HyVent, Hur bra?

Fatboy

Aktiv medlem
HyVent, Hur bra?
Har hört mig för lite om HyVent och vissa säger att HyVent andas sämre än gore-tex och vissa säger att det andas bättre, någon som vet hur det ligger till?

HyVent, Hur bra?
Tja!

jag har hört att HyVent är detsamma som Gore Tex var för tre år sen?! Att de har vidareutvecklat Gore Tex.

Inte lika bra som Gore men betydligt mycket billigare!

Tänkte skaffa en North Face Guide Jacket och den ska väl vara i HyVent tror jag. Jackan kostar inte mer än 2000:- typ, så det är ju rätt ok.

mvh Henke

HyVent, Hur bra?
Har The north face jackan. köpte den för 2 100:-

Körde heldag i regn igår och var inte blöt. Ytan käns blank och påminner inte det minsta om goretex. Kan nog tänka mig att den andas något sämre...

Vad gäller pris/prestanda är den grym!

HyVent, Hur bra?
Gore-tex är det absolut bästa som finns vad gäller andning, slitstyrka och vatten/vind-täthet. HyVent är nog lika bra vad gäller vattentätheten men slitsyrkan och andningen kan nog vara sämre.

HyVent, Hur bra?
Har inga invändningar emot HyVent.
Glider själv i en sån jacka o den e guld värd! (North Face)
Funkar precis lika bra som min GoreTex jacka.
+ Att den e billigare.

HyVent, Hur bra?
Min bror var nyss i Romme över dagen med sina nya Hyvent braxor. Det spöregnade fram till lunch och var ett par plusgrader. Det var ungefär som att sitta i en vattenpöl hela dagen. Men Hyvent braxorna höll sig torra!

HyVent, Hur bra?
Har ett par PEAK-brallor i Hype och på affären sa dom att det var lika som HyVent och mina funkar väldigt fint.

//david

HyVent, Hur bra?
jag har för mig att gore är dubbelt så tätt som hyvent...så det bör ju andas bättre och släppa igenom mer vind och vatten..

HyVent, Hur bra?
Är det verkligen gore-tex som fortfarande är bäst? har på det seanste ofta hört att eVent/cutan faktiskt spöar GT på alla punkter... Någon som gjort en direkt jämförelse?

HyVent, Hur bra?
tjena allihopa..
ja har ett par North face freeride bibs, svinigt bra för priset, kvalitén e snuskigt bra och den håller dessutom tätt utomordentligt bra. va i schweitz o åkte över jul o nyår, en dag var det kraftig snöstorm hela dagen, lite regnblandat. som tur var höll hyvent brallan torrt hela dan.
gore tex då..jo, de e så här (tror ja). hyvent har vattenpelare 20000, medan gore tex har ungefär 40000 tror ja. eller va de 100000..kommer inte ihåg..hihi..men men, sämre vattenmostånd iaf. men de räcker långt. de enda som skiljer sig mycke med gore tex är hålligheten. hyvent är inte lika tåligt och en gore tex bralla kan du ha fler år än en hyvent. men andningen är ungefär densamma.
tips..köp hyvent, de e prisvärt o bra.

lycka till

HyVent, Hur bra?
Gammal tråd, men skit samma. Alla plagiat är rena jävla skiten om dom används vid riktigt pissigt väder. Jag har nog testat alla som finns med samma resultat. Tillslut blir man blöt. Så för mig är GoreTex det ända tänkbara. Har cyklat 5 mil i hällregn, en heldag i Stryn med sämsta tänkbara förhållande är bara några test med mina Burton AK kläder varit med om. Har varit i princip så torr man kan bli då lite vatten letat sig in via halsen och runnit lite. Givetvis blir det ju kondens som inte hinner ventilera ut vid fysisk belastning, men vid jämförbara förhållanden är GoreTex totalt överlägset. Fattar inte hur man kan köpa annan skit då det kanske kostar 30-50% mer med GoreTex som funkar. Köpte att par Hyvent regnbrallor för att ha vid cykling i sommras men inte fan funkar dom. Trodde i min enfald att dom blivit bättre på typ 5 år, men cyklar med Snowboardbrallorna som funkar klockrent.

HyVent, Hur bra?
Hej. Gammal tråd men jag vill uppmärksamma att alla andninsmaterial delamineras med tiden men på olika sätt och för Hyvent, som i princip är "påmålad", kan det ofta betyda väldigt kort livslängd hos jackan, kanske 4-6 år. Se här.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp