Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Husvagn, husbil eller camper van?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1284864" data-attributes="member: 12152"><p>Med fabriksbyggda lösningar för köksvatten/toa/dusch gäller det verkligen att det är vinteranpassat för att de ska fungera när tempen drar sig nedåt -10 eller kallare. Jag har aldrig ägt någon husbil, men har hyrt diverse modeller genom åren och för min del har det varit betydligt vanligare att det fryser än att det fungerar. Jag föredrar själv "less is more" i riktigt kalla förhållanden och med det menar jag då att man använder enklare lösningar för allt som kan frysa, tex en större kittel eller kastrull med batteridusch för duschen, lösa dunkar för köksvatten och så vidare, istället för integrerade grejor som går i golv och väggar. Då räcker det att hålla kabinen frostfri för att det inte ska krångla och man kan dra på värmen när man behöver istället. Många modeller behöver hållas på typ 15 grader dygnet runt annars om det ska fungera i rejält med minusgrader. </p><p></p><p>Skulle jag själv bygga en campervan hade jag helt klart inte byggt in för mycket vattenrör om den ska användas vintertid. Nog för att det är bekvämt och stug-likt med integrerat vatten med beredare och grejor, men risken för att det ska frysa eller att det går åt massor med gasol för att det inte ska göra det är uppenbar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1284864, member: 12152"] Med fabriksbyggda lösningar för köksvatten/toa/dusch gäller det verkligen att det är vinteranpassat för att de ska fungera när tempen drar sig nedåt -10 eller kallare. Jag har aldrig ägt någon husbil, men har hyrt diverse modeller genom åren och för min del har det varit betydligt vanligare att det fryser än att det fungerar. Jag föredrar själv "less is more" i riktigt kalla förhållanden och med det menar jag då att man använder enklare lösningar för allt som kan frysa, tex en större kittel eller kastrull med batteridusch för duschen, lösa dunkar för köksvatten och så vidare, istället för integrerade grejor som går i golv och väggar. Då räcker det att hålla kabinen frostfri för att det inte ska krångla och man kan dra på värmen när man behöver istället. Många modeller behöver hållas på typ 15 grader dygnet runt annars om det ska fungera i rejält med minusgrader. Skulle jag själv bygga en campervan hade jag helt klart inte byggt in för mycket vattenrör om den ska användas vintertid. Nog för att det är bekvämt och stug-likt med integrerat vatten med beredare och grejor, men risken för att det ska frysa eller att det går åt massor med gasol för att det inte ska göra det är uppenbar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Husvagn, husbil eller camper van?
Tillbaka
Topp