Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Husvagn, husbil eller camper van?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Gone skiing" data-source="post: 1284883" data-attributes="member: 179533"><p>Hej.</p><p>Jag har både erfarenhet av vanlife i fjällen och att renovera upp en gammal Kabe husvagn.</p><p></p><p>Jag har de tre senaste vintrarna tillsammans med min bror åkt skidor från hans van/plåtis. Dock aldrig på heltid, emellanåt måste vi tillbaks till kontoret i storstan och ibland med kort varsel varför vi aldrig har tagit den till alperna utan vi har mest hållit oss till Scandinavian Skipass anslutna anläggningar samt topptur.</p><p></p><p>Vi har nästan uteslutande fricampat, om det är din plan så är solpaneler och litiumjonbatterier nästan ett måste då de flesta värmesystem (alla utom vedkamin?) oavsett bränsle och typ även kräver el för fläktar/pumpar. Alternativet är ett elverk som inte riktigt går att ställa upp var som helst.</p><p></p><p>Som MnO skriver så är enkla vattensystem att föredra, vi använder enbart dunkar fram till slushsäsongen startar.</p><p></p><p>I år fick jag precis som du en gammal Kabe till skänks, en Briljant GDL från -83. Den är alltså lik din men en storlek mindre. Jag har tillsammans med min bror spenderat mindre än en vecka på att fixa den men har knappt behövt lägga några pengar, någon hundring på nya lampor och en tusenlapp för besiktning inkl gastest. Kvar är dock en tusenlapp för nytt batteri och eventuellt behövs det också en ny del till gaskaminen för 400. Det går alltså att komma billigt undan med husvagn om man kan mecka själv.</p><p>Instruktionsbok för husvagnen finns på Kabes hemsida även om just tidigt 80-tal saknas, utgå från den för -85.</p><p>Instruktionsbok för värmepannan från Alde finns på Aldes hemsida och även servicehandbok går att hitta på nätet även om det är med en lite annan kontrollpanel.</p><p></p><p>Jag har inga planer på att fricampa med husvagnen utan den kommer att stå på en fjällcamping hela säsongen. Vanen kommer fortsatt att vara fordonet för utflykter för vår del, det är inte alls lika självklart att hitta uppställningsplats för husvagn som det är för en diskret plåtis. Jag har ingen koll på hur det är med parkering i alperna.</p><p></p><p>Ska man köra med husvagn på vintern så krävs det såklart vinterdäck av samma kvalitet som dragbilen.</p><p></p><p>Kolla noga upp så att dragbilen kan och får dra husvagnen på vanligt körkort.</p><p></p><p>Det kan såklart vara lite bökigt att köra husvagn i alperna men du har ju iallafall fördelen att du inte har bråttom? Du kan alltså välja att åka när trafiken och väglaget är som mest gynnsamt samt välja att köra runt de värsta serpentinvägarna.</p><p></p><p>Jag skulle nog ändå föredra en plåtis på 6 meter, det blir trångt för två men du är ju ensam. Allt som inte har ståhöjd skulle gå bort för min del då du ska bo i den på heltid.</p><p></p><p>Jag har sett allt för många fricampare där kondensen rinner längs väggar och fönster då de vill stänga in all värme. Glöm inte bort ventilationen, fukten måste bort.</p><p></p><p>Blev mycket text men har säkert missat mycket, tveka inte över att fråga om du undrar över något. Jag jobbar dock för fullt året ut för att ha råd med vintersäsongen så det kan ta ett tag innan jag får tid att svara.</p><p></p><p>Lycka till!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Gone skiing, post: 1284883, member: 179533"] Hej. Jag har både erfarenhet av vanlife i fjällen och att renovera upp en gammal Kabe husvagn. Jag har de tre senaste vintrarna tillsammans med min bror åkt skidor från hans van/plåtis. Dock aldrig på heltid, emellanåt måste vi tillbaks till kontoret i storstan och ibland med kort varsel varför vi aldrig har tagit den till alperna utan vi har mest hållit oss till Scandinavian Skipass anslutna anläggningar samt topptur. Vi har nästan uteslutande fricampat, om det är din plan så är solpaneler och litiumjonbatterier nästan ett måste då de flesta värmesystem (alla utom vedkamin?) oavsett bränsle och typ även kräver el för fläktar/pumpar. Alternativet är ett elverk som inte riktigt går att ställa upp var som helst. Som MnO skriver så är enkla vattensystem att föredra, vi använder enbart dunkar fram till slushsäsongen startar. I år fick jag precis som du en gammal Kabe till skänks, en Briljant GDL från -83. Den är alltså lik din men en storlek mindre. Jag har tillsammans med min bror spenderat mindre än en vecka på att fixa den men har knappt behövt lägga några pengar, någon hundring på nya lampor och en tusenlapp för besiktning inkl gastest. Kvar är dock en tusenlapp för nytt batteri och eventuellt behövs det också en ny del till gaskaminen för 400. Det går alltså att komma billigt undan med husvagn om man kan mecka själv. Instruktionsbok för husvagnen finns på Kabes hemsida även om just tidigt 80-tal saknas, utgå från den för -85. Instruktionsbok för värmepannan från Alde finns på Aldes hemsida och även servicehandbok går att hitta på nätet även om det är med en lite annan kontrollpanel. Jag har inga planer på att fricampa med husvagnen utan den kommer att stå på en fjällcamping hela säsongen. Vanen kommer fortsatt att vara fordonet för utflykter för vår del, det är inte alls lika självklart att hitta uppställningsplats för husvagn som det är för en diskret plåtis. Jag har ingen koll på hur det är med parkering i alperna. Ska man köra med husvagn på vintern så krävs det såklart vinterdäck av samma kvalitet som dragbilen. Kolla noga upp så att dragbilen kan och får dra husvagnen på vanligt körkort. Det kan såklart vara lite bökigt att köra husvagn i alperna men du har ju iallafall fördelen att du inte har bråttom? Du kan alltså välja att åka när trafiken och väglaget är som mest gynnsamt samt välja att köra runt de värsta serpentinvägarna. Jag skulle nog ändå föredra en plåtis på 6 meter, det blir trångt för två men du är ju ensam. Allt som inte har ståhöjd skulle gå bort för min del då du ska bo i den på heltid. Jag har sett allt för många fricampare där kondensen rinner längs väggar och fönster då de vill stänga in all värme. Glöm inte bort ventilationen, fukten måste bort. Blev mycket text men har säkert missat mycket, tveka inte över att fråga om du undrar över något. Jag jobbar dock för fullt året ut för att ha råd med vintersäsongen så det kan ta ett tag innan jag får tid att svara. Lycka till! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Husvagn, husbil eller camper van?
Tillbaka
Topp