Hyra randonnéeutrustning?

Jespr

Medlem
Efter att ha ringt runt till diverse skid- friluftsbutiker i Stockholm, bl. a Alpingaraget och Naturkompaniet, har jag kommit fram till att det inte är lätt att hitta uthyrning av randonnéeutrustning (så som skidor och pjäxor). Alpingaraget hade trekkers till försäljning men inte mycket mer än så.

Min fråga är då om det finns någonstans i detta avlånga land som man faktiskt kan hyra utrustning för toppturer? Exempelvis vissa fjällstationer och skidorter - typ Abisko, Riksgränsen, Åre - som kanske har sådan uthyrning?

Finns det någonstans i Sverige som man å andra sidan kan köpa randonnéeutrustning? Det känns som att intresset för toppturer är relativt svalt i detta redan så kalla land, varför man måste leta rätt ordentligt.

Skistore i gbg säljer ju både dukes och baron från marker och fritschi freeride plus m.m. Fritschi freeride kunde man köpa på stadium förra året. annars är det ju begagnatmarknaden som gäller! Annars kan det vara värt att kolla in marknaden i vårt grannland norge, där toppturskulturen är en helt annan än i sverige! lycka till i sökandet...

Ska du till Storulvån så har dom utrustning att hyra ut. Kan vara bra att hyra på plats för då kan du kan byta under tiden om behöver ändra storlek etc. Ring "Sporten" på Storulvånsfjällstation innan och boka om du ska dit.

Alpingaraget har både skor och bindningar att kombinera med deras skidor om du ska handla.

/Göran R

Senast ändrad:
www.topptursbutiken.se
ring Patrik Nordin
tel +46 70 319 87 86

har alpin turutrustning för försäljning och uthyrning.

jeez sa:
jag såg just att åre äventyrsbutik (http://www.areaventyr.se/) hade randonee utrustning till uthyrning. vet dock inte vad för prylar de har...
Hyrde av dom förra året, ett par Black Diamond med Freeride Plus bindningar och hudar, har för mig det gick på 340 kr för 2 dagar, iofs var det i april efter säsongen så det var nog lägre än under högsäsong. Väldigt smidiga att ha och göra med. Ring och hör med dom om du ska tura i närområdet. Dom säljer även ut sina beggade turpaket på hösten.

Http://www.areaventyr.se har helt nya K2 och Black Diamond randoneeskidor med både Dynafit, G3 Onyx, Diamir, Duke och Baron bindningar för uthyrning. Sen har dom nog det största utbudet av randodeeutrustning i Sverige för försäljning. Rekomenderar dom starkt!

JH

"Sen har dom nog det största utbudet av randodeeutrustning i Sverige för försäljning."

Ingen skugga över äventyrsbutiken, den är toppen men mest i Sverige? Naturkompaniet i Östersund har 17 modeller pjäxor i lager. På äventyrs butikens utmärkta hemsida har han sju modeller randopjuck, varav tre är Dalbello som jag är ganska säker att han inte har fått hem ännu.

Men ingen kritik till Micke på äventyrsbutiken, rekomenderar han, bara lite ordhuggning för felaktigt påstående.

Kan man dra en bump på den här tråden?

Finns det någon som ni vet hyr ut topptursprylar. Kanske inte just pjäxan men mycket i övrigt. Typ; transciver, spade och sond. Men också lämpliga lagg, bindningar och stighudar. Och de ovan nämnda fungerar de fortfarande? Prisnivån för att hyra det en dag?

Åre skidsport har ett brett sortiment, Sportbutiken i Björnen likaså. Storulvån har på sin hemsida I Hemavan finns också Så nog finns det.

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
@Anzom
Enklast är att du hyr där du ska åka! Var är du eller vart ska du?

/MM
Glömde bort en viktig aspekt och det är att ha tillräckligt med utrustning till större grupper. Iaf 10-20 personer. Både Norge och Sverige är av intresse. Ligger enbart i planeringsstadiet så var är flexibelt :)

Tillbaka
Topp