Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Husvagn, husbil eller camper van?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="skidmannen" data-source="post: 1284956" data-attributes="member: 35740"><p>För att man kan använda bilen separat och att man får mer för pengarna. Om husbilen går sönder får man ta in på hotell.</p><p>Det jag gillar med husbilen är:</p><p>Den är oftast bättre anpassad för fricamping.</p><p>Lättare att parkera en natt. Massa lastutrymme. </p><p></p><p>Jag har en Euramobil från 1999. 6.5 m lång med sovalkov, byggd på Fiatchassi. Vi är 4 som ska med, och kravet är att kunna stå på en vanlig P-plats så det blev en alkovbil, hög, kort och rymlig men inte o närheten lika cool som en plåtis. Kort hjulbas så det går att klämma in sig nästan var som helst om man hänger ut överhänget bak över en snödriva. Bilen är väl egentligen inte avsedd för vintern, men vi har bott i den till -25 utan problem. Jag har byggt en lös 2-delad vägg mellan bodelen och hytten av 30 mm frigolit och 4 mm plywood. Det som gör att det funkar är att alla väggar har 30 mm tjock isolering och att det är ett dubbelgolv där alla tankar och slangar huserar, plus att det blir lite golvvärme i och med att mellanrummet är uppvärmt, just kalla och blöta golv kan annars vara problem på vintern, värme går ju uppåt och blöt snö ramlar nedåt. Det är luftburen värme vilket en del tycker är nackdel, men som skibum har det sina fördelar att bo i ett torkskåp.</p><p>Massor av förvaring, vi åkte på höstlovsresa med DH-cykel, hjälm, skateskidor och klassiska skidor till alla 4, utan att behöva ha något utanpå. Använder den mycket till cykel på sommaren, väldigt skönt att slippa hänga cyklar på utsidan, nedre våningssängen bak kan fällas upp så ryms 4 hojar i garaget.</p><p>Den funkar som sagt bra på vintern, men man måste tömma allt vatten varje gång man kommer hem.</p><p></p><p>Det bästa är när man kan packa allt på torsdag, sen bara komma hem fredag och dra direkt, dra i handbromsen och sova på nån parkering 2 mil från skidorten och bara ha en kvart att köra på morgonen.</p><p></p><p>Om vi bara var två skulle jag kanske vilja ha en plåtis, framförallt på sommaren när man kan öppna bakdörren och skjutdörren och få lite bättre kontakt med världen utanför. Men vi ryms inte i en sån, framförallt inte med cyklarna.</p><p></p><p>Du undrar om finesserna? Dusch funkar utmärkt, använder den mycket. Kylskåpet är trångt men räcker. Batteriet klarar ca 2 dagar på vintern när värmefläkt går konstant, men det räcker att köra nån mil då och då så laddar det upp. Gasoltub 11kg klarar 2-5 dagar beroende på temperatur. 100 liter vatten beror på hur man duschar, men 3-4 dagar med varsin snabbdusch kan man få till, betydligt mer utan dusch. Det som tar slut först är att vi fyller toa-tanken, i alla fall om man bor så att det inte går att utnyttja buskarna. Helt utan möjlighet att gå någon annanstans fyller vi en tank på 2 dagar. Vi har skaffat en extra tank. Bor man på camping och har el så kan man bo hur länge som helst.</p><p></p><p>Har aldrig känt behov av 4wd, men snökedjor är väldigt bra att ha när man ska in och topptura på någon mindre välplogad väg eller liknande. </p><p></p><p>Men. Det är en 24 år gammal italiensk transportbil med tyskt rostskydd som ska besiktas varje år. Jag har bytt bromsar, hjullager, stötdämpare, dieseltank, kupéfläkten, kamrem, olja osv. Inte jättemycket med tanke på att vi haft den i 6 år, men ändå, det kostar tid och delar. Dessutom ska den skattas och försäkras. Krocksäkerheten är låg och förbrukning hög. Skulle jag säsongscampa med elsladd och servicehus hade husvagn varit bättre.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="skidmannen, post: 1284956, member: 35740"] För att man kan använda bilen separat och att man får mer för pengarna. Om husbilen går sönder får man ta in på hotell. Det jag gillar med husbilen är: Den är oftast bättre anpassad för fricamping. Lättare att parkera en natt. Massa lastutrymme. Jag har en Euramobil från 1999. 6.5 m lång med sovalkov, byggd på Fiatchassi. Vi är 4 som ska med, och kravet är att kunna stå på en vanlig P-plats så det blev en alkovbil, hög, kort och rymlig men inte o närheten lika cool som en plåtis. Kort hjulbas så det går att klämma in sig nästan var som helst om man hänger ut överhänget bak över en snödriva. Bilen är väl egentligen inte avsedd för vintern, men vi har bott i den till -25 utan problem. Jag har byggt en lös 2-delad vägg mellan bodelen och hytten av 30 mm frigolit och 4 mm plywood. Det som gör att det funkar är att alla väggar har 30 mm tjock isolering och att det är ett dubbelgolv där alla tankar och slangar huserar, plus att det blir lite golvvärme i och med att mellanrummet är uppvärmt, just kalla och blöta golv kan annars vara problem på vintern, värme går ju uppåt och blöt snö ramlar nedåt. Det är luftburen värme vilket en del tycker är nackdel, men som skibum har det sina fördelar att bo i ett torkskåp. Massor av förvaring, vi åkte på höstlovsresa med DH-cykel, hjälm, skateskidor och klassiska skidor till alla 4, utan att behöva ha något utanpå. Använder den mycket till cykel på sommaren, väldigt skönt att slippa hänga cyklar på utsidan, nedre våningssängen bak kan fällas upp så ryms 4 hojar i garaget. Den funkar som sagt bra på vintern, men man måste tömma allt vatten varje gång man kommer hem. Det bästa är när man kan packa allt på torsdag, sen bara komma hem fredag och dra direkt, dra i handbromsen och sova på nån parkering 2 mil från skidorten och bara ha en kvart att köra på morgonen. Om vi bara var två skulle jag kanske vilja ha en plåtis, framförallt på sommaren när man kan öppna bakdörren och skjutdörren och få lite bättre kontakt med världen utanför. Men vi ryms inte i en sån, framförallt inte med cyklarna. Du undrar om finesserna? Dusch funkar utmärkt, använder den mycket. Kylskåpet är trångt men räcker. Batteriet klarar ca 2 dagar på vintern när värmefläkt går konstant, men det räcker att köra nån mil då och då så laddar det upp. Gasoltub 11kg klarar 2-5 dagar beroende på temperatur. 100 liter vatten beror på hur man duschar, men 3-4 dagar med varsin snabbdusch kan man få till, betydligt mer utan dusch. Det som tar slut först är att vi fyller toa-tanken, i alla fall om man bor så att det inte går att utnyttja buskarna. Helt utan möjlighet att gå någon annanstans fyller vi en tank på 2 dagar. Vi har skaffat en extra tank. Bor man på camping och har el så kan man bo hur länge som helst. Har aldrig känt behov av 4wd, men snökedjor är väldigt bra att ha när man ska in och topptura på någon mindre välplogad väg eller liknande. Men. Det är en 24 år gammal italiensk transportbil med tyskt rostskydd som ska besiktas varje år. Jag har bytt bromsar, hjullager, stötdämpare, dieseltank, kupéfläkten, kamrem, olja osv. Inte jättemycket med tanke på att vi haft den i 6 år, men ändå, det kostar tid och delar. Dessutom ska den skattas och försäkras. Krocksäkerheten är låg och förbrukning hög. Skulle jag säsongscampa med elsladd och servicehus hade husvagn varit bättre. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Husvagn, husbil eller camper van?
Tillbaka
Topp