Hyrskidsbindningar eller vanliga pga framtida pjäxbyte?

patrikt

Medlem
Ingen respons på min fråga på utsidan så jag hoppas alla skidexperter hänger här istället:
Har blivit ägare till ett par skidor som dessa
http://k2skis.com/skis/adventure/sideshow-1213
dock med annat tryck:
http://wot.motortrend.com/ultimate-s...is-152431.html
och det är dax att skaffa bindningar.
Det är alltså 181 cm långa, och har skärning 132/90/115 och svängradie på 20m.
Jag åker helst svart eller utanför i lössnön, väger 90 kg och 186 cm.

Till saken hör att de pjäxor jag åker med nu nog bara har 1 eller 2 år kvar till pension och går det att justera vanliga alpinbindingar några mm i storlek om mina komande nya pjäxor skulle skilja sig något i längd från de jag har idag? Vill helst slippa borra om bindningarna då.

Har läst den klistrade tråden om längdjustering av bindningar här men det handlade ju mest DIN och fjäderinställningarna.

Eller ska jag köpa ett par "hyrskidsbindningar" för att vara säker? Jag menar alltså bindningar som går busnekelt at justera i längsled, både fram och bakbindning klickas fast med ett vred.
Har åkt en hel del på UCPAs hyrlåneskidor med "hyrskidsbindingar" i Chamonix-dalen (UCPA offpistgrupp ) och tycker det har funkat bra.

Tips på märken/modeller på lämpliga bindningar önskas, just med tanke på de framtida nya pjäxorna.

/Patrik, velig

Det är inga problem med att justera vanliga bindningar upp och ned ngn storlek.

Beroende på vad du har din DIN-inställning på så finns det olika alternativ. Åker själv på STH-serien från Salomon. Finns i 12,14 och 16 DIN. Förmodligen 14 eller 16 för dig. Det finns exempel på andra bra bindningar, men jag tycker dessa funkar mkt bra.

Så länge du inte köper FKS bindningar så är det inga problem (även dem går att justera några millimeter).

OK, det verkar ju som att det är OK att köpa en "fast bindning" trots förestående pjäxbyte. Fötterna är ju lika stora som förr och 10-20 mm låter som rimligt ytterintervall för pjäxor i samma innerstorlek.

Någon som kan länka till någon bra testöversikt över bra bindningar som går att köpa nuförtiden?

Vad ska man tänka på när det gäller bindningar nuförtiden när man väljer . rätt DINomfång?

Alla är väl säkra nog att lösa ut då det behövs och åker man exponerat där det är obra att ramla så får man ju skruva åt lite extra?

Mer att tänka på vid val?

/Patrik

du kan ju köpa ett par marker bindningar ur scitzo-serien, så kan du flytta dem 60mm totalt, tå- och häldel individuellt. på det sättet har du inga problem vid horisonten förutsatt att du inte åker sjukt hårt och har sönder dem (de är inte riktigt lika hållbara som t.ex vanliga jesters.

jag röstar på marker jester scitzo! :)

fredric84 sa:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=91144

Läs tråden
JAg skulle säga att Guardian är super bra. Har kört på den hela vintern och har inte haft några problem. Gått en del turer och så länge man gör rent när man fäster den så skall det inte vara några problem. Kolla med Glissuer som förmodligen en av de som har kört den mer än de som har startat den tråden. Och hårdare oxå...

assr sa:
du kan ju köpa ett par marker bindningar ur scitzo-serien, så kan du flytta dem 60mm totalt, tå- och häldel individuellt.
Stämmer detta? Inte vanlig storleksjustering och 60 mm "monteringspunktsförflyttning"?

Köp en vanlig bindning (tex STH 16) och kör på den. Sen om du ska köpa nya pjäxor och det inte fungerar så monterar du om. Jag fattade som att du helst inte ville borra om, men jag menar att du inte förlorar något alls på att borra om och att hyrbindningar är skit (bortsett från Jester demo som är bra).

Jester Schizo är väl en bra idé. Frågan är ju dock ifall du tänkt tura (eftersom du länkade till Guardian)? I så fall ska du ju köpa ett par turbindningar och kan strunta i de flesta råden i den här tråden. Om du inte tänker tura finns det en del STH-bindningar på köp och sälj här. (Jag har ett par bl.a. och det är väl säkrast att säga det så jag itne blir anklagad för att promota egna prylar i en tråd) De brukar vara klart billigare begagnade...

Inledningsvis hade jag inte tänkt mej turbindningar men då dessa dök upp på rea och lät enlig reklamen som helt OK även i pist så tänkte jag varför inte. Det blev ju lite som "turbindning på köpet"

Länken till skidbutiken visade ju att addnatures rea inte var så billig ändå, tack för det tipset.

När vi ändå är inne på turspåret - vad tror ni istället om Maker Duke 16?
Finns också i olika bredd.
Här var ju ett bra erbjudande:
http://www.skidbutiken.com/se/produktgrupper/bindningar/marker-duke-16-11-12.html

Jag har ett par gamla turskidor med Diamir Fritschi men vill minnas att de inte riktigt kändes bra nog om man kör hårt i pisten - de kändes lite plastiga men å andra sidan sitter de på ett par lätta rando-skidor så kanske det är helheten som inte är så lämplig för piståkning.

När de pratar om stopperbredd 90mm är det då avpassat till 90mm skidor eller ska man upp på 110 mm om man har 90mm skidor?

/Patrik, villrådig

För att krångla till lite extra. Ska du åka mer i år? I höstas köpte en kompis Dukes för 1600 på SportConrad och jag köpte begagnade för samma peng ungefär. Så håller du lite koll under ett tag lär du säkert kunna hitta ännu bättre deals. Just när det gäller bindningar skulle aldrig jag köpa nya till ordinariepris, antingen jätterea eller begagnade. Begagnade skidor är ju en liten chansning medan bindningar spelar ju mindre roll så länge de inte är jättemisshandlade förstås.

Just den typen av turbindningar som Fritschi har jag lite traumatiska minnen av efter att ha sett en kille fara över ett isstup efter att hans ena bindning tjuvlöst (det var just en sån rejält plastig sak). När jag kör med Dukes idag så märker jag ingen som helst skillnad mot mina gamla Jester eller STH vad gäller robusthet.

patrikt sa:
Inledningsvis hade jag inte tänkt mej turbindningar men då dessa dök upp på rea och lät enlig reklamen som helt OK även i pist så tänkte jag varför inte. Det blev ju lite som "turbindning på köpet"

Länken till skidbutiken visade ju att addnatures rea inte var så billig ändå, tack för det tipset.

När vi ändå är inne på turspåret - vad tror ni istället om Maker Duke 16?
Finns också i olika bredd.
Här var ju ett bra erbjudande:
http://www.skidbutiken.com/se/produktgrupper/bindningar/marker-duke-16-11-12.html

Jag har ett par gamla turskidor med Diamir Fritschi men vill minnas att de inte riktigt kändes bra nog om man kör hårt i pisten - de kändes lite plastiga men å andra sidan sitter de på ett par lätta rando-skidor så kanske det är helheten som inte är så lämplig för piståkning.

När de pratar om stopperbredd 90mm är det då avpassat till 90mm skidor eller ska man upp på 110 mm om man har 90mm skidor?

/Patrik, villrådig
90mm bred skida så kan du ha 90mm stoppers. Du kan säkert ha upp mot 110mm breda skidor med 90mm stoppers, men då behöver man böja lite.

Jaha, just nu står en Marker Duke 16 överst på listan - ungefär samma pris på addnature som på skidbutiken.com men addnature verkar bara ha 110mm bredd och då mina skidor ju är 90mm så blir det väl från skidbutiken.

Då hoppas jag att jag får ett bra bindingar som går bra i pist men på köpet får jag en turbindning som är helt ok för att hajka någon timme med.

Någon däremot?

Skidbutiken - finsk butik med endast två omdömen på prisjakt - ett bra och ett dåligt.
Erfarenheter?

/Patrik, nära köp nu

patrikt sa:
Jaha, just nu står en Marker Duke 16 överst på listan - ungefär samma pris på addnature som på skidbutiken.com men addnature verkar bara ha 110mm bredd och då mina skidor ju är 90mm så blir det väl från skidbutiken.

Då hoppas jag att jag får ett bra bindingar som går bra i pist men på köpet får jag en turbindning som är helt ok för att hajka någon timme med.

Någon däremot?

Skidbutiken - finsk butik med endast två omdömen på prisjakt - ett bra och ett dåligt.
Erfarenheter?

/Patrik, nära köp nu
Duken har ingen rampvinkel alls samt att du står 34mm från skidan vilket ger en, enligt mig (och säkert många andra), en känsla av frånvaro av skidkänsla. I puder spelar inte detta någon roll, men på hårt och varierande underlag så är det bättre med en "vanlig" bindning eller en Guardian/Tracker.

Allt handlar om kompromisser, vilka egenskaper man säljer bort och vilka man får.
Att man står någon centimeter högre är förvisso sant, men å andra sidan lär man ju knappast montera den typen av bindning på en racingskida och åka porttävling med.

Jaha, då har Marker Duke L från skidbutiken anlänt. Blev lite nervös när det stod 110 överkryssat och 90 ditskrivet med penna på kartongen men det verkar vara 90bredd på stoppern och ser ut att funka bra på skidorna.

Men går det efter montering att justera fram- eller bakbindningen några mm om man vill växla pjäxor med olika sullängd. Har inte sett någon skruv eller liknande som verkar medge det. Står inte heller något i papperna som följde med. Någon som kan förklara eller har en bra bild?

Nya pjäxor blir det nog först till hösten/vintern och då även montering av bindningarna.

/Patrik, som blivit kreditkollad av skidbutiken - de skickar inte mot faktura hur som helst men annars snabb och smidig leverans - UPS hem till dörren

patrikt sa:
Jaha, då har Marker Duke L från skidbutiken anlänt. Blev lite nervös när det stod 110 överkryssat och 90 ditskrivet med penna på kartongen men det verkar vara 90bredd på stoppern och ser ut att funka bra på skidorna.

Men går det efter montering att justera fram- eller bakbindningen några mm om man vill växla pjäxor med olika sullängd. Har inte sett någon skruv eller liknande som verkar medge det. Står inte heller något i papperna som följde med. Någon som kan förklara eller har en bra bild?

Nya pjäxor blir det nog först till hösten/vintern och då även montering av bindningarna.

/Patrik, som blivit kreditkollad av skidbutiken - de skickar inte mot faktura hur som helst men annars snabb och smidig leverans - UPS hem till dörren
Om jag inte missförstått nåt så går det alldeles utmärkt. Det sitter dn skruv baktill på häldelen där det går att justera ganska rejält mycket. Känns som att skruven sitter på samma ställe som på alla bindningar

Duke finns i två storlekar
S 265-325
L 305-370

Du har alltså en justermån på 60 mm på S och 65mm på L men tådelen är fast och häldelen justerbar. Dock kommer bindningen att monteras på rätt ställe på skidan för den sullängd du anger. Kortare pjäxa innebär att du kommer ha centrum på pjäxan längre fram på skidan med halva skillnaden i sullängd. Längre pjäxa innebär att du kommer hamna längre bak på skidan. Om du inte kan acceptera en ändrad monteringspunkt med i värsta fall upp mot 30-32.5mm behöver du montera om bindningen. Vill man ha en bindning och ska ändra pjäxlängd är Marker Schitzo bindningarna ett bättre alternativ. Eller Marker Demo. Ändrar du sullängd med duke och inte kan acceptera en liten fram eller bakmontering får du montera om på samma sätt som med en normal bindning.

Guardian 27mm höjd vid tån och 32 på hälen. På Duke är höjden vid hälen 37mm. Har man tjockare sula justerar man höjden på friktionsplattan dvs man har ingen rampvinkel. Vad som är bäst av en något lägre höjd men en kraftigare rampvinkel och en högre höjd med ingen rampvinkel låter jag vara osagt. Har inte åkt på bägge för att jämföra, dock tycker jag skidkänslan är bra i pisten med mina Duke men jag har inte åkt samma skida med Guardian eller en vanlig alpinbindning så det är svårt att säga.

Problemet är nog mindre än du tror. Vet du vilka pjäxor som du funderar på att köpa kan du kolla sullängd här..
Jämför med de du redan har. Som redan påpekats så är det endast monteringspunkten relativt mitten på skidan som eventuellt påverkas några mm av ett pjäxbyte. Någon enstaka pjäxfabrikant har ca 1 cm kortare sula relativt de andra vid samma pjäxsstorlek och då är det i regel turpjäxor. Bindningarna du köpt går att justera väldigt mycket så det är inget problem.

Kollade att mina gamla SX91 som ska pensioneras och mina rando-pjux har nästan exakt lika sullängd så jag tror mina kommande nya pjux kommer att vara väldigt lika sullängd de också - får se till vintern vad det blir för pjäxor.
Några med bra gå-läge i alla fall.
Startade ju en annan tråd om det och tipsen var ju bara testa först så det får bli så.

Tack alla för hjälpen!

/Patrik, som längtar till vintern

Tillbaka
Topp