Hyra skidor I Charmonix

festis_jr

Ny medlem
Hyra skidor I Charmonix
Hejsan!

Ska ner till Charmonix med Langley Travel nu vecka9 och vill inte släpa med mig mina gamla skidor så tänkte hyra. Eftersom många svenskar åker till Chamonix så borde det finnas många här som vet vart man ska hyra skidor för att få så bra som möjligt. Skulle vilja att det finns möjlighet att byta skidor för olika underlag om det snöar osv. Har olika skiduthyrare olika märken eller hur funkar det?

Tacksam för svar

Hyra skidor I Charmonix
Du nämner inte vad som menas med så bra som möjligt.
Ja du kan hyra olika skidor för olika dagars snö och butikerna har olika märken. Det finns hur många skiduthyrare som helst snacka med Langley på plats de har säkert en deal med nån där nere så du får bättre pris om inte annat vet de(förhoppningsvis) var du ska gå om du har väldigt specifika krav. Eftersom du är i Chamonix så bli inte överraskad om du hamnar på ett par Dynastar lr Rossignol. Hyr du hemma får du pröjsa för skidfrakten om du flyger, släpa skidorna fram och tillbaks och kan inte byta skidor om du vill.

Hyra skidor I Charmonix
Att hyra hemma verkar ju hur dumt som helst. Bättre pris på plats (eller vad får du pröjsa egentligen emilsund?) och så slipper du pröjsa skidfrakt på flyget samt mecket att släpa skiten. Har själv bara haft med mig eget till Cham men åkt med folk som hyrt och det brukar funka hur smidigt som helst. Gynna inte de dryga typerna på Alpingaraget... hyr på Alpint vid S:t Eriksplan om du nödvändigtvis ska hyra i Sthlm.

Hyra skidor I Charmonix
7 dagar hemma med pjäxor 650 babilobas! Är det billigare i Cham??? Ska hyra till tjejen kommer ner vecka 9 oxå?? Vad kostar det i Cham??

Hyra skidor I Charmonix
Kostar typ samma i Cham om du nöjer dig med standardprylar. Men gissar att du knappast får bättre prylar än så här hemma för den pengen? Om du åker charter kommer resebyrån snuva dig på några hundra i flygfrakt också. Och så kan du ju inte byta på plats om du är missnöjd eller de pajar. Halva poängen med att hyra trodde jag var att man skulle slippa släpa på skiten...

Hyra skidor I Charmonix
Att hyra skidor i Chamonix borde rimligtvis kosta ungefär detsamma som i Argentiere och där är priset ca 20 Euro om dagen. Mängdrabbatter förekommer om du hyr många dagar.

Rossignol och Dynastar är inte ovanliga i uthyrarnas skidställ men de flesta märken finns representerade, gå runt och kika lite så ska du nog kunna hitta vad du letar efter.

Det finns gott om sportbutiker som hyr ut skidor, prata med representatnerna för Langley, ev samarbetar de med någon butik och då kan det finnas rabbater att utnyttja.

Det borde inte vara några större problem att komma in och byata om du inte är nöjd med skidorna eller om du vill byta från en pistskida till en mer off-pistbetonad skida.

En bra allroundskida som fungerar finfint i både pist och offpist är Atomics nya Metron-modeller.
Hyr någon av dem och du slipper byta skidor när du vill byta underlag.

Hoppas att du får en bra resa, snöläget vecka 7 var mycket bra!

Hyra skidor I Charmonix
Tackar så mycket! Många bra tips!

En fråga till, det finns juh 4 olika nivåer att hyra skidor i. Där Ski Platinium är det dyraste alternativet. Är det någon större skillnad på de två dyraste nivåerna? Jag är ute efter att hyra/testa Atomic SX11, Headmonster75, samt ett par riktiga offpist skidor. Har planerat att säsonga i alperna nästa vinter och tänkte därför börja testa mig fram till vilka skidor man fastnar för, så man kan köpa dessa till nästa år. Därför vill jag testa många olika skidor för både pisten och offpisten. Hur som helst, tack för tipsen, det mesta brukar lösa sig när man kommer ner :)

Tillbaka
Topp