvagn.
Gällande dina funderingar kring uppvärmning, så skulle jag säga att det är en god idé att överväga hur väl varje alternativ kan isoleras och värmas upp. Du har rätt i att en välisolerad husvagn kan vara mer energieffektiv än en husbil med stora förluster genom förardelen. Dock, en mindre enhet som en camper van skulle vara snabbare och kanske mer energieffektiv att värma upp jämfört med en stor husvagn.

Oavsett vad du väljer, rekommenderar jag att du gör en genomgång och eventuellt uppgraderar isoleringen och uppvärmningssystemet för att säkerställa komfort året runt, särskilt om du planerar att spendera tid i kalla klimat som fjällen eller Alperna på vintern.

Slutligen, du nämnde att du gillar tanken på "compact living". Det kanske kan vara en ledtråd till ditt beslut? En mindre husvagn eller en camper van kan vara ett steg i riktning mot ett mer minimalistiskt liv, där du endast behåller det väsentliga, vilket i sin tur kan göra ditt nomadiska liv ännu mer befriande.

Hoppas dessa tankar hjälper, och lycka till med ditt äventyr! Det låter som en otrolig upplevelse väntar dig.
Chat GPT? 😂 Men ja, helt rätt. 😁

Hej.

/Henrik
RESPEKT! Extra älsk på skidstället i garaget!

Hej.

/Henrik
Jag börjar komma till insikt att man måste skaffa c1e kort då det onekligen är svårt att få plats med all packning, prylar och förnödenheter på 3.5 ton utan att allt är en plastlåda bara.

Körde pickup med camper för två år sedan, överlägset mest nice att ta sig fram med på snåriga vägar i norge. Dock insåg jag rätt snabbt att alla våra "små" pickups inte är gjorda för att ha maxlast under längre perioder, framförallt inte om man vill dra släp också.

Nu har vi en husbil baserat på ett iveco-chassi men är rätt tight med vikt om man ska åka iväg 3-4 personer. Då det väntas tillökning lär det sluta med att jag och frugan tar c1 kort och skaffar en 6-7 tons chassi så man kan bygga ett stadigt hus som tål lite. Lätt osugen på att krocka med en "vanlig" husbil på 3.5 ton då hela hus-delen i princip bara är papper när det smäller.

Men här kanske det är lättast att skaffa husvagn egentligen så får man en "vettig" bil. Så många grejer att ta beslut på. Som tur är är det ju ett tag innan vi blir större familj som ska till fjällen så har lite tid att fundera :)

Förövrigt så är solpaneler rätt kasst på vintern. Bättre än inget absolut, men klart bättre att skaffa en till generator på motorn (en till vanliga bilen och en till husbatteriet) som kan ladda upp med 100A.

Vedkamin är också helt magiskt vintertid. Vad dock lite onödigt att ha skiffer som underlägg. Inte riktigt "lightweight" 😂

Bilagor

• Screenshot 2023-11-29 at 18.02.06.png
    Screenshot 2023-11-29 at 18.02.06.png
    1.6 MB · Besök: 221
Jag börjar komma till insikt att man måste skaffa c1e kort då det onekligen är svårt att få plats med all packning, prylar och förnödenheter på 3.5 ton utan att allt är en plastlåda bara.

Körde pickup med camper för två år sedan, överlägset mest nice att ta sig fram med på snåriga vägar i norge. Dock insåg jag rätt snabbt att alla våra "små" pickups inte är gjorda för att ha maxlast under längre perioder, framförallt inte om man vill dra släp också.

Nu har vi en husbil baserat på ett iveco-chassi men är rätt tight med vikt om man ska åka iväg 3-4 personer. Då det väntas tillökning lär det sluta med att jag och frugan tar c1 kort och skaffar en 6-7 tons chassi så man kan bygga ett stadigt hus som tål lite. Lätt osugen på att krocka med en "vanlig" husbil på 3.5 ton då hela hus-delen i princip bara är papper när det smäller.

Men här kanske det är lättast att skaffa husvagn egentligen så får man en "vettig" bil. Så många grejer att ta beslut på. Som tur är är det ju ett tag innan vi blir större familj som ska till fjällen så har lite tid att fundera :)

Förövrigt så är solpaneler rätt kasst på vintern. Bättre än inget absolut, men klart bättre att skaffa en till generator på motorn (en till vanliga bilen och en till husbatteriet) som kan ladda upp med 100A.
Intressant med generatorn. Vad är det? Är det en dc/dc-laddare eller något annat?

Intressant med generatorn. Vad är det? Är det en dc/dc-laddare eller något annat?
Beroende på hur "noga" man ska vara så kan man antingen köra batteriet direkt mot en vanlig generator, eller så kör man generatorn via en dc-dc laddare som sen går mot husbatterierna.

Generatorn är alltså en helt vanlig generator som sitter i alla bilar, men man kopplar den enbart mot husbatteriet.

Alternativt så kan man byta ut den generator man har mot en större sådan, e.g. till en 200A och sedan dra in en större dc-dc laddare, typ 60a eller så till bodelsbatteriet.

Vi har en äldre bil med kilrem så finns inte så många "stora" generatorer till dem, så blir att köra dubbla för våran del.

Hej.
Nr 1 för vintercamping är (förutom en välisolerad husbil…) är ett ordentligt lithiumbatteri. Lätt värt kostnaden, bonus är ett ordentligt BMS som sköterbatteriet och att man ser all status på batteriet i telefonen.
Precis hemkommen från 3 fina skiddagar i Gausta med fricamping 100m från liften.
Åkte hem med 55% kvar på batteriet och då har vi inte sparat ström, bla kaffebryggaren fick jobba lite..😃😃
/Henrik

Hej.
Nr 1 för vintercamping är (förutom en välisolerad husbil…) är ett ordentligt lithiumbatteri. Lätt värt kostnaden, bonus är ett ordentligt BMS som sköterbatteriet och att man ser all status på batteriet i telefonen.
Precis hemkommen från 3 fina skiddagar i Gausta med fricamping 100m från liften.
Åkte hem med 55% kvar på batteriet och då har vi inte sparat ström, bla kaffebryggaren fick jobba lite..😃😃
/Henrik
Håller helt med! Lifepo4 i bodelen och LTO på startbatteriet. (kan ta laddning till -50 så helt magiskt för användingsområdet)

Vi stod på stora parkeringen ovanför Gaustablick.
En natt hade vi sällskap av en norsk minibuss, oisolerad, sovsäck och kaminrör genom sidorutan. Såg lagom mysigt ut att ta på pjäxorna i -10 grader på morgonen….. Men riktigt hardcore!!👍🏻
Skärmdump fr batteriets BMS när jag provkörde golvAC:n via invertern i somras. Körde ur över 100A kontinuerligt i 45 minuter…

Bilagor

• IMG_4598.jpeg
    IMG_4598.jpeg
    682.1 KB · Besök: 310
  • IMG_2792.png
    IMG_2792.png
    113.2 KB · Besök: 192
  • IMG_4555.jpeg
    IMG_4555.jpeg
    624.3 KB · Besök: 203
Håller helt med! Lifepo4 i bodelen och LTO på startbatteriet. (kan ta laddning till -50 så helt magiskt för användingsområdet)
Jag har tänkt skaffa Lifepo4 till bodelen i flera år men inte fått tummen ur, plus att dom gamla vägrat ge upp. Nuvarande batteri är 2st Trojan T125. 6V 240 Ah golfbilsbatterier som följde med bilen, dom håller länge men det blir inte såna när det ska bytas. Två nya såna kostar mer än ett 100Ah Lifepo4, skulle inte tro att dom är bättre på nånting egentligen. Dessutom väger dom över 60 kg ihop, 50 kg extra lastvikt vore ju inte fel.

Tips om vilken modell och storlek man ska ha mottages, så slipper jag surfa bort tid som kan läggas på rostlagning och annat husbilskul.

Jag har det här.
Det blir 2 år i februari, har fungerat utan problem. Om jag fortsätter ”förbruka” cykler i samma takt som jag gjort hittills så kommer det hålla i ca 90 år…😃
Tycker du ska göra egen research och köpa det som passar dig bäst.
OBS, det här batteriet har inte värmefunktion inbyggt.

Bilagor

• IMG_2540.png
    IMG_2540.png
    315.6 KB · Besök: 116
En natt hade vi sällskap av en norsk minibuss, oisolerad, sovsäck och kaminrör genom sidorutan. Såg lagom mysigt ut att ta på pjäxorna i -10 grader på morgonen….. Men riktigt hardcore!!👍🏻
Skärmdump fr batteriets BMS när jag provkörde golvAC:n via invertern i somras. Körde ur över 100A kontinuerligt i 45 minuter…
Jag har det här.
Det blir 2 år i februari, har fungerat utan problem. Om jag fortsätter ”förbruka” cykler i samma takt som jag gjort hittills så kommer det hålla i ca 90 år…😃
Tycker du ska göra egen research och köpa det som passar dig bäst.
OBS, det här batteriet har inte värmefunktion inbyggt.
Tack!!!

Jag kör på detta batteriet i 200Ah storlek och sedan en shunt för att hålla koll på state of charge, förbrukning och laddning :)

1701333631250.png

Kan det månne vara den här p-platsen du stod på?

jag hade en camper en gång i tiden. Isolerad med 5cm cellplast och en diselkamin utan pump. Blev dock så in i helskotta varm, dessutom började den läcka in. Men mysigt var det :)

Krävs dock en bra pickup med starka fjädrar..

Hade nog i dagsläget dock satsat på en 4x4 skåpbuss från 90talet. Finns ofta på KVD eller Överskottsbolaget. Sen en diselvärmare eller gasol. Utan dusch och wc. Inte så svårt att bygga själv om man har lust och tid. Halva internet består ju av olika videos om hur man bygger en camper.

Bilagor

• Skärmavbild 728.jpg
    Skärmavbild 728.jpg
    672 KB · Besök: 255
  • Skärmavbild 726.jpg
    Skärmavbild 726.jpg
    378.9 KB · Besök: 175
Your Eura Mobil sounds like it's been through quite the adventures! It's impressive how you've adapted it for winter use, especially with the custom wall and insulation. Living in what you describe as a "drying cabinet" definitely has its perks, particularly for a ski bum like yourself.

I totally get the convenience of having a short wheelbase—it makes parking and maneuvering a breeze, even in tight spots. The storage capacity is another win, especially for outdoor enthusiasts. Having room for all your gear inside, including the bikes, is a game changer.

Your setup seems well-thought-out, especially considering the vehicle's age. It's great that you've been able to maintain it so well, even with the challenges of keeping a 24-year-old Italian vehicle on the road. The routine maintenance might be a hassle, but it's a small price to pay for the freedom and adventures it allows.

When it comes to the interior work, your choice of materials like 30 mm Styrofoam and 4 mm plywood is smart. If you ever need high-quality plywood for any future modifications, I'd recommend checking out Ply Supply . They offer a range of options that might suit your needs, especially if you're considering any more custom upgrades.

The thought of packing up on a Thursday and just driving off for a weekend on the slopes sounds idyllic. And while a "sheet of ice" might be tempting for the two of you in the summer, it's clear that the Eura Mobil is perfectly suited for your current lifestyle. Plus, those snow chains will keep you going wherever the adventure leads!

It sounds like you've got the winter camping routine down to an art, even if it means emptying the water and keeping an eye on the toilet tank. The balance between convenience and cost is always tricky, but your experiences show that it's more than worth it for the lifestyle you've chosen.
Because you can use the car separately and get more for your money. If the motorhome breaks down, you have to take it to a hotel.
What I like about the motorhome is:
It is usually better suited for freecamping.
Easier to park overnight. Plenty of cargo space.

I have a Euramobil from 1999. 6.5 m long with sleeping couch, built on a Fiat chassis. There are 4 of us going, and the requirement is to be able to stand in a regular parking space, so it was an alcove car, tall, short and roomy but nowhere near as cool as a sheet of ice. Short wheelbase so you can squeeze in almost anywhere if you hang out the overhang at the back over a snowdrift. The car is not really intended for winter, but we have lived in it to -25 without problems. I have built a loose 2-part wall between the living area and the cabin from 30 mm styrofoam and 4 mm plywood. What makes it work is that all the walls have 30 mm thick insulation and that it is a double floor where all the tanks and hoses are housed, plus there is some floor heating because the space between is heated, especially cold and wet floors can otherwise be problem in winter, heat goes up and wet snow falls down. It is airborne heat, which some think is a disadvantage, but as a ski bum, living in a drying cabinet has its advantages.
Lots of storage, we went on a fall break trip with a DH bike, helmet, skate skis and classic skis for all 4, without having to wear anything outside. Use it a lot for cycling in the summer, very nice not to have to hang bikes on the outside, the lower bunk bed at the back can be folded up so there is room for 4 bikes in the garage.
As I said, it works well in the winter, but you have to empty all the water every time you get home.

The best is when you can pack everything on Thursday, then just come home Friday and drive straight away, pull the handbrake and sleep in a parking lot 2 miles from the ski resort and only have a quarter of an hour to drive in the morning.

If there were just the two of us, I would perhaps like to have a sheet of ice, especially in the summer when you can open the back door and the sliding door and have a little better contact with the outside world. But we can't fit in one, especially not with the bikes.

Are you wondering about the subtleties? Shower works great, use it a lot. The fridge is cramped but sufficient. The battery lasts about 2 days in the winter when the heating fan runs constantly, but it is enough to drive a few miles every now and then and it charges up. Gas canister 11kg lasts 2-5 days depending on temperature. 100 liters of water depends on how you shower, but you can get 3-4 days with each quick shower, significantly more without a shower. The first thing that ends is that we fill the toilet tank, at least if you live so that it is not possible to use the bushes. With absolutely no possibility of going anywhere else, we fill a tank in 2 days. We have acquired an extra tank. If you live on a campsite and have electricity, you can stay as long as you like.

Never felt the need for 4wd, but snow chains are very good to have when going in and top touring on some less well-plowed road or similar.

But. It is a 24-year-old Italian transporter with German rust protection that must be inspected every year. I have changed brakes, wheel bearings, shock absorbers, diesel tank, cabin fan, timing belt, oil, etc. Not a lot considering we had it for 6 years, but still, it costs time and parts. In addition, it must be taxed and insured. Crash safety is low and consumption high. If I were camping seasonally with an electric cord and a service house, a caravan would be better.

Snödjup

Tillbaka
Topp