Impregnering

Munter

Medlem
Impregnering
Jag har precis köpt en grym skaljacka på UFF. Kruxet är att den består av vanligt bomullstyg, så jag antar att den behöver impregneras. Vilket är det BÄSTA impregneringsmedlet på marknaden?

Impregnering
Tjena Martin!
Grattis till köpet. När jag har impregnerat jackor o byxor har jag använt mig av ett medel som man häller i facket för tvättmedel i tvättmaskinen. Impregneringsmedlet är egentligen till för material typ goretex el. liknande. Det har fungerat bra. Medlet finns att köpa i de flesta sportaffärer. Annars går vanlig skoimpregnering bra de finns på sprayflaskor i skoaffärer.
Ps. Axamer Lizum rules Ds.

Impregnering
Christoffer!
Impregnering som du kör i tvättmaskinen eller doppar plagget bör du inte använda på material som ska andas. Eftersom du doppar ner plagget så får även insidan sig en impregneringsomgång, vilket innebär att jackan blir vattentät åt båda hållen. Och då är det ju ingen större vits att lägga ner pengar på Gore-Tex...
Kör i stället med sprayflaska. Gärna i sovrummet innan du går och lägger dig så får du en skön sömn på köpet!

Impregnering
blöt gärna jackan/byxorna mm innan du sprayar, det får liksom impregneringen att tränga in bättre i materialet. Och bomull är väl kanske inte det helt optimala materialet vid kroppsansträngning.... Det har ju en tendens att andas lite dåligt och istället suga åt sig svett och bli lite fuktigt om man säger så... Kanske inte så lyckat om man skall vara på berget en hel dag. Vid bardisken däremot kan det funka utmärkt....
/GNU

Impregnering
...ger de flesta sprayer ett ganska blygsamt skydd. Har provat IMPRENEX tvättimpregnering - en gammal klassiker som kan köpas för ca 40 spänn på ex.ICA och måste säga att den funkar GRYMT. Håller dock med om att andningsförmågan försämras en hel del, men om du kör med bomullsjacka så har du ju inte så mycket att förlora...

Impregnering
Vadå, ska man inte tvätta in Gore-impregnering??? Nu har du missat nåt....
Impregnering som man tvättar in e ju det enda som funkar!
Det beror ju på medlet man använder, NIK e de bästa jag har hittat.

Tillbaka
Topp