I valet och kvalet mellan allmountainskidor

joelmoo

Ny medlem
Tja!

Ska köpa mina första allmountainskidor nu i år innan skidsemestrarna drar igång. Har kört på ett par Head Monster m72, 163cm, innan och varit nöjd, men vill nu ha ett par skidor som även funkar lite bättre offpist. Lite bredare och lite längre helt enkelt som man känner funkar hyggligt överallt. Har inte åkt jättemycket offpist, hänt lite då och då, men tycker att jag är en medelgod/god åkare i pisten, och vill nu ut i vidderna och utveckla mig. Är 180 lång och väger 83.

Har kollat runt på diverse forum, läst här och där, läst recensioner och kollat här på freeride i typ 2 dygn i sträck nu och allt detta har mynnat ut i att jag har kommit fram till ett par modeller. Eftersom jag är student har jag ingen jättefet kassa och har därför främst kollat på erbjudanden på fjolårsmodeller. Budgeten är väl egentligen max 4000, men 4500 kan funka också. Jag hade gärna fått lite åsikter ifrån alla er proffs vad ni tycker jag ska välja. Vill också höra om jag är helt ute och cyklar vad gäller skidval. De skidor de står emellan som jag hittat hyfsade priser på är främst dessa:

Extrem Patriot
B2R Dice
Line Prophet 90
Rossignol S3
Head Johhny 94

Alla skidor har man ju hittat rätt mycket recensioner och åsikter om, förutom B2R Dice. Antar att det är eftersom detta är en ny tillverkare. Men dessa skidor verkar onekligen intressanta. Tydligen handgjorda med bra kvalité, grymt balla tycker jag samt att de går just nu riktigt billigt på skidbutiken.com. Någon som åkt på dessa och har någon åsikt?

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Vad det gäller budgeten passar CoreUpt Banger in rätt bra, 3795 riksdaler, tip/tailrocker, 90 mm midja och 17m radie

Hehe, har gitt dette rådet før: Anbefaler K2 Hardside (188).
Ellers tror jeg Head Johnny vant test i Friflyt som beste allmountainski (i fjol).

Johnny

Åkte tidigare Head Monster 82. Är 180 lång och väger 82. Bytte till Armada JJ förra året och det kommer jag aldrig ångra. Superkul skida över hela berget. Lite över din budget men det går att hitta fjolårsmodell till bra pris. Lycka till!

Tackar för alla snabba svar! Jag har dock under dagen här valt och det blir ett par Head Johnny 94, 180cm. Hittade ett par här på freerides köp och sälj. Helt oanvända i nyskick med original Head Mojo bindning för 3500 spänn, alldeles i närheten där jag bor. Så det var bara att slå till!

Hoppas nu jag har gjort ett bra val, men allt jag har hittat som man kan läsa om skidan har bara varit positivt så detta ska nog bli bra :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp