hyrt VW Caravelle - plats för skidor?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 152328
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 152328

Guest
Hej!
Vi har reserverat en 9-sitsig VW Caravelle inför en resa till alperna. Vi är 8 pers. Vi bokade takräcke för en extrakostnad av 800 kronor. Bokningsagenten hävdade dock att det så gott om plats inne i bilen att det går att stuva skidorna i bagageutrymmet eller in under bakre stolsraden. Å ena sidan är det ju skönt att slippa klättra upp till en eventuell takbox men å andra sidan låter det lite riskabelt att ha löst skrot som kan flyga omkring vid en eventuell krock. Är det någon som har erfarenhet av dessa bilar? Vi ska vara borta en vecka och har normalt mycket packning.
Råd uppskattas!

Den enda erfarenheten jag har av sagda bil, är någon enstaka resa som student då det skulle handlas öl i det förlovade landet i söder, but back on topic;

Personligen tycker jag det är gött att ha så lite saker som det går i bilen, speciellt om man skall resa lite längre, så jag hade förespråkat takbox av den anledningen. Samtidigt skall man såklart vara medveten om att bränsleförbrukningen ökar något, samt att vid lite högre hastighet, så kommer vinddraget (eller kanske snarare turbulensen av det samma) skapa en del ljud.

Jag har kört en hel del transfer från Geneve och har alltid lyckats få in 8 personers packning + skidor (vw caravelle och liknande bilar). Kan vara lite böckigt ibland att lyckas få in allt men det funkar. Dock rekomenderar jag ej att ni alla kör med varsin skidbag i form av exempelvis The Douchebag utan 8 skidor löst under bakre sätet sen väskorna över. Kan bli lite drygt för de som sitter på den bakre raden att de inte kommer ha ett plant golv utan ha skidor nere vid fötterna... Men självklart i slutändan om ni tycker att det är värt +800kr för en takbox så kör på det. Säkerhetsmässigt så tror jag skidorna vid fötterna hade varit det minsta problemet vid en stor krock då ni hade haft 8 +-20 kilos väskor som kommer flygande...

Tack för bra svar!
Det får bli takbox.

Är skidgymsasietränare, kör många tusen mil med Caravelle och skidåkare.

På en nio-sätes är det plant lastutrymme, till skillnad mot en Multivan. Det funkar bra att lägga in skidorna under bakre sätet. 8 par racelagg är inga problem. självklart utan skidfodral. Men har ni breda skidor är det inte säkert de får plats på bredden. Är de längre än 165 är går de inte in tvärs över, då måste de vara diagonalt (tar mycket plats). Med 8 åkare är det bra att ha den långa Caravellen för att få plats med väskor. Packa lätt, det blir snabbt för tungt jmf med maxvikt. Kan bli dyra böter, de står ofta vid färjan till Danmark/ Tyskland. Kolla med biluthyraren vad det är för lastvikt på bilen ni hyr? Vi kör med släp (och körkort för det) på en av bussarna för att kunna vara laglig.

Ha en trevlig resa, om nu Alperna är öppet i vinter?

Är skidgymsasietränare, kör många tusen mil med Caravelle och skidåkare.

På en nio-sätes är det plant lastutrymme, till skillnad mot en Multivan. Det funkar bra att lägga in skidorna under bakre sätet. 8 par racelagg är inga problem. självklart utan skidfodral. Men har ni breda skidor är det inte säkert de får plats på bredden. Är de längre än 165 är går de inte in tvärs över, då måste de vara diagonalt (tar mycket plats). Med 8 åkare är det bra att ha den långa Caravellen för att få plats med väskor. Packa lätt, det blir snabbt för tungt jmf med maxvikt. Kan bli dyra böter, de står ofta vid färjan till Danmark/ Tyskland. Kolla med biluthyraren vad det är för lastvikt på bilen ni hyr? Vi kör med släp (och körkort för det) på en av bussarna för att kunna vara laglig.

Ha en trevlig resa, om nu Alperna är öppet i vinter?

Tack, jag tror du svarade på alla frågorna i ett svep. Komplicerat läge med Covid-19 men vi har rätt att boka av bilen 24 h innan och boendet 30 dagar innan. Vi hoppas på det bästa. Ska definitivt kolla upp det där med maxvikt. Jag var väldigt noga med att specificera våra behov när jag bad om offert. Synd att det ska vara så svårt att hyra bil i Sverige som ska köras utomlands.

Tänker att det som oftast blir jobbigt under en lång buss/biltur är benen. Att kunna använda benutrymmet maximalt, både bredd och höjd kommer göra stor skillnad för de som sitter där bak. Finns också risk för onödigt slitage med så mycket bagage packat på skidorna under en så lång resa. Men är ju lugnt om ni packar lugnt och perfektionistiskt.

Har kört taxi med caraveller på skidort. Instämmer med övriga inlägg. Skulle säga att 8 vuxna med full packning är något man helst kör en kortare sträcka. Så tackbox är värt ganska mycket.

En tanke bara, är inte Caravellen relativt liten för att vara 9-sitsig? Är ni 8 fullvuxna med full skidpackning lär det bli trångt att åka hela vägen till alperna. Jag har kört/åkt en del av olika 9-sitsare nere i alperna. Sist var vi 1 familj 2+1, 1 familj 2+2 och en singel. Det gick precis att stänga bakluckan och en hel del ryggsäckar fick åka inne i bilen under barnens fötter. Några timmars transfer funkar ju men långresa känns sådär.

Jag har även åkt en del i motsvarande fordon med UCPA där man åker dagsutflykter. Då trycker man ju in 9 vuxna i dem. 9 par skidor är inte heller några problem att få in i bilen men det är ju inte så mycket annan packning med i de fallen.

En tanke bara, är inte Caravellen relativt liten för att vara 9-sitsig? Är ni 8 fullvuxna med full skidpackning lär det bli trångt att åka hela vägen till alperna. Jag har kört/åkt en del av olika 9-sitsare nere i alperna. Sist var vi 1 familj 2+1, 1 familj 2+2 och en singel. Det gick precis att stänga bakluckan och en hel del ryggsäckar fick åka inne i bilen under barnens fötter. Några timmars transfer funkar ju men långresa känns sådär.

Jag har även åkt en del i motsvarande fordon med UCPA där man åker dagsutflykter. Då trycker man ju in 9 vuxna i dem. 9 par skidor är inte heller några problem att få in i bilen men det är ju inte så mycket annan packning med i de fallen.
Jag vet ärligt talat inte om den är liten eller ej. Agenten säger ju att det är gott om plats. Har nu fått nys om en Renault Trafic 9 för ett något lägre pris. Har inte läst det finstilta men den verkar likvärdig för blotta ögat. Vi är 4 vuxna plus 4 tonåringar. Alla är relativt långa.

Jag vet ärligt talat inte om den är liten eller ej. Agenten säger ju att det är gott om plats. Har nu fått nys om en Renault Trafic 9 för ett något lägre pris. Har inte läst det finstilta men den verkar likvärdig för blotta ögat. Vi är 4 vuxna plus 4 tonåringar. Alla är relativt långa.
Jag skulle säga att en Traffic är bredare iaf men är inte säker. Caravellen är nog bekvämare dock.

Har kört två omgångar till Engelberg med två familjer, 4 vuxna och 4 tonåringar
Ena gången med en Traffic och andra gången med en Caravelle (och en gång med min Multivan fast då bara med 4 pers)
Båda har plana golv och med plats finns för skidorna i botten och sen packning ovanpå, skidorna sticker man under bakre sätet. På min Multivan är det betydligt mindre plats på golvet och inte alls lika enkelt att stick in saker under sätet.

Båda är ok att köra, båda sitter man skitdåligt i passagerarsätet fram och båda är likvärdiga i baksätet. Trafficen är lite bredare men lite lägre (om det nu skulle spela någon roll)
Trafficen hade en förvånande bra motor men har klart sämre isolering så där vinner VW'n
Se till så det sitter fina däck på och hoppa över takräcket.

Vi har ju tyckt att det är värt att sträckköra ner och våra kids (som iof är vana bilåkare och numera kuskar runt med gymnasiet) tycker att det är grymt.

Bilden från året med Trafficen

Bilagor

• 2018-03-02 16.13.41.jpg
    2018-03-02 16.13.41.jpg
    480.8 KB · Besök: 445
Har kört två omgångar till Engelberg med två familjer, 4 vuxna och 4 tonåringar
Ena gången med en Traffic och andra gången med en Caravelle (och en gång med min Multivan fast då bara med 4 pers)
Båda har plana golv och med plats finns för skidorna i botten och sen packning ovanpå, skidorna sticker man under bakre sätet. På min Multivan är det betydligt mindre plats på golvet och inte alls lika enkelt att stick in saker under sätet.

Båda är ok att köra, båda sitter man skitdåligt i passagerarsätet fram och båda är likvärdiga i baksätet. Trafficen är lite bredare men lite lägre (om det nu skulle spela någon roll)
Trafficen hade en förvånande bra motor men har klart sämre isolering så där vinner VW'n
Se till så det sitter fina däck på och hoppa över takräcket.

Vi har ju tyckt att det är värt att sträckköra ner och våra kids (som iof är vana bilåkare och numera kuskar runt med gymnasiet) tycker att det är grymt.

Bilden från året med Trafficen
Grymt! Tack för väldigt bra svar :-)

Tack för bra svar!
Det får bli takbox.
Att ha lösa saker omkringliggandes i baksätet eller i bagegeluckan är riskfyllt och det kan vara skillnaden mellan liv och död om det skulle ske en krock. Har ni väldigt mycket att med så skulle jag rekommendera er en bra takbox, där ni slipper tänka på om ni får plats med det ni vill. Blir dessutom mer säkert i trafiken då det annars kan skymma sikten med mycket bagage i baksätet. Men det gäller att tänka hur ni själva vill ha det förstås :)

Att ha lösa saker omkringliggandes i baksätet eller i bagegeluckan är riskfyllt och det kan vara skillnaden mellan liv och död om det skulle ske en krock. Har ni väldigt mycket att med så skulle jag rekommendera er en bra takbox, där ni slipper tänka på om ni får plats med det ni vill. Blir dessutom mer säkert i trafiken då det annars kan skymma sikten med mycket bagage i baksätet. Men det gäller att tänka hur ni själva vill ha det förstås :)
Och då bara för förtydligande, båda gångerna vi har kört så har vi packat så att det går att dra över ett skydd så det är inte hela vägen upp till taket. Man måste ju ha klar sikt bakåt, hur skulle det annars se ut :)

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp