Imponerande Italienare(COULOIR JAGER)

Kanske Tobias på forumet - http://www.tobiasgranath.com/group.asp?catID=311

Men när får vi flera av Chamonix bummarna att visa upp sina alster?

Annars tycker jag även att deras spår nerför Brenva inte heller är så dålig......

http://www.snowhow.it/pagina foto/speronebrenva/sperone.htm

Vårt nästa projekt att klättra upp, dvs inte åka ned ;)

Ps. Vilken toppenhelg med vädret!

trav05.jpg

chrtur,

Så du vistas en hel del nere i Chamonix med andra ord? Själv längtar jag tillbaka ända sedan jag gjorde säsong där 2005. Helt underbart!
Tänkte bara fråga - varför åker ni inte ned när ni klättrat upp? Om ni är där uppe och har rätt grejer borde det väl inte vara något problem?

mvh,

johnnyjaws sa:
Så du vistas en hel del nere i Chamonix med andra ord?
Inte en chans, Chamonix har jag inte så mycket övers för! Synd då området erbjuder väldigt mycket fin klättring. Men jag åker upp betydligt mer från den andra sidan ;)

johnnyjaws sa:
Tänkte bara fråga - varför åker ni inte ned när ni klättrat upp? Om ni är där uppe och har rätt grejer borde det väl inte vara något problem?
Jag vågar helt enkelt inte! Det är alldeles för låg säkerhetsmarginal för mig och tillsammans med lavinriskerna så blir det alldeles för mycker roulett över det hela.

Mina fem ören idag?

Ps. Ryktet gick att det faktiskt var två svenska och klättrade sydkammen på Peuterey för några dagar sedan? Min kompis blev sjuk efter halva så vi fick fira av igår, återkommer om någon vecka ;)

johnnyjaws: Här kommer anledningen till varför italienska sidan är tusen gånger bättre, taget igår vid gryningen, med inga andra människor så långt ögat når.....

cresta01.jpg

chrtur sa:
johnnyjaws: Här kommer anledningen till varför italienska sidan är tusen gånger bättre, taget igår vid gryningen, med inga andra människor så långt ögat når.....

http://album.spinphys.org/fuori/cresta01.jpg
Shit ja, jag håller med dig. Väldigt vackert kort och det är schysst med färre människor. Men enligt mina erfarenheter så snöar de mindre på den sidan så är det åkning man är ute efter så är tyvärr chamonix att föredra. Har typ hat-kärlek till den där hålan...
Iofs nu har jag fått en ny förälskelse; Kanada. Inte lika vackert, men herregud vilka möjligheter!

Ser fram emot att läsa vad du har styrt upp! :D

chipp

jävlar va brant, riktigt imponerande. Frågan är om couloiren är uppkallad efter jägermeister :):):) Som dr dre säger sippin' on jager

Jag klättrade upp där med skidor på ryggan för att åka ner, tror det var 1995 eller något. Alla andra som planerat att klättra där den dagen vände, jag tror att de var lite rädda för att jag skulle komma tumlandes ner.

Tyvärr var jag litet för sliten när jag toppade ut för att kunna göra åket säkert så jag åkte normalleden ner istället. Som jag minns den så var det en tydligt smalare passage på nedre delen som dessutom saknade snö den gången. Utsteget (läs insteget för skidåkare) var jäkligt brant men det måste ju variera med snötillgången.

Fyyyfan va grymt åk! men hur brant kan de vara? måste ju va nästan 60 grader? sjuuukt linje men ännu sjukare bilder:)

jeppenator: 45-50 grader i genomsnitt och upp till 55 grader delvis. (gervasutti enligt www.skitour.fr)

byråkraten: gissade tro jeppenator menade självade titelåket (jager)

Dålig karma på Whymper detta år.. ack.

Stian, minsann... åker stort, dock är han ganska liten ;) Åkte han den på vintern eller våren?

Ps: Fantastiska bilder, chrtur

Senast ändrad:
Centralen: Du var ju minnsan en riktigt hardcore åkare...... Vad mer har du i garderoben?

Angående Whymper så klättrade två kompisar den under våren och rappelerade sedan ned för den ;) De hade en otroligt trevlig dag på den vad jag förstod av dem, är ju faktiskt en av Rebuffats klassiska turer som man måste ha gjort!

johnnyjaws: Tusenkronorsfrågan är vad denna väggen påminner om i Chamonix? Ligger som sagt inte där, det är lite mer grönt omkring, och har varje gång varit helt för mig själv där. Inte så pjåkig granit heller......

mroz01.jpg

- C

Jorå, Stian är inte den största åkaren i dalen men det är åkningen och möjligen skägget som räknas.

Chrtur, vi tar det lugnt med att skramla fram mina gamla lik...

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp