Huvudkamera

sterndahlen

Ny medlem
Huvudkamera
Hejsan

Jag håller på ganska mycket med att filma och fota när jag åker och så.
Jag är i år inne på min tredje skidfilm som jag ska göra och jag är väldigt intresserad av det här när man använder hjälmkamera.

Nån som vet hur det fungerar, vad det är för utrustning man behöver och om det går göra nåt hemmabygge så hör gärna av er.

Tack på förhand

/Isak

Huvudkamera
Hehe, jo

Jag ska säga dig att tanken har slagit mig. Det kanske inte är omöjligt att fixa det men måste antaglien pröva sig fram ganska ordentligt då.

Huvudkamera
jag provade i somras att dra en bult genom en skatehjälm med samma gänga som på stativ, och skruvade dit kameran på hjälmen. det funkar bara man drar åt den ordentligt så den sitter kvar. annars så finns det billiga hjälmkameror på den här länken om man ska ha en sån så föurtsätter det att man har en kamera med AV-in som man får ha med sig i en ryggsäck etc. vilket kanske är lite jobbigt.. men men, lycka till.

Huvudkamera
Hjälmkamera är kul att leka med! Det är ju ganska enkelt att laborera med udda vinklar och få till roliga klipp.

Själv använder jag en kamera från http://www.helmetcamera.com. Kameran är som många andra formad som ett ca sju centimeter långt rör med 20mm diameter. Kameran strömförsörjs från ett separat 12V batteri och ger en sk "composite video"-signal ut (via en gul RCA-kontakt). För att spela in kan man som nämndes ovan använda en vanlig DV-kamera som har analog ingång. Då ansluter man bara hjälmkameran till DV-kameran och ställer in den i VCR-läge, startar inspelningen och kör igång!

Vill man lyxa till det så kan man köpa en LANC fjärrkontroll (i alla fall till Sonykameror) som gör att du kan starta och stoppa inspelningen från en knapp på t ex ryggsäckens axelrem, ett givet tillbehör!

Hela det här paketet har en tendens att bli ett råttbo av kablar när man sätter ihop det men det är bara att knöla ner DV-kameran i ryggan tillsammans med batteriet och se till att sladden till hjälmkameran och ev sladd till fjärrkontrollen är lämpligt fästa på ryggan/hjälmen eller vart du nu vill placera kameran. Med lite silvertejp och/eller hembygda fästen går det att dra fast kameran på många kul ställen!

Lycka till!

Huvudkamera
gjorde detta med den från cambike.nu, satte fast en stav i ryggan som jag satte cambiken på

1141841526DSC00324.jpg

Huvudkamera
tack för alla tips.

Det får nog bli den kameran för 1200 kr, känns som en som är lämplig att börja med med tanke på att jag ska investera i ny dv kamera iår tror jag.

Huvudkamera
förövrigt har jag funderat lite på en sak.

Om man kopplar kameran till dv kamerna man förvarar i väskan. Är det inte en ganska stor risk att man sabbar kameran man har i väskan när man vurpar och så? Finns det nåt sätt man kan göra för att kameran ska vara mindre utsatt och så där också?

Huvudkamera
sterndahlen sa:
förövrigt har jag funderat lite på en sak.

Om man kopplar kameran till dv kamerna man förvarar i väskan. Är det inte en ganska stor risk att man sabbar kameran man har i väskan när man vurpar och så? Finns det nåt sätt man kan göra för att kameran ska vara mindre utsatt och så där också?
Till min Sonykamera så har jag en hard case. Det är en väska som är gjord av lite hårdare material vilket gör att eventuella stötar tas upp av väskan i ställer för kameran. Men, tokkraschar du med hela din vikt på ryggen så är ju risken stor att det blir mos av hela härligheten ändå. Du får helt enkelt se till att stå på benen :-)

Tillbaka
Topp