Info om Disentis någon?

StigStrand

Medlem
Info om Disentis någon?
Ska ner till Andermatt/Disentis under feb och tänkte hajka samt huda för att nå de godsaker som finns runt Oberalpstockmassivet. Har bra Schweizisk guidebok för området samt hittat en massa matnyttigt på div. Bergfuhrersajter. Jag har dock inte hittat bra information om Brunnigletscher, glaciären som löper i östlig riktning från Oberalpstock. Mitt problem är att jag aldrig varit i området och försöker läsa på så gott det går hemifrån innan vi flyger ner.

1/ Hur är den allmänna statusen på denna glaciär? Mkt sprickor? Jag vet mkt väl att glaciärer är farliga och det ändrar sig från dag/dag vecka/vecka mm. Men vissa glaciärer har rykte om sig att vara i bättre/sämre (läs mindre/fler sprickor)

2/ Det ser ut som om man skulle kunna förlänga klassikern Val Strem med att gå uppför Brunni mot Oberalpstock och antingen vika av vänster innan toppen eller gå runt höger innan toppen och ansluta till stort snöfält som fortsätter ut i Val Strem. Eller? Har beställt karta som ej kommit ännu vilket bör ge 75% av svaret men det är alltid bäst om någon varit på plats.

3/ Det finns ett antal sköna dalar att köra i från Pez Ault liften: Val Pintga, Val Gronda och Val Serrein. Efter Val Serrein finns ännu en dal, är ej säker på vad den heter, i ADAC skiguide står det ALP RUN...någon som vet om det går att komma in i den dalen bakifrån på samma sätt som man går in i Val Serrein bakifrån?

4/ Var tar vi vägen om det snöar satan och är flatljus? Hittar ingen sluttning i Disentis eller i Andermatt där det finns ett enda träd (där det är tillåtet att åka)?

5/ Något annat som kan vara bra att veta om området?

Tack på förhand / SS

Ps Vi har sele, rep, yxa mm Ds

Senast ändrad:
Info om Disentis någon?
Hej!

Vad heter guideboken du har lagd vantarna på?
Jag åker också ner under februari och behöver lite kött på benen innan avfärd.

Tacksam för svar!

Info om Disentis någon?
Saxat från http: http://www.gps-tracks.com/SacHuetteAnzeigen.asp?Anzeigen=Touren&PrArt=6&CssFile=&Id=59&LangDialog=e

Oberalpstock ( 3328 m)

Tour description: The Oberalpstock, or Piz Tgietschen as it is called in Romansch, is the highest mountain in the region and there are rarely days, when you are alone along the way. The reason for this is a relatively short ascent followed by the incredible beautiful and long descent by the Strem valley (Val Strem) above the village of Sedrun. At Piz Ault ridge you must carry your skis and use the Iron hooks and ropes to cross over the top edge of the Brunni glacier. In large winding turns you reach the summit in approx. 1.5 hrs. The descent to the Val Strem begins by coming over the Stremlücke and down the valley until Sedrun. From the railway station in Sedrun, you can take the train back to Disentis.

Access paths:
Start from the Cablecar station, Disentis and the skilifts up to the Piz Ault, approx.
Start from the Camona da Cavardiras (Cavardiras hütte), approx.;

Downhills:
Descend over the Stremlücke and down into the Val Strem to Sedrun.
Descend over the Stalderfirn and down into the Maderanertal, Kanton Uri.

Verkar vara en grymt fin tur, kommer vara i området under jan-feb och Oberalpstock är defenitivt på att göra listan så vi kanske syns;-)

Observara krönet på Brunnifirn mellan 2800 och 2900m, se karta, där är det garanterat sprickor. Går inte att spekulera så mycket om exakt vägval nu innan man sett sluttningen själv (snöbryggor, lavinfara etc) men den föreslagna vägen går tydligen på vänsterkanten vilket låter vettigt.

Fan vad skidsugen jag blev nu... ...åter till tentaplugget!

Senast ändrad:
Info om Disentis någon?
Nu går det tydligen inte att länka direkt till turbeskrivningar och kartor men kolla SAC:s sida: http://www.sac-cas.ch/index.php?id=416&L=3

Klicka fram till närmaste hytta, i dethär fallet Camona da Cavardiras CAS, och sen på ski trips till höger. För karta se XXL photo-map.

För mer info om sprickbildning i glaciärer, kolla Google Maps el Google Earth och jämför med vanliga topokartor. Upplösningen är så pass bra att sprickområden syns tydligt om satelitbilderna är tagna på sommaren.

Lägg sen på en massa meter snö av varierande hållfastehet och toppa med en egen bedömmning om det håller att åka på...

Tentan går åt h....

MVH

Senast ändrad:
Info om Disentis någon?

@nObl
ISBN: 3038003786
Författare: BUSCHOR, JÜRG
Titel: DIE SCHÖNSTEN FREERIDE-TOUREN IN SCHWEIZ

Köpte den på Adlibris för 319 pix. Men med tanke på ederedlers info ovan är den nästan onödig. Boken är ok och visar ca 50 st bra offpiståk i Schweiz med mottot max 500 m uppför och minst 1500 m utför. De flesta åken kräver dock endast max 200 m uppför. I boken finns bl.a. 3 åk i Disentis (som man hittar utan bok i pistkartan) samt 3 åk i Andermatt där i princip alla finns med i Åka Skidors Andermattspecial okt-09. Är dock perfekt som sofflektyr innan avresa.

@ederedler
R E S P E K T....och jag som trodde jag hittat det som fanns att hitta om Disentis på nätet...thanx man.
Vi är där(bas Andermatt men Disentis lockar faktiskt mer) 12/2-22/2 så vi får väl följa dina spår...

Info om Disentis någon?
Om man vill ha ett riktigt bra åk kan man åka ner via Bächenfirn (precis i övre kanten av kartan). Man tar sedan buss och tåg tillbaka till Andermatt.

Jag kollade upp detta åka för något år sedan men sen var det som vanligt när man var nere i Andermatt (tokdump hela veckan : ))

/Lars

Info om Disentis någon?
Bächenfirn ser fint ut, mkt glaciär att gå på och låååååååååång transport hem gör att det blir en förmodad sen start...får kolla med någon lokal guide om hur läget är när vi är nere. Tack / SS

Info om Disentis någon?
Vi var och knata upp till oberalpstock för några veckor sedan och det kändes inte vanskligt. Vi träffa på flera lokala turare som var solo och vi såg inga som var inrepade, ej heller vi. Vi gick i ett väl etablerat hudspår som gick längs lookers right vid konvexiteten.

Senast ändrad:
Info om Disentis någon?
Tjena FF.

Dock just efter ni hade åkt, så började det bli ganska lavinfarligt.
Just innan vi for var den hel del fina släpp, så man får nog kolla hur det ligger till med lavinfaran.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp