Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Husvagn, husbil eller camper van?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Henjo" data-source="post: 1285137" data-attributes="member: 161047"><p>Hej. </p><p>Vi har haft husbil i 4 år ny och är uppe i +200 nätter nu (det underlättar om man har lite föräldradagar att ta ut…). Två vuxna och en 6-åring. Vi åker både helgturer och flerveckors, i Norden och alperna. Fricampar helst där det är möjligt. </p><p>Vi började med en 3,5 tons helintegrerad med luftvärme och lite ”enklare” utrustning, bl.a. utan dubbelgolv. Den ganska bra i -22 två veckori Idre men då stod vi en vecka på camping. Gråvattnet frös och vintertäcke till fram- och sidorutorna behövs..</p><p></p><p>Nu kör vi en äldre men rejälare pjäs med mer volym och utrustning. Nu är det Alde med äkta golvvärme, 300lit vattentank, stor kyl m sep. frys, 48mm isolering, elverk (som inte används), 4 solpaneler och 240A Lithium. Allt byggt på bakhjulsdrivet chassie med 4,4 kbm garagevolym… Semesterlastade väger vi mer än 6,5 ton. Vikten och bakhjulsdriften går att en går jättebra på snöiga och isiga vägar. Har byggt om cykelstället i garaget till ett utdragbart skidställ som rymmer minst 9 par freeride och 3pae längd samt 2 par turskidor, inkl. Alla stavar såklart. </p><p>Ni kanske förstår varför vi hamnade i en större husbil…<img class="smilie smilie--emoji" alt="😀" src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f600.png" title="Grinning face :grinning:" data-shortname=":grinning:" loading="lazy" width="64" height="64" /></p><p></p><p>Nackdelen med den stora är att den är lite väl stor ibland, dock aldrig när man kör och att den drar mer diesel och då också är mer elak mot klimatet..</p><p>Sen tycker jag att den drar förvånansvärt lite om jag jämför med vår fullllastade familjebil med takboxen på..</p><p>Vi har fricampat 10 dygn i norska fjällen på påsk utan att vara inkopplad på ström så batteri och solpaneler underlättar mycket. - 25 i Funäsdalen i vintras gick utmärkt barfota, det gäller bara att se till att man har gasol och stålflaskor.</p><p></p><p>Funkar även bra i Europa i somras, 3 veckor i Danmark, Tyskland, Österrike o Schweiz. Fast det krävs campingar i vissa länder eftersom fricamping är förbjudet. </p><p></p><p>Äldre husbil kräver mer underhåll och som tidigare sagts så underlättar det om man kan skruva lite själv och/eller har trevliga bekanta som både kan och har fullutrustade, överdimensionerade garage att hålla till i. Tack Bernt!<img class="smilie smilie--emoji" alt="🙏🏻" src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f64f-1f3fb.png" title="Folded hands: light skin tone :pray_tone1:" data-shortname=":pray_tone1:" loading="lazy" width="64" height="64" /><img class="smilie smilie--emoji" alt="😃" src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f603.png" title="Grinning face with big eyes :smiley:" data-shortname=":smiley:" loading="lazy" width="64" height="64" /></p><p></p><p>Husbil är inga problem att åka omkring med på vintern om man tänker till före, det underlättar att kunna plocka med lite extra grejen för alla eventualiteter. Husvagn är jobbigare att köra och ställa upp samt har oftast begränsad lastkapacitet. </p><p></p><p>Alla har olika förutsättningar och preferenser men vi har hamnat i det här!</p><p></p><p>Det bästa är att allt är färdigt när man kommer fram. Parkera, dra ner jalusierna och gå och lägga sig i de bäddade sängarna. På morgonen är frukosten i kylen och kaffet på spisen. </p><p></p><p>Hoppas ni provar att resa med husvagn eller husbil, det är helt klart värt det.</p><p>Lycka till och ha en skön vinter!!</p><p> /Henrik</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Henjo, post: 1285137, member: 161047"] Hej. Vi har haft husbil i 4 år ny och är uppe i +200 nätter nu (det underlättar om man har lite föräldradagar att ta ut…). Två vuxna och en 6-åring. Vi åker både helgturer och flerveckors, i Norden och alperna. Fricampar helst där det är möjligt. Vi började med en 3,5 tons helintegrerad med luftvärme och lite ”enklare” utrustning, bl.a. utan dubbelgolv. Den ganska bra i -22 två veckori Idre men då stod vi en vecka på camping. Gråvattnet frös och vintertäcke till fram- och sidorutorna behövs.. Nu kör vi en äldre men rejälare pjäs med mer volym och utrustning. Nu är det Alde med äkta golvvärme, 300lit vattentank, stor kyl m sep. frys, 48mm isolering, elverk (som inte används), 4 solpaneler och 240A Lithium. Allt byggt på bakhjulsdrivet chassie med 4,4 kbm garagevolym… Semesterlastade väger vi mer än 6,5 ton. Vikten och bakhjulsdriften går att en går jättebra på snöiga och isiga vägar. Har byggt om cykelstället i garaget till ett utdragbart skidställ som rymmer minst 9 par freeride och 3pae längd samt 2 par turskidor, inkl. Alla stavar såklart. Ni kanske förstår varför vi hamnade i en större husbil…😀 Nackdelen med den stora är att den är lite väl stor ibland, dock aldrig när man kör och att den drar mer diesel och då också är mer elak mot klimatet.. Sen tycker jag att den drar förvånansvärt lite om jag jämför med vår fullllastade familjebil med takboxen på.. Vi har fricampat 10 dygn i norska fjällen på påsk utan att vara inkopplad på ström så batteri och solpaneler underlättar mycket. - 25 i Funäsdalen i vintras gick utmärkt barfota, det gäller bara att se till att man har gasol och stålflaskor. Funkar även bra i Europa i somras, 3 veckor i Danmark, Tyskland, Österrike o Schweiz. Fast det krävs campingar i vissa länder eftersom fricamping är förbjudet. Äldre husbil kräver mer underhåll och som tidigare sagts så underlättar det om man kan skruva lite själv och/eller har trevliga bekanta som både kan och har fullutrustade, överdimensionerade garage att hålla till i. Tack Bernt!🙏🏻😃 Husbil är inga problem att åka omkring med på vintern om man tänker till före, det underlättar att kunna plocka med lite extra grejen för alla eventualiteter. Husvagn är jobbigare att köra och ställa upp samt har oftast begränsad lastkapacitet. Alla har olika förutsättningar och preferenser men vi har hamnat i det här! Det bästa är att allt är färdigt när man kommer fram. Parkera, dra ner jalusierna och gå och lägga sig i de bäddade sängarna. På morgonen är frukosten i kylen och kaffet på spisen. Hoppas ni provar att resa med husvagn eller husbil, det är helt klart värt det. Lycka till och ha en skön vinter!! /Henrik [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Husvagn, husbil eller camper van?
Tillbaka
Topp