Icelantic Nomad - en skida för hela berget?

Entoft

Medlem
Tjaba!
Jag hade inför kommande säsong tänkt att ge upp mina gamla Völkl Karma och satsa på ett par bredare skidor med runt 100mm i midja. Tanken är ha en skida som funkar över hela berget (pistegenskaperna är väl inte prio ett), skog, puder och lite hårdare/uppkörd snö. En skida som pallar det mesta helt enkelt.

Jag har gjort lite sökningar och har några skidor som verkar uppfylla de krav jag har.

Line prophet 100 - Någon som vet om den är full Twin-tip?

4FRNT VCT har jag även spanat in en del och nu senast dök det även upp en spännande kandidat nämligen "Icelantic Nomad".

Så frågan lyder: Någon som testat nya Icelantic Nomad och har en åsikt att dela med sig av? (eller några av de andra skidorna också för den delen.) Hur funkar skidan/skidorna som allroundskida? Vilken skida skulle du rekomendera?

Jag: 182 cm lång, 80kg. Är ingen parkråtta men vill ändå kunna dra en snurr eller en volt ibland.

//Entoft

Jag har själv inte åkt på skidan, jag har bara klämt på den. Dom verkar riktigt coola. I år verkar det också som dom gjort lite längre modeller. Om jag inte mins fel så var de lite väl korta tidigare.

Killen vars skidor jag våldförde mig på sa att dom var grymma både i pisten och utanför.

Inser att inget av det jag skrivit här hjälper dig speciellt mycket i ditt val men ändå... Är själv lite nyfiken på skidan....

Någon med mer erfarenhet?

Har du kollat på Hendryx? Kanske kan va nått? http://www.hendryxskis.se/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=28

Jeffa

Nomad fick ganska bra omdöme i FriFlyts test. Verkar vara en mjuk skida för mjuk snö och avslappnad åkstil. Inget för hårdgasare alltså. Verkar vara lite små för dig om de ska kännas allround, största storlek är 181cm.

Prophet och VCT verkar överlag få bra kritik och värda att testa.

Enligt Icelantic SKA skidorna vara korta så att man lätt kommer runt i skogen och får en mer lekfull skida. Det verkar vara deras filisofi.

De kompenserar detta med riktigt breda skidor (brätten upp till 160 mm på Shaman). De hävdar att det är skidans yta, dvs cm2, som är det viktiga för att få flyt i lössnön. Verkar logist.

http://www.icelanticboards.com/

Jag är också intresserad av att köpa Nomad eller Shaman, men vill testa dem eller iallafall höra vad andra tycker om dem först. Handbyggda med poppelkärna... Låter ju bra... Finns det verkligen ingen här som kör på dem?

/Johan

Jeg kjører på Icelantic Nomad, og synes de er fantastiske!
De er relativt stive sammenlignet med hendryx, og veldig stabile i høy fart. Det agressive sidecuttet gjør at de er i stand til å tåle de fleste underlag.
En kul ski som klarer seg bra uansett hvor du befinner deg...
Selv har jeg kjørt både Nomad og Shaman på både sommerføre (isbree) og heliskiing i Alaska, og elsker de!!
/Stine

Någon som har en aning när terranix.se(svenska återförsäljaren) öppnar? Skidorna verkar grymma som fan :)

Visst är det ytan som håller uppe skidan, men nuförtiden flyter de flesta offpistskidor jättefint. Det finns ju inte bara 90mm eller 130mm att välja på som för ett par år sedan, utan man kan ju faktiskt välja en skida som är rolig att åka annat än i tajt skog med 2m nyfallet. Och till och med där tror jag det finns bättre skidor än Icelantic...

Er du interessert i Icelantic kan du gå innom www.fatbastards.dk
Der finnes det mer informasjon om skiene, et utvalg av tester osv.

Personligen anser jag dom vara alldeles för korta för att funka allround, dessutom blir en skida med för mycket skärning lätt mycket orolig och "styrig" i lössnö.

Jag har provat nomaden och tyckte den var väldigt lik mina K2 seth. Den var dock betydligt lättare, skulle kunna tänka mig att nomaden är fin att tura med. Som allround skida kändes den mycket trevlig, hade den dock bara i några timmar men fick ett gott intryck av den. Detta är nog inte heller mycket till hjälp nu när jag läste igenom mitt inlägg :)

Tillbaka
Topp