Hyra nybörjare eller medelskidor till barn?

ponts_

Medlem
Vi ska hyra skidor till vår 13-åring när vi är i Kläppen en vecka. Han är stor/lång och väger 80kg. Jag undrar vad som är lämpligaste valet av hyrskidor att välja, nybörjare eller medel?

Jag tänkte välja Nybörjare istället för medel eftersom han bara åkt en weekend per år i fyra år. Han brukar vara väldigt försiktig i början och har svårt med svängarna i början även om det blir bättre efter ett par dagar. Vi kör rätt långsamt i familjen tillsammans.

Men så skriver dem "För dig som är helt ny i backen". Och någon här på forumet skrev att nybörjarskidorna är skit. Men är det verkligen så dåligt i hans fall? Det känns som ingen rekommenderar nybörjarskidorna. Men är det inte risk att det blir svårare komma igång med medel-skidor?
Jag har svårt se att han ska börja analysera och säga att skidorna är lite fladdriga i höga farter... Eller är en medelskida alltid bättre oavsett hur bra man är? Vi åker gröna och blåa backar. Har provat några röda med men även om vi skulle åka där så är farten fortfarande låg.

Även om han bara har åkt åtta dagar så är han inte nybörjare längre och i slutet av er vecka så kommer han att dubblat antalet åkdagar och säkert utvecklats en hel del i sin åkning. Då kommer nybörjarskidor att begränsa honom. Så om jag vore du så skulle jag välja medel och även boka in en eller ett par lektioner för hela familjen. Men viktigast är att ha kul. Man kan ha massor av kul i blå backar.

Instämmer med PD plus att sonens vikt nog kommer att räcka för att behöva litet mer styvhet än de mjukaste nybörjarskidorna ger. Har svårt att se att en "medelskida" skulle begränsa någon, möjligen en lättviktig äkta nybörjare.

Tror liksom du att han inte kommer att klaga på "fladder i hög fart", däremot kan det hända, om skidan är för mjuk, att den bara ger med sig när/om han trycker till litet, och därmed inte förmedlar hans kraft och svängvilja ner via skidan till backen. Resultatet blir just fladdrighet, dåligt grepp och onödig sladd.

Tänk dig en sann försiktig nybörjare från typ London som aldrig varit i en backe förut, som knappt håller styrfart och kanske väger 42 kg - sådana finns det många (särskilt i alperna) och de behöver riktigt mjuka skidor.

Sen finns det olika "medelskidor" också, så kanske en snäll och sväng-glad skida i den gruppen, om det går att välja.

Och det går väl att byta mitt i veckan och prova sig fram?

Senast ändrad:
Ok tack för input, jag har bokat Medel nu istället.
Ingen aning om man får byta skidor, men är man missnöjd borde det ju gå. Kanske inte utnyttja för att fritt mixa hela veckan, men om man hävdar att de inte passar.

Ok tack för input, jag har bokat Medel nu istället.
Ingen aning om man får byta skidor, men är man missnöjd borde det ju gå. Kanske inte utnyttja för att fritt mixa hela veckan, men om man hävdar att de inte passar.

De kommer säkert att vara tillmötesgående och serviceinriktade. Det är alltid kul med kunder som är intresserade och de har nog inte lika mycket att göra under vardagarna ändå. Kanske kan ni t. o. m. ta chansen att be att få prova litet olika skidtyper under veckan, ev. mot en mindre tilläggsavgift. Fråga kan man alltid göra.

Tillbaka
Topp