Synpunkter på allmountainskidor

sarvjohan

Ny medlem
Hej!

Går i tankarna att införskaffa mig ett par nya skidor till kommande säsong. Men är lite kluven.

Började åka förra året och slog då till på ett par K2 Annex då det var de billigaste jag kunde hitta eftersom jag inte visste om jag skulle gilla det eller inte. Slutade dock med att jag gillade det som fan och är nu lite på jakt efter ett par nya skidor.

Anledningen är väl egentligen att jag tycker dom känns väldigt sega och klumpiga efter ett ha provat några polares skidor. Då jag till mycket stor del håller mig inom pisten. Men vill samtidigt börja utforska lite annat nu i vintern tänkte jag.

Jag var länge inne på att jag skulle skaffa mig ett par Atomic vantage 90. Men efter att läst lite här och var så verkar åsikterna gå mot att ett par med 100ish midja är ett bättre val? Även fast mina annex är 108. Dock så antar jag att som bara kommer bli liggande vid ett eventuellt köp.

Jag är 176 och väger typ 70. Hur ska man tänka på längden? Kikat lite åt skidor upp till 180, det bör väl funka. Tilläggas ska väl göra att jag inte bor i närheten av nått bra ställe för att prova massa skidor. Utan det får bli lite av en chansning.

De jag nu har på min lista är.

Atomic vantage 90 eller 100
Blizzard bonafide
Extrem opinion 98
Extrem project 100

Finns säkert bättre alternativ, så tipsa gärna.

/ Johan

Så det du söker är alltså är en något lättsammare skida? I så fall tycker jag du ska stryka prodject 100 de är kul men inte kvicka och kräver lite jobb. Annars tror jag det som skulle vara best för dig är att läsa många reviews och gissa utifrån det, eftersom du inte har så mycket erfarenhet av vad du gillar och inte.

Håller verkligen med föegående svar. Det finns sjukt många varianter så låna några nr Åka skidors tester och läs på. Men du måste veta om gillar kortsväng eller inte för radien är jätteviktig på en skida. Det finns faktiskt skidor som är feta men svänger fint ex Line SFB, Armada JJ2.0, el DPS Wailer. Lycka till !

Senast ändrad:
Ja så skulle man nog kunna summera det. En lättsammare och roligare skida. Då jag tycker de jag har känns väldigt klumpiga för endast piståkning.

Då läggar jag project åt sidan. Vill inte ha något som jag inte kan hantera. Då åker jag hellre ett år till på de jag har :) det är trots allt min plan B iallafall.

PeterE sa:
Håller verkligen med föegående svar. Det finns sjukt många varianter så låna några nr Åka skidors tester och läs på. Men du måste veta om gillar kortsväng eller inte för radien är jätteviktig på en skida. Det finns faktiskt skidor som är feta men svänger fint ex Line SFB, Armada JJ2.0, el DPS Wailer. Lycka till !
Tror jag får läsa på lite mer helt enkelt!

Kika på Salomon QST serien, kanske 99:an är den mest lämpliga om jag förstår dina krav rätt. Riktigt lättsam och rolig skida som gör det den blir tillsagd att göra :-)

Zoubolo sa:
Kika på Salomon QST serien, kanske 99:an är den mest lämpliga om jag förstår dina krav rätt. Riktigt lättsam och rolig skida som gör det den blir tillsagd att göra :-)
Har du haft den själv? Läst mycket om den också, både 99an och den smalare. Högintressant.

mathias_olovsson sa:
Kolla på Blizzard Rustler 10. 180 cm är 102 i midjan. Ej provat själv men skidan har fått bra på det flesta tester.
Ska kika!

Överlag då, skulle ni säga att 180 är lagomt om man är 176ish. Hellre än en kortare skida?

Två lättsamma skidor som jag har haft och kan rekomendera är Rossignol Soul 7 HD samt Line Sick Day som finns i olika bredd men 104 skulle nog bli lagom. Jag hade 110, men i år är de 104 och 114 tror jag.

Senast ändrad:
RWD sa:
Två lättsamma skidor som jag har haft och kan rekomendera är Rossignol Soul 7 HD samt Line Sick Day som finns i olika bredd men 104 skulle nog bli lagom. Jag hade 110, men i år är de 104 och 114 tror jag.
Mm sick day har jag spanat lite på. Men då mest 95an men också 102an då jag mest spanar på förra årets modeller. För prisets skull. Vad tror du om dom? Är 95 för smalt? Spenderar som sagt 99% av tiden i pisten.

Jag provåkte 95:an innan jag köpte mina (14/15års modell) den carvade riktigt fint i pisten men funkade även ok utanför.
Så kör du 99% i pist så kanske den är att föredra. Men jag tyckte att 110 carvade väldigt bra i pisten. Tror att du kan gå upp till 102 och ha lika kul i pist som med 95an men få betydligt bättre offpistegenskaper.

sarvjohan sa:
Zoubolo sa:
Har du haft den själv? Läst mycket om den också, både 99an och den smalare. Högintressant.
Jobbar inom skiduthyrning på vintern så har provat den en hel del. Och jag vet av erfarenhet att många gillar den.

Jag var själv ute efter ett par sjyssta allmountainskidor förra säsongen. Från början var jag inställd på att köpa ett par QST99 eller 106 men jag hyrde ett par Rossignol sky 7 (98mm) under en weekend i Val Thoréns och blev kär. Väldigt lekfull skida med kort svängradie. När det väl blev dags att handla kom jag hem med ett par Soul 7 (i princip samma skida fast 106mm) oprövade och blev om möjligt ännu mer förälskad! Tycker att du iaf ska överväga dom. https://www.intersport.se/produkter/rossignol-soul-7-hd-nx-12-dual-wtr-freerideskida-p310419
Jag har inte provat så mycket annat men jag känner mig sjukt nöjd!! Hunnit med att åka både på is, slush och puder under påskveckan i Åre. Dom går utmärkt i pisten!

Vad gäller längd så skulle jag säga inte under 180. Jag väger 70 kg och är 174 cm och köpte 180 men känner att det ligger närmare att gå upp i längd än ner. Med lättåkta skidor och mycket rocker så är längden inget problem.

Hoppas du hittar något du gillar!

9simpen sa:
Jag var själv ute efter ett par sjyssta allmountainskidor förra säsongen. Från början var jag inställd på att köpa ett par QST99 eller 106 men jag hyrde ett par Rossignol sky 7 (98mm) under en weekend i Val Thoréns och blev kär. Väldigt lekfull skida med kort svängradie. När det väl blev dags att handla kom jag hem med ett par Soul 7 (i princip samma skida fast 106mm) oprövade och blev om möjligt ännu mer förälskad! Tycker att du iaf ska överväga dom. https://www.intersport.se/produkter/rossignol-soul-7-hd-nx-12-dual-wtr-freerideskida-p310419
Jag har inte provat så mycket annat men jag känner mig sjukt nöjd!! Hunnit med att åka både på is, slush och puder under påskveckan i Åre. Dom går utmärkt i pisten!

Vad gäller längd så skulle jag säga inte under 180. Jag väger 70 kg och är 174 cm och köpte 180 men känner att det ligger närmare att gå upp i längd än ner. Med lättåkta skidor och mycket rocker så är längden inget problem.

Hoppas du hittar något du gillar!
Härligt! Var sky7 polaren köpt också. Dom som fick mig att börja leta. Ska kasta ett öga på soul7 får se :)

Tillbaka
Topp