Hybrid vs touringpjäx
Verkar inte spela jättestor roll om jag knäpper upp, domningen sitter kvar.Finns väl inte så mycket bredare och rymligare pjäxor än radicals?
Har du spännena knäppta hela tiden?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Verkar inte spela jättestor roll om jag knäpper upp, domningen sitter kvar.Finns väl inte så mycket bredare och rymligare pjäxor än radicals?
Har du spännena knäppta hela tiden?
Då skulle jag tro det handlar om sulan. Jag hade ett par för stora innan mina radicals och då va problemet att vikten på foten mot sulan blev fel och efter typ 15min som domnade foten av helt. Utan att jag ens spändeVerkar inte spela jättestor roll om jag knäpper upp, domningen sitter kvar.
Jag får dra tillbaka det. Måste mätt eller mints fel. 237 för Radical Pros innersko och runt 280 för Atomic (som är intuition?) och känns betydligt mer uppbyggd.Oj! Inetskon i mina Hoji pro tour väger typ dryga 250 gram i strl 28,5. Dvs ungefär som ett par vanliga intuition som Scarpa haft i sina pjäxor dom senaste 15 åren. Tänkte det var Hoji Free du testade, eller vad den nu heter i år, Dynafits allround pjäxa med övervikt topptur.
En sån där lättviktare verkar misstänkt, kan aldrig bli varmt, formbart och slitstarkt. Vet att flera tillverkare stoppar i lite för lätta limers i sina toppturspjäxor för att få fin vikt på pappret, sen köper folk Intuition efter nåt år. Typ som när cykeltillverkare sätter Maxxis EXO däck på sina enduros.
Typ 15 mm glapp på längden inuti skalet brukar vara lagom för mig, i alla fall om det är en helt formbar innersko, det går ju alltid att trycka ihop dom, det finns diverse trådar om det, sök på Shell fit . När jag gjuter dom har jag alltid lite padding framför tårna och mellan tårna plus utsidan av foten. (Borde nog ha på fotknölarna också.)
Bra tips! Kanske måste bli separata inneskor ocksåJag provade mina radical pro med en min gamla intuition liner och fick en helt annan upplevelse av skon mot den nya dynafit linern som satt i. Så har du en redan moddad kan du prova med den för att få en bättre uppfattning om hur skalet sitter. Sen får du också en (dyr) upplevelse av hur olika liners påverkar det hela.
Eller konsultera en boot-fitter, det är som heeling för både fötterna och själen.
Sulor är bra att ha från start.Tack ! Är detta en rekommenderad kronologisk ordning, dvs köp sulorna direkt, men vänta med att baka innerskor och trycka skal tills jag gått några dagar i dem ?
Hur ska jag tänka angående modell och slutlig fit? Initialt känns det som att Radical passar ”aningen” bättre, men har en mycket tunnare innesko, atomic har väl intuition liner, och även Memory fit, så man kan värma hela skalet och låta det anpassa sig efter foten, medan Radical måste tryckas (med hydraulpress?), blir slutresultatet betydligt mycket bättre med memory fit, eller är det bara så att det blir mindre jobb och lättare för bootfitter att genomföra?
Och, är det normalt att kunna känna båda sidor av ytterskalet när man testar pjäxan utan innersko? Det måste ju finnas plats för lite material i innerskon tänker jag..
Toppen, tack för alla tips alla som hjälpt till hittills! Poppade in på Alpingaraget idag (där Radicalen inhandlades) och fick hjälp med att gjuta sulor, förklarat att min fot, pga en muskel, är bredare längre bak än de flesta fötter. Och därför kommer skalet ändå behöva tryckas ut med verktyg snarare än memory-fittas som med Atomic. Så eftersom Radical kändes marginellt bättre i passformen, och lite stadigare för utförsåkning föll valet på den. Lämnat in den nu för tryckning, han sa att i min fall var det ingen idé att försöka gå in den, ingen pjäxa skulle vara så bred så djupt ned som krävs för min fot.. värmer liner när jag hämtar ut pjäxan, och så hoppa jag att den funkar till att gå och åka med efter detSulor är bra att ha från start.
Hur tidigt eller sent du ska ta vidare åtgärder går inte att svara på utan att ha undersökt dina fötter. Din bootfitter kan säkerligen svara på detta. Om de behöver tryckas (ont om material att fräsa i) innan du åker i dem kan du gott vänta tills det är gjort med att värma innerskorna.
Uppvärmning av skal kan man göra med många pjäxor idag men något sällan jag själv förespråkar då skal tenderar att kollapsa en del under sin egna vikt och skapa mer utrymme på ställen som inte behöver det. Är skön generellt för trång gör det jobbet väldigt mycket enklare/snabbare för bootfittern i fråga.
Din fot hamnar inte på rätt plats i skalet utan innerskorna och sula så det är fullt normalt att känna skalet på båda sidor.
Lita på din bootfitter i hur du ska gå vidare. Det kommer ge absolut bäst slutresultat.
Om du suttit med pjäxorna på i 40 minuter knäppta innan det börjar strula låter det som en helt fantastiskt utgångspunkt som troligtvis kräver väldigt små modifieringar