Hyra lavinutrustning

johngustafsson

Aktiv medlem
Hyra lavinutrustning
Jag har sett en trend här på freeride där folk hyr ut sin lavinutrustning via köp & sälj-delen här på sidan. Detta väcker en viss oro hos mig, då man inte vet i vilket skick det man hyr är.

Mårten på Åre lavinceter, aka
@centralbyrakraten skrev detta för ett tag sedan

"Vi ser en ny trend där allt fler hyr ut sin privata lavinutrustning via olika delningssajter.
Det här är något som vi vill avråda både uthyrare och hyrare ifrån. Ballongsäckar och transceivers är säkerhetsutrustning som ni vill ha koll på vad den varit utsatt för så att ni vet att den kommer att fungera i ett skarpt läge.
Transceivers till exempel har antenner som bland annat är gjorda av kolstavar. Om en transceiver utsätts för slag eller stötar kan dessa kolstavar spricka varpå transceiverns räckvidd minskar drastiskt.
Ballongsäckar har också en rad kritiska funktioner som inte får vara skadade för att säcken ska fungera i händelse av lavin.
Om man själv inte har utbildning och utrustning att utföra regelbunden service och funktionskontroll på sin lavinutrustning gör man bäst i att inte hyra/låna ut sin utrustning till någon annan.
/Mårten"

Hur ser ni på att hyra lavinutrustning av privatpersoner? Skulle ni lita på det?

// John

Hyra lavinutrustning
Jag skulle aldrig låna ut min lavinsändare eller ABS -ryggsäck av exakt den anledning som nämns ovan.

Dock har jag en extra ABS som jag gladeligen lånar ut till vänner och bekanta. Sändare, sond och spade får de allt köpa själva.

Tillbaka
Topp